Adorján
és Natália házastársak voltak. Adorján először Nikomédiában volt
városparancsnok. Látva, hogy a keresztények a kínzások alatt milyen
bátorságot tanúsítanak, ő maga is Krisztus híve lett. Amikor összeírták a
halálraítélt keresztények neveit, Adorján, kérte őket, hogy a jegyzők
az ő nevét is írják a többi közé. A jegyzők jelentették ezt a
császárnak, aki magához hivatta Adorjánt. Mivel állhatatosán kitartott
keresztény volta mellett, bilincsekbe veretve, a börtönbe záratta. Egyik
szolgája jelentette feleségének Natáliának, hogy férje a börtönbe
került. Natália, aki titkos keresztény volt, felkereste férjét a
börtönben, beszélgetett férjével végül megcsókolta minden keresztény rab
bilincsét és hazatért. Ezután a császár parancsára Adorjánnak is, és
rabtársainak is Összetörték lábszárait, ami után mindnyájan meghaltak.
Ez a IV. században történt. Natália, aki hűségesen szolgálta férjet és
vértanútársait, özvegységében Bizáncban, férje sírjánál békében hunyt
el.
Szent Hadrián vértanú, † 303
Szent Margit szűz, † 1330
Szent Natália özvegy, † 310
Szent Szekundusz vértanú, † ~300
Boldog TIMÓTEUSZ (1444-1504)
Szent Margit szűz, † 1330
Szent Natália özvegy, † 310
Szent Szekundusz vértanú, † ~300
Boldog TIMÓTEUSZ (1444-1504)
Aquila
környékén Montecchio*-ban (latinosan Monticulo*) született. Fiatalon
lépett be a ferencesek közé. A róla szóló zsolozsma szövege szerzetbe
lépése indítékául felhozza: kerülni akarta a világ bunre vivo alkalmait
és Isten szolgálatára akarta szentelni életét. Feltételezhetjük, hogy a
szentek példája is szerepet játszott hivatása keletkezésében. Különösen
Sienai Szent Bernardin példája. Timóteusz abban az évben, 1444-ben
született, amikor Bernardin Aquilában meghalt. Rá hat évre már szentté
is avatták. Talán o is ott volt gyermekként Aquilában a nagy ünnepségen.
Késobb díszes templomot is emeltek a szent tiszteletére. Bizonyára
ebben is megfordult. Bernardin hatása más vonatkozásban is kimutatható:
Az Aquila körzetében élo ferencesek a 15. században mind lelkes hívei
voltak az obszerváns eszmének. Timóteusz is. A Breviárium szerint „a
Regula szerinti élet következetes muveloje” volt. Szerzetesi erényei
közül kiemelik alázatát, önmegtagadását, türelmét. Igehirdetésérol nem
szólnak az életrajzok, inkább a benso életnek, imának, szemlélodésnek
volt a muveloje. Külön kiemeli a Breviárium, hogy szentmiséi közben
Isten látomásokkal tüntette ki. Nagyon buzgón és összeszedetten
misézett. - Egyszer a szentmisében nagyon kérte egyik novíciusa számára
az állhatatosság kegyelmét. Úrfelmutatáskor látomása volt, ebbol
megtudta, hogy kérése meghallgattatást nyert. - Más alkalommal egy
elokelo no azt kérte tole, imádkozzék a szentmisében az o egészségéért.
Timóteusznák tudtára adta Jézus, hogy az illeto akkor gyógyul meg, ha
lemond az öltözködésben való hiúságáról. Timóteusz hatvan éves korában
az Aquilához közeli Ocra* rendházában halt meg, a kolostor templomában
temették el. Évszázados tiszteletét IX. Piusz hagyta jóvá.
„Bizony,
bizony mondom nektek: Bármit kértek majd nevemben az Atyától, megadja
nektek. Mindeddig semmit sem kértetek az én nevemben. Kérjetek és
kaptok, hogy örömötök teljes legyen.” (Jn 16,23-24.)
„Ha kértek, nem kaptok, mert helytelenül kértek, hiszen bunös kívánságaitok kielégítésére akarjátok fordítani.” (Jak 4, 3)
Imádság:
Boldog
Timóteusz közbenjárására alakíts minket Istenünk tetszésed szerint,
hogy egykor részesei legyünk örök dicsoségednek. Ki élsz és uralkodol
mindörökkön örökké.
Szent Zefirin pápa és vértanú, † 217