BOLDOG BONFADINI ANTAL (1400-1482)
Tiszteletre
méltó és vallásos szülőktől született Ferrarában. 1439-ben lépett be
Szent Ferenc rendjébe s oly nagy buzgósággal látott hozzá a
hittudományok elsajátításához, hogy nemsokára mint kiváló teológust
tartották számon. Pappá szentelése után a környéken több éven át igen
eredményesen hirdette Isten igéjét, amellett szeretettel időzött a
Megfeszített képe előtt. Igen vágyott a missziókba: végül megengedték
neki, hogy külföldre menjen s a pogányoknak hirdesse az evangéliumot.
Életrajzai szerint Keletre ment. Hogy hol működött, ezt a rövid
életrajzi adatok nem jelzik, így csak következtetésekre vagyunk utalva. A
15. század közepén egyébként lecsökkent a missziós tevékenység. Ennek
egyik oka a török hatalom előretörése: 1453-ban a törökök bevették
Konstantinápolyt s ez bénítólag hatott a missziókra. A 30-as években, a
firenzei egyetemes zsinat (1439) előtt IV. Jenő pápa Sarteanoi Albert
ferences atyát Keletre küldte mint pápai követet. O 40 misszionáriussal
elindult s Konstantinápolyon keresztül eljutott Perzsiába, Indiába,
Jeruzsálembe, Egyiptomba. A misszionáriusok természetesen a missziós
területeken maradtak. Antal atya tehát e helyek valamelyikén muködött,
valószínuleg Egypitomban. Az már biztos, hogy hazafelé utaztában
meglátogatta az Úr Jézus életével megszentelt helyeket, Palesztinát, itt
szeretete megnövekedett az Úr Jézus iránt s ezentúl még inkább
szolgálta a megváltás nagy muvét. Mint igazán engedelmes szerzetes,
elöljárói rendelkezésének megfeleloen Cottignolá*-ba ment (Ferrara
közelében), s élete hátralévo idejét itt szentelte az apostolkodásnak.
Itt is fejezte be életét 82 éves korában 1482. dec. 1-én.
Életszentségérol annyira meg voltak a hívek gyozodve, hogy a városban és
a környéken mindjárt halála után közbenjárását kérték. Tisztelete
évszázadokon át fennállt, ezért XIII. Leó pápa ot a boldogok sorába
iktatta.
„Föltétlenül engedelmes akarok lenni a testvéri közösség
miniszter generálisának, és annak a gvárdiánnak, akit o jónak látott
mellém rendelni. Fogolyként akarok az o kezei közt lenni, s az o
engedélye és akarata ellenére egy lépést sem kívánok tenni, sem mást
cselekedni. Mert uram o nekem.” Szent Ferenc Végrendeletébol.
Imádság:
Istenünk,
te Boldog Antal hitvallódnak megadtad, hogy a pogányok között hirdesse
Krisztus kimeríthetetlen gazdagságát. Közbejárására erosítsd bennünk a
hitet, melyet az o apostoli igehirdetése terjesztett és lelkipásztori
gondoskodása védelmezett. A mi Urunk Jézus Krisztus által.
Szent Elígius (Eloy) püspök és hitvalló, † 659
Könyörületes Szent Filaret
Könyörületes Szent Filaret
Szentünk
a kisázsiai Amniában élt. Gazdag és istenfélő ember volt. Mivel nagyon
jószívű volt, szívesen ajándékozott gazdagságából segítséget a
szegényeknek, özvegyeknek és árváknak. Egy rászoruló sem ment el tőle
üres kézzel. Ezért kapta a „könyörülő” melléknevet. Adakozásában addig
ment, hogy őmaga is szegénnyé lett. Még ebben az állapotban is
igyekezett segíteni a rászorulókon. Egy alkalommal felső ruháját vette
le magáról és adta más szegénynek. Isten újra gazdagsággal jutalmazta
meg Filaretot. Egyik unokája Biborban született Konstantin császár
felesége lett. Filaret újra gazdag lett és ezzel együtt előkelő is. Késő
öregségben halt meg és Konstantinápolyban temették el 792-ben. Sírjánál
sok csoda és gyógyulás történt.
Szent Náhum próféta
A
próféta a galileai Elkosból származott, Simeon törzséből. Ezekiás és
Manasszes királyok uralkodása alatt jövendölt Krisztus születése előtt
664-612 között Júdeában. Jövendölésében Ninive teljes pusztulásáról írt.
Ő a hetedik a „kis próféták” között.
Szent Natália özvegy, † ~310
BOLDOG CAMPION ÖDÖN jezsuita, vértanú
BOLDOG CAMPION ÖDÖN jezsuita, vértanú
*London, 1540. január 25. +London,1581. december 1.
Egy
könyvkereskedő fiaként született Londonban 1540-ben; korai gyermeksége
még VIII. Henrik (1509--1547) uralkodásának idejére esik, aki Anglia
egyházát elszakította a pápától és az Anyaszentegyháztól. A vallási
helyzetre az jellemző, hogy a pápához hű férfiak, mint az egykori
kancellár, Morus Szent Tamás (lásd: A szentek élete, 284. o.)
felségsértőkként haltak meg a vérpadon, miközben a reformátorok tanainak
követőit eretnekségért fenyegették halállal.
A körülmények
megváltozása egybeesett Ödön tanulmányi éveivel. VI. Eduárd idejében
(1547--1553) a kontinens protestáns teológusai -- az egykor domonkos
Martin Bucer (1491--1551) és az egykor kapucinus generális Bernardino
Ochino (1487--1564) -- hatására kezdtek tért hódítani a reformáció
eszméi. Csakhamar megindult a visszahatás.
Ödönt a kereskedőcéh
támogatta abban, hogy tanulhasson. Tanárai büszkeségére ő köszönthette
az új királynőt, Tudor Máriát bevonulásakor. Melléknevei, amelyeken ez a
királynő bevonult a történelembe, jól megvilágítják ellentmondásos, de a
korra jellemző tevékenységét: mint ,,katolikus'' Mária szenvedélyesen
fáradozott Anglia újra katolikussá tételén; mint a ,,véres'' Mária
keménységével és kegyetlenségével teljesen elveszítette a nép bizalmát,
még katolikus alattvalóiét is. Ötéves uralma (1553--1558) alatt 273
protestáns -- köztük az angol egyház öt püspöke -- végezte életét
eretnekként a máglyán. Házassága V. Károly fiával, aki II. Fülöp néven
foglalta el a spanyol trónt, odahatott, hogy az angol katolikus egyházat
belevonta a magas politika örvényébe. Nem volt csoda, hogy a katolikus
restauráció korai véget ért a királynő halálával. Nagy tehetségű
féltestvére, I. Erzsébet királynő (1558--1603), akinek meg kellett
védenie utódlását a katolikusok által támogatott Stuart Máriával
szemben, kezdeti habozás után az angol államegyház mellett döntött. Ily
módon megpecsételődött a reformáció győzelme Angliában. A kortársak
közül sokan nem fogták fel azonnal az esemény fontosságát. Közéjük
tartozott Ödön is, aki időközben a doktori vizsgával befejezte
tanulmányait az oxfordi egyetemen. Az akkor modern humanista
tanulmányokért lelkesedve, és a tanult vezető réteg egyik kiemelkedő
tagjaként először nem látott semmit abban, hogy szüleivel, barátaival és
pártfogóival együtt letegye az Erzsébet által kívánt esküt az angol
korona egyházfőségére. Mi több: Gloucester püspökének tanácsát követve
diákonussá szenteltette magát az angol egyházban.
Feladatköre
azt hozta magával, hogy humanista érdeklődése (kora tudósaihoz hasonlóan
mesterien elsajátította a latin, görög és héber nyelvet) Vergiliusról
és Homéroszról áttevődött az előző idők lelki és egyházi irodalmára.
Mindenekelőtt a nagy egyházatyákkal foglalkozott. E tanulmányai során
egyre jobban tudatosult benne, hogy az anglikán vallás mennyire eltér az
áthagyományozott hittől, és hogy Erzsébet államegyháza milyen kevéssé
felel meg a régi Egyháznak.
Súlyos lelkiismereti konfliktusba
került. A kereskedők céhe megbotránkozott azon, hogy védence ,,pápista
hajlandóságot'' mutat, és megvonta tőle a támogatását; másrészt egy
barátja igyekezett rábeszélni, hogy menjen az észak-franciaországi
Douai-ba, ahol szemináriumot alapítottak az Angliából emigrált teológiai
hallgatók számára.
Ödön más kiutat választott: az új dublini
egyetemen akart magántanári képesítést szerezni. Könyvet írt az egyetemi
hallgatókról De Juvene academico címmel, továbbá megírta Írország
történetét is, ez azonban nem sikerült valami jól, és még Dublinban is
alig talált visszhangra.
Egyre sürgetőbbé vált számára az a
kérdés, nem kell-e elszakadnia Erzsébet egyházától. Nyíltan kifejtette
gondolatait és kételyeit. 1570- ben Szent V. Pius pápa (lásd: A szentek
élete,187. o.) kiközösítette a királynőt, s feloldotta alattvalóit a
hűségeskü alól. Erzsébet hatékony ellencsapással válaszolt. Ödön is
,,gyanús személlyé'' vált. Álruhában tért vissza Angliába, s ott átélte
Boldog Storey János (1504 körül-- 1571) perét és kivégzését, s
véglegesen eldöntötte, hogy Douai-ba megy. Csak nehezen tudott kitérni a
letartóztatás elől, de második kísérletére sikerült átjutnia a
csatornán. Douaiban Anglia fiatal katolikusainak színe-java körében
otthon érezte magát. Aquinói Szent Tamást (lásd: A szentek élete, 67.
o.) tanulmányozta és szónoklattani tanfolyamokon vett részt. Miután
szubdiákonussá szentelték, Rómába ment, s felvételét kérte Jézus
Társaságába.
Brünni noviciátusa után rövid ideig szónoklattant
és filozófiát tanított, majd 1579-ben pappá szentelte Prága érseke. Az
angol William Allenkre (1532--1594), a douai angol szeminárium és a még
ma is fennálló római Angol Kollégium alapítójára nagy hatást gyakoroltak
a jezsuitáknak az ellenreformáció során Európa különböző országaiban
elért sikerei, és arra kérte XIII. Gergely pápát (1572--1585), hogy
Angliába is küldjön jezsuitákat. Ödön és Robert Persons (1546--1610)
kapta meg elsőnek a parancsot, hogy menjen Angliába. Campion Prágából
való elutazása előtti estén egy rendtársa a cellája ajtajára írta: P.
Edmundus Campianus vértanú.
Az angol katolikusok egy része félt,
hogy a jezsuita atyák jövetele újabb nehézségeket hoz majd a
katolikusoknak. Mindenekelőtt azt hitték -- még a katolikus körökben is
--, hogy a ,,jezsuita invázió'' politikai célokat szolgál. Campion az
angol koronatanács tagjaihoz intézett írásában helyesen tárta fel az
ügyet: ,,Mi, jezsuiták azért alkottunk Társaságot, hogy örömmel
hordozzuk a keresztet, amelyet ti a vállunkra helyeztek. Bízunk a
megtéréstekben, amíg csak egyikünk is életben van, hogy részesüljön
Tyburnötökben (Tyburn volt London vesztőhelye). A költségeket számba
vettük (vö. Luk 14, 28), a munka megkezdődött; Istené az, és nem lehet
abbahagyni. Így plántálódott el a hit, így kell helyreállítani is.''
Campiont
1580. június 25-én Londonban letartóztatták, de csakhamar szabadon
engedték. Vidékre ment, s prédikációival számos megtérést ért el.
,,Mindennap
máshova megyek -- írta a generális atyának Rómába. -- Az aratás
csodálatosan nagy... Tartósan azonban nem tudom elkerülni az eretnekek
kezét... Ruházatom magamnak is nevetséges; gyakran változtatom, éppúgy,
mint a nevemet is. Olykor magam olvasom levelekben azokat a híreket,
hogy Campiont elfogták, és ha odaérkezem, annyit hallok magamról, hogy a
rettegés miatt elmúlik az aggodalmam.''
Persons-szal Londonban
folytatott megbeszélése után Lancashire-be ment, és csaknem naponta
prédikált ott nagy sikerrel. Eközben állandóan besúgók vették körül, és
gyakran csak nagy üggyel-bajjal tudott tőlük megszabadulni.
Campion
atya ez alatt az egész idő alatt dolgozott egy hitvédelmi művön,
amelynek a Decem rationes (Tíz indok) címet adta. Egy titkos sajtóban
nyomtatták ki, s az oxfordi egyetem hallgatói egy reggel négyszáz
példányt találtak belőle az egyetemi templom padjain. Az eset nagy port
vert fel az egész országban, a kormányzat pedig megkettőzte
erőfeszítéseit, hogy szerzőjét letartóztassa. Ez három héttel később
sikerült is. Campion atyával megértették, hogy Norfolkba kell
menekülnie; útközben egy hűséges katolikus család házában misézett
mintegy negyven személy előtt, akik között azonban akadt egy Eliot nevű
áruló. A következő tizenkét órában háromszor kutatta át a házat a
rendőrség, s a harmadik alkalommal megtalálták Campiont két másik pappal
együtt. ,,Most bizonyára haragszik rám'' -- vélte Eliot. ,,Nem,
megbocsátok Önnek -- válaszolta Campion. -- Bizonyságul iszom az
egészségére. Ha megbánja, még fel is oldozom, előbb azonban derekas
elégtételt rovok ki Önre.'' Campiont Londonba vitték; a kalapjára
feliratot tettek: ,,Campion, a lázadó jezsuita.'' Először olyan kínzás
alá vetették, amelyet ,,little ease''-nek, ,,kis kényelmetlenségnek''
neveztek; ez abból állt, hogy bedugták egy lyukba, amelyben sem feküdni,
sem állni nem tudott. Három nap múlva felajánlották neki a hitehagyást.
Több lord, sőt vélhetően maga a királynő is felszólította erre, de
szilárd maradt. Attól kezdve naponta a kínpadra vonták. Amikor egyszer
gúnyosan megkérdezték tőle, hogy érzi magát, így válaszolt: ,,Éppen nem
rosszul, egyáltalán nem érzem magamat.''
1581. november 14-én
más papokkal együtt megkezdődött a pere. A vád az volt ellenük, hogy
Róma megbízásából összeesküvést akartak szőni. Amikor megkérdezték, hogy
a vádlottak közül ki vallja magát ártatlannak, Campion a sok kínzás
következtében nem volt már képes arra, hogy felemelje a kezét; a
szomszédjának kellett magasba tartania. E gyengesége ellenére Campion
mégis védekezett, és védte vádlott társait is okosan és talpraesetten. A
halálos ítéletet ugyan nem sikerült elhárítania, de meggyőzően
igazolta, hogy az összeesküvés vádja csupán ürügy, és hogy végső soron a
hitük miatt üldözik őket.
Mialatt a fogságban a kivégzésére
várakozott, meglátogatta nővére, s még egyszer eléje tárta a
megtiszteltetés és a gazdagság csábító ajánlatát, arra az esetre, ha
megtagadja hitét. Egy másik látogatója az áruló Eliot volt. A per
alkalmával is Campion ellen vallott, és most félt a katolikusok
bosszújától. Campion ajánlást adott neki egy németországi nemes
barátjához, akinél biztonságban lehet.
Egy borús, esős decemberi
napon végezték ki Campiont három másik pappal együtt. Amint akkoriban
szokásos volt, két ló farkához erősített Iétrafélén vonszolták a
vesztőhelyre.
Nyomorúságos állapota ellenére szilárdan és
töretlenül csengett a hangja, amikor a Korinthusi levélből idézett:
,,Látványosságul szolgálunk a világnak, az angyaloknak és az embereknek
is; oktalanok vagyunk Krisztusért.'' Ezután megkérte a jelenlévő
katolikusokat, hogy imádkozzák el vele együtt a Hitvallást.
Mint
minden papot, őt is barbár halálnemre ítélték: felakasztásra, beleinek
kitépésére és felnégyelésre. A hóhér mégis némi emberiességet tanúsított
iránta: függve hagyta, míg meg nem halt, és csak ezután kezdte el a
mészárlást. Vére ráfröccsent egy fiatal költőre, a későbbi Boldog
Walpole Henrikre (1558--1595). Ő is Jezsuita lett, és vértanúságot
szenvedett hitéért.
A haldokló Campion az Urhoz hasonlóan
imádkozott tévelygő testvérei bűneinek bocsánatáért: ,,Atyám, bocsáss
meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.''
Campion Ödönt 1886. december 29-én avatták boldoggá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése