Fournet Szent András Hubert hitvalló, † 1834
SILVA ANTAL vértanú, III. r. (1928)
SILVA ANTAL vértanú, III. r. (1928)
A
20. századi mexikói véres keresztényüldözésnek Szent Ferenc III.
rendjébol is többen lettek áldozatai, köztük Silva Antal is. Mélyen hívo
katolikus volt, aki hite védelmében bátran kiállt és kész volt hitéért
életét is feláldozni. Mint orgonista 1925-ben a coroneoi ferences
kolostor templománál tevékenykedett. Hitvallása miatt Calles emberei
elfogták és 1928. ápr. 8-án bebörtönözték. Illegálisan muködo papok
hollétérol akartak vallatói adatokat megtudni, de o nem árult el senkit.
Napokig nem kapott se enni, se inni. Szögekkel surun kivert deszkára
állították, a szögek mélyen behatoltak lábába. Aztán kínzói más
módszerhez folyamodtak. Összekötözték kezét, lábát s villanyáramot
engedtek keresztül a testén. Aztán késekkel, torökkel szúrkálták. O
csendesen imádkozott, vagy magában mondta: Viva Christo Rey! Éljen
Krisztus Király! Ígérték, hogy szabadon engedik, ha megtagadja hitét. O
azt válaszolta: „Inkább a halált, mint a hittagadást!” Végül Calles
emberei kötéllel fölakasztották a falra, s szekercével húsdarabokat
vagdaltak le róla. Haldokolva is azt mondta: Éljen Krisztus Király!
Vértanúsága 1928. ápr. 15-én történt Queretaro-ban, a fovárostól mintegy
200 km-re északnyugatra.
„Mindenható, örök Isten, te egyszülött
Fiadat az öröm olajával örök fopappá és a mindenség királyává kented,
hogy a kereszt oltárán tökéletes engesztelo áldozatul felajánlja
önmagát, és véghezvigye az emberek megváltásának szent muvét. Az o
országa igazság és élet, kegyelem és szentség, igazságosság, szeretet és
béke.”
A Krisztus Király ünnep prefációjából.
Imádság:
Istenünk,
te a gyozelmes vértanúság kegyelmét megadtad Antal testvérünknek. Add
kegyelmedet, hogy amint o követte Krisztust a keresztúton, nyomában
járva mi is eljussunk az örök élet örömébe. Krisztus, a mi Urunk által.
SZENT CRISPINA asszony, vértanú
+Thebeszte, Numídia, 304. december 5.
Tekintélyes,
gazdag asszony volt a numídiai Thagorában. Már a Crispina név (,,szépen
bodorított'') is ennek a minden földi jóval és ráadásul jólnevelt
gyermekekkel megáldott nőnek az ápoltságára és jólétére utal. 304
tavaszán Diocletianusnak és uralkodótársainak negyedik üldözési ediktuma
kemény büntetések kilátásba helyezésével kötelezte a birodalom minden
lakosát, hogy áldozzon az isteneknek. Az afrikai városkában, Thagorában
is kíméletlenül felléptek minden kereszténnyel szemben, aki nem
engedelmeskedett ennek a parancsnak. Néhány keresztény nőt nagy kínzások
közepette meg is öltek. Az előkelő Crispinával azonban nem mertek
ugyanúgy eljárni, mint az egyszerű asszonyokkal. Átadták a legközelebbi
fölöttes hatóságnak, a római prokonzulnak, akinek székhelye Thebesztében
(a későbbi Tebesszában) volt. A prokonzulátus levéltárából előkerült
régi jegyzőkönyv szó szerint közli a prokonzul előtti eljárás
lefolyását. A keresztények Crispina halála után megszerezték ezt a
jegyzőkönyvet, és néhány kiegészítéssel ellátva felolvasták a szent
mártírnő ünnepi megemlékezésein:
,,Történt Thebeszte kolóniai városban, amikor Diocletianus császár kilencedszer, Maximianus pedig nyolcadszor volt konzul.
December
5-én Anulinus prokonzul ítélkezéshez ült le hivatali szobájában. A
bírósági titkár jelentette: Thagorai Crispina semmibe vette urunknak, a
császárnak az ediktumát. Ki kell hallgatni? Anulinus prokonzul:
Vezessétek elő! Crispina belép. A prokonzul: Crispina, ismered a szent
rendeletet? Crispina: Nem tudom, miféle rendelkezésről van szó.
Anulinus: Áldoznod kell isteneinknek a császárok jólétéért, uraink: a
jámbor Diocletianus és Maximianus császár és nemes uralkodótársaik
ediktuma szerint. Crispina: Sohasem áldoztam nekik. Csak az egy igaz
Istennek áldozok és Fiának, a mi Urunk Jézus Krisztusnak, aki emberként
született és szenvedett. A prokonzul: Hagyj fel ezzel a babonával és
hajtsd meg fejedet a római istenek szentsége előtt! Crispina: Naponta
imádom mindenható Istenemet; kívüle nem ismerek más Istent. Anulinus:
Makacs és gőgös vagy. A legjobb úton jársz afelé, hogy akaratod ellenére
megismerkedj a törvény szigorával. Crispina: Bármi történjék is velem,
szívesen szenvedek a hitemért, amelyhez szilárdan ragaszkodom. Anulinus:
Ostobaságod az oka, hogy nem hagysz fel ezzel a babonával, és nem
tiszteled a szent istenségeket. Crispina: Naponta bemutatom imádásomat,
de az élő és igaz Istennek. Ő az én Uram, kívüle nem ismerek mást.
Anulinus: Figyelmeztetlek a szent ediktumra. Engedelmeskedned kell.
Crispina: Egyetlen parancsnak engedelmeskedem, mégpedig Uram, Jézus
Krisztus parancsának. Anulinus: Leüttetem a fejedet, ha nem
engedelmeskedel urunk, a császár parancsának. Kényszeríteni foglak arra,
hogy engedj és engedelmeskedj. Nagyon jól tudod, hogy egész Afrika
bemutatta az áldozatot. Crispina: Sohasem fog sikerülni arra
kényszeríteni engem, hogy a démonoknak áldozzak. Annak az Úrnak áldozok,
aki az eget, a földet, a tengert alkotta és mindazt, ami benne van.
Anulinus: Az istenek tehát nem megfelelőek neked? Kényszerülni fogsz a
szolgálatukra, hogy épségben juss el az igazi kultuszhoz. Crispina: Az
nem kultusz, amire akarata ellenére, erőszakkal kényszerítik az embert.
Anulinus: Nem kívánunk tőled mást, csak azt, hogy tanúsíts jámbor
megadást, hogy a szent templomokban hajtsd meg a fejedet a rómaiak
istenei előtt, és áldozz nekik tömjént. Crispina: Ezt életem folyamán
sohasem tettem, nem is ismerek ilyesmit, és nem is teszem meg, amíg csak
élek. Anulinus: Mégis tedd meg, ha nem akarod megtapasztalni a törvény
szigorát! Crispina: Amivel fenyegetsz, attól nem félek. Az semmiség. Ha
azonban elkövetném ezt a szentségtörést, akkor elhagyna mennyben lakó
Istenem, úgyhogy az eljövendő végső napon nem lennék mellette. Anulinus:
Nem követsz el szentségtörést, ha engedelmességet tanúsítasz a szent
parancsok iránt. Crispina: Az olyan istenek, akik sohasem alkottak sem
eget, sem földet, pusztuljanak! Én csak az örök Istennek áldozok, aki
megmarad az egész örökkévalóságon át. Ő az igaz Isten, akit félnünk
kell; Ő, aki a tengert és a zöldellő növényeket s a szárazföldet
alkotta. Az általa teremtett emberek azonban mit árthatnak nekem?
Anulinus: Csatlakozz a római kultuszhoz, amelyet uraink, a győzhetetlen
császárok és mi magunk is gyakorolunk! Crispina: Már többször megmondtam
neked: inkább kész vagyok, hogy elviseljek minden kínzást amellyel
engem sújthatsz, mint hogy a lelkemet bemocskoljam a bálványok
tiszteletével, amelyek csupán kövek és emberi kéz alkotásai. Anulinus:
Istengyalázást beszélsz! Ezt nem a javadra tetted!
Ezután ezt
diktálta a bírósági írnoknak: El kell csúfítani. Le kell borotválni
fejéről a haját, hogy arcát a gyalázat takarja. Crispina: Beszéljenek
hát az istenek! Akkor majd hiszek bennük. Ha nem az üdvösségemre
gondoltam volna, most nem állnék itt kihallgatáson bírói széked előtt.
Anulinus: Akarsz-e még sokáig élni, vagy pedig kínok között meghalni,
mint a hozzád hasonlóan gondolkodók? Crispina: Ha a halál után
vágyakoznék, és arra, hogy lelkem az örök tűzben pusztuljon el, akkor a
démonaid kedvére tennék. Anulinus: Lefejeztetlek, ha visszautasítod,
hogy imádd a tiszteletre méltó isteneket. Crispina: Hálát adok
Istenemnek, ha ez lesz az osztályrészem. Sóvárogva vágyakozom arra, hogy
Istenért hulljon le a fejem. A ti semmi, néma és süket isteneiteknek
nem áldozok! Anulinus: Kitartasz tehát ebben az esztelen önfejűségedben?
Crispina: Istenem, aki most és mindörökké van és megmarad, hívott engem
életre, ő hozta meg számomra az üdvösséget a keresztség menedéket
nyújtó vizében, ő velem van és mellettem áll, megerősíti szolgálóját
mindenben, hogy ne kövessen el szentségtörést. Anulinus: Meddig viseljük
el még ezt az istentelen keresztény nőt? Olvassátok fel a korábbi
kihallgatás jegyzőkönyvét!
Miután felolvasták, Anulinus
prokonzul kihirdette az ítéletet: Crispina makacsul kitart szégyenletes
babonája mellett, és megtagadja, hogy áldozzon isteneinknek. A császári
rendelet isteni utasításai szerint kivégzésre ítélem. Crispina így
válaszolt: Áldom Istenemet, aki ilyen módon kegyeskedik kiszabadítani
engem kezedből. Istennek legyen hála! Megjelölte homlokát a kereszt
jelével, lehajtotta nyakát, és lefejezték, mert megvallotta a mi Urunk
Jézus Krisztust, akinek dicsőség legyen mindörökkön-örökké! Amen.''
E
nemes nő példájából megismerhetjük, hogy a vértanúnak gyakran milyen
magányosan kell tanúságot tennie Krisztusról. Az előkelő és
elkényeztetett hölgyet, akit élete folyamán figyelmes szolgahad vett
körül és látott el (Szent Ágoston adatai szerint, aki gyakran említi őt
prédikációiban és írásaiban) megkötözve vezették el, és testvérei vagy
nővérei vigasztaló jelenléte nélkül, teljesen egyedül kellett
helytállnia a küzdelemben. A bajban és szorongattatásban lelkiismerete
szavát követte, bízva abban, aki vele volt legyőzhetetlen segítőjeként.
Szent Karion és fia
Egyiptomban
egy Karion nevű embernek két gyermeke volt. Ezeket feleségére hagyva,
elment a pusztába remetének. Amikor nagy éhség lett azon a vidéken, az
asszony magával vitte két gyermekét és megkereste férjét. Karion a fiát,
Zakariást magához vette és nevelte. A leány visszament anyjával. Több
helyen is éltek kolostorban, végül a Szkétisz pusztában telepedtek le.
Először Karion halt meg, később pedig fia Zakariás, a IV. században
éltek mindketten.
MAR SZABAI SZENT SZABBÁSZ szerzetes
*Mutalaszka, 439. +Szabbász-lavra, Jeruzsálem mellett, 532. december 5.
Szabbász
egy kis kappadókiai faluban, Mutalaszkában született, és már ötéves
korában elvesztette a szüleit. A közeli Flavianae kolostorban lett
szerzetes.
Tizennyolc évesen őt is elfogta a kor szerzetesei
közt olyan gyakran megfigyelhető vágy a Szentföld és a Júdeai pusztaság
szerzetesei után. Jeruzsálemben, amelynek városi nyugtalansága
felkeltette a csend és visszavonultság iránti vágyát, hallott Nagy Szent
Euthümioszról (lásd: 50. o.), akinek abban az időben már nagy hírneve
volt. Megkérte a sokat csodált szerzetest, hogy vegye fel Jeruzsálemtől
nem messze fekvő remetekolostorába, de fiatalsága miatt
visszautasításban részesült. Alázatosan követte a tapasztalt szerzetes
atya tanácsát, és elindult Szent Theoktisztosz (+466/67) közeli
kolostorába; ő azután különleges szeretettel és gondossággal fogadta
oltalmába.
,,Teljesen átadta magát Istennek'' -- közli
Szabbászról életrajzírója, szküthopoliszi Kürillosz (524--?). Szerzetesi
,,harcának'' elemei a szokásosak voltak: böjt, testi munka, éjszakai
imádság, a szent liturgia buzgó ünneplése, alázatosság, engedelmesség.
Ifjúi erejének ezen éveiben Szabbász valóságos Herkules volt: semmilyen
munka, semmiféle aszkézis nem volt számára túl nehéz.
Mintegy
harmincévesen végre megkezdhetett egy félig-meddig remeteéletet a
pusztaság közepén lévő hegyek barlangjainak egyik cellájában. A hét öt
napját teljes böjtben, csendes imádságban és kosárfonó munkában
töltötte; heti ötven kosár volt szorgalmas munkája eredménye. Csak
szombaton és vasárnap osztotta meg a kolostorban élő testvéreivel az
életet és a liturgia ünneplését.
Ezeknek a csendes éveknek nagy
élménye lehetett a fiatal remete számára, amikor Euthümiosz megengedte,
hogy a nagyböjtben elkísérje a puszta belsejébe, hogy teljes
elzártságban készüljenek a húsvétra. Szabbász -- ha lehetősége volt rá
-- egész életén át ragaszkodott mesterének ehhez a tiszteletre méltó
hagyományához.
Amikor Szabbász öt évet töltött csendes
cellájában, 473-ban meghalt Euthümiosz. Szabbász nem maradt tovább
Theoktisztosz kolostorában, ahol a fegyelem hanyatlani kezdett, hanem
teljesen egyedül a Holt-tenger melletti Rubán és Kutila pusztaságába
vonult vissza. Ott ,,egyedül Istennek szentelte magát csendben, böjtben
és szakadatlan imádságban, s lelkét Isten és az isteni dolgok tükrévé
tette''. Csak ritkán találkozott magához hasonló társakkal; köztük a
legjelentősebb volt Szent Teodóziosz (lásd: 34. o.), akivel egész életre
szóló barátságot kötött.
Szabbász négy évig vándorolt a
pusztaságban, amikor egy angyal a Rubán sivatagában lévő Kidron-völgy
nyugati sziklafalában egy barlangot mutatott neki, amelyet csak kötél
segítségével lehetett elérni. Itt töltött további öt évet imádkozva.
Csak néhány szaracén törte meg magányosságát, amikor időről időre
meglátogatták és ennivalót vittek neki.
Nemcsak saját további
életére, hanem a palesztinai szerzetesség további fejlődésére is döntő
jelentőségű lett ez a hely. Lassanként ugyanis elterjedt a magányos
vezeklő híre, és más istenkeresők is vezetése alá rendelték magukat. Ő
pedig ,,befogadott mindenkit, aki hozzá ment''. A fiatal
szerzetesközösség létszáma gyorsan hetvenre növekedett. A Kidron-völgy
mindkét oldalán lévő barlangokban telepedtek le kezdetleges
,,celláik''-ban. Idővel ebből nőtt ki Palesztina legnagyobb
remetekolostora, a később nagy hírnévre szert tett Nagy Szabbász-lavra
(Mar Szaba).
Csaknem elképzelhetetlen nehézségek közepette ment
végbe a kolostor felépítése ezen az izzó, vízben és táplálékban szegény,
köves vidéken. A folytonosan növekvő, gyorsan 150 tagúvá vált
közösségnek el kellett helyezkednie, táplálékról és vízről kellett
gondoskodnia. Templomot építettek és megkezdték az istentiszteletet, de
kívülálló papokra voltak utalva, mert a közösségnek nem volt saját
papja. Szabbász méltatlannak tartotta magát a papi méltóságra, és
egyetlen szerzetesét sem akarta szenteléshez engedni, hogy az
elbizakodottság mindenféle lehetőségét kizárja.
Ám ez a
felfogása ellenkezést váltott ki, megkezdődtek a viszálykodások. A
lázongók a jeruzsálemi pátriárkánál Szabbász letételét indítványozták.
Indokul azt hozták fel, hogy laikus, teljesen képzetlen, és alkalmatlan a
vezetésre. A Szabbász iránt jóindulatú pátriárkának ezúttal sikerült a
nyugtalanságot szítókat megszelídítenie. 491-ben ellátogatott hozzájuk,
pappá szentelte az apátjukat, majd megáldotta új templomukat.
A
következő éveket szakadatlan tevékenység töltötte ki. Szabbász a
szüleitől jelentős vagyont örökölt, és azt csakhamar felhasználta egy
jerikói menedékház felépítésére, ezt azután remetekolostora tartotta
fenn zarándokló vagy beteg szerzetesek számára. Hamarosan felszínre tört
az a nagy szenvedélye, amely a magányosság keresése mellett Szabbász
jellemzője maradt: az építőkedv. Ez hozta létre kimondhatatlan
fáradságok közepette a Castellium kolostort a Kidron-völgy túloldalán, a
remetekolostor közelében pedig azt a további kolostort, amely a
noviciátus lett.
Szabbász számára ötvenes évei közepén új
életszakasz kezdődött: tevékenységi köre kiterjedt. 493-ban a
jeruzsálemi pátriárka a szerzetesek javaslatára Szabbászt a Szent Város
közelében és a vele határos pusztaságban lévő valamennyi remeteség és
remetekolostor elöljárójává (archimandritájává) tette. (Ugyanakkor
Teodóziosz az összes palesztinai kolostor [koinobium] vezetője lett.)
Nemsokára
újból kitört a nyugtalanság a remetekolostorban, s a helyzet olyan
komolyra fordult, hogy Szabbász, aki sohasem ellenkezett szívesen
kétszer is elhagyta kolostorát. Amikor végül a Nagy lavrában minden a
feje tetején állt, a pátriárka visszarendelte a kolostorba, a lázongókat
pedig kiutasította. Miután ezek alapjáig szétrombolták azt a kis
tornyot, amelybe Szabbász vissza szokott vonulni, garázdálkodva
eltávoztak. Jellemző a szent lelkületére: ez a szégyenletes esemény sem
tudta eltéríteni attól, hogy elveszett gyermekeivel törődjön. Alig
értesült arról, hogy anyagiak nélkül és egyenetlenkedve tanyáznak a
Thekoa vidékén egy elhagyatott kolostor düledező romjaiban,
élelmiszerekkel és építőanyagokkal megrakott tevékkel sietett a
segítségükre, továbbá megszervezte a pátriárka segélyakcióját is. Csak
amikor a remetekolostort, az úgynevezett Új lavrát berendezte, a
közösséget valamiképpen összehangolta, és igument rendelt számára, akkor
távozott, anélkül, hogy lakóitól hálát várt vagy kapott volna.
Még
további kolostorok keletkeztek és virágzottak fel keze alatt, s számuk
végül hétre emelkedett: három remetekolostorra vagy lavrára és négy
koinobiumra.
511-ben Szabbász hirtelen az egyházpolitika
szereplője lett. Már sok évtized óta Palesztinát, mint az egész
Közel-Keletet is, hitviták taszították egyik nyugtalanságból a másikba.
Leginkább felzaklatta akkoriban a kedélyeket a kalkedoni zsinat (451)
körül még mindig tomboló harc. Anasztáziosz császár (491--518) a zsinat
ellenzőinek, a monofizitáknak a pártjával rokonszenvezett, és ennek
következtében nagyon feszült volt a helyzet Jeruzsálemben. Szent Illés
pátriárka (+518) elhatározta tehát, hogy követséget meneszt
Konstantinápolyba. E küldöttség vezetőjéül Szabbászt választotta, aki
egész Palesztinában korlátlan tekintélyt élvezett.
Egy kényes
küldetés számára azonban aligha lehetett a legalkalmasabb ember
Szabbász. A politikai adottság és a politikai becsvágy éppúgy hiányzott
belőle, mint a magasabb képzettség, beleértve a teológiait is. Küldetése
célját tekintve nem is ért el sokat. Fellépése azonban mégis nagy
hatást keltett a császári udvarban; megállapodott higgadtsága olyan
méltóságot sugárzott, amely másfajta, talán még fontosabb sikerrel járt.
A szerzetesek iránt barátságos érzületű császár teljes
tiszteletnyilvánítással fogadta a küldöttséget. Eközben az a
balszerencsés eset fordult elő, hogy az udvaroncok az összes szerzetes
közül Szabbászt, a küldöttség vezetőjét ki akarták rekeszteni, és
egyedül őt nem akarták a császár elé bocsátani, mert csak keveset
törődött a külsejével, és szerényen meghúzódott a háttérben. Amikor a
császár érdeklődött iránta, izgatottan keresték, és végül megtalálták a
császári palota egy zugában, amint semmivel sem törődve imádkozta a
zsolozsmáját.
Amikor Szabbász Bizáncban tett első látogatásáról,
a császári udvarban történt hosszabb tartózkodás után hazatért, régi
szerzetesi nyugalmát nem találta. Éveken át belekapcsolódott a
monofizitizmus elleni éles küzdelmekbe. Pártfogójának, Illés
pátriárkának 516-ban száműzetésbe kellett mennie, Szabbász pedig nem
tudta ezt megakadályozni. Utódját, Jánost, aki eredetileg a zsinat
ellenfeleinek a párthíve volt, sikerült azonban az ortodoxia oldalára
állítania. Nagy hatású beszédben átkozta ki a pátriárka ünnepélyesen,
Szabbásztól és Teodóziosztól támogatva a kalkedoni zsinat ellenfeleit.
Ezzel ugyan mindkét archimandrita magára vonta a császár haragját, de a
császár csakhamar meghalt, utóda alatt pedig egy időre visszatért a rend
és nyugalom Palesztina egyházi viszonyaiba, Szabbász is
visszavonulhatott végre a szerzetesélet csendjébe. Most ínséges évek
következtek: Palesztinát öt teljes évig rettentő szárazság s ennek
következtében sáskajárás, éhség és szomjúság sújtotta. Szabbász Istenbe
vetett legyőzhetetlen bizalommal kormányozta a kolostorát ezekben az
ínséges esztendőkben is.
Utoljára 531-ben ragadták ki csendjéből
az aggastyánt, amikor még egyszer követségbe kellett indulnia a
császári udvarba vivő messzi és fáradságos úton. Ezúttal a Palesztinát
nyugtalanító szamaritánusok felkeléseiről volt szó. Azt közlik, hogy
amikor Justinianus császár kihallgatáson fogadta Szabbászt, hirtelen úgy
tűnt neki, mintha a tiszteletreméltó aggastyán fejét a napsugarakból
kiinduló fényes koszorú venné körül. Erre a császár odasietett az
alázatos emberhez, leborult előtte, örömkönnyek között csókolta meg a
fejét, és az áldását kérte. Az öreg szerzetes utoljára azt kérte a
császártól, hogy Jeruzsálemben egy nagy kórházat építsen fel és
rendezzen be. Hazatérve Szabbász ünnepélyesen kihirdette a császári
engedélyt Jeruzsálemben, Cézáreában és Szküthopoliszban. Ezután
előkészült a halálára.
Mint a családapa, aki megtette a dolgát,
és elrendezte háza ügyeit, még egyszer tisztelettel adózott a neki és
minden szerzetesnek olyan drága jeruzsálemi szent helyeknek, majd
visszatért remetekolostorába. A tornyocskájában feküdt betegen,
visszautasította a pátriárka minden gondoskodó szeretetszolgálatát, és
kijelölte az utódát.
532. december 5-én kora reggel, egy
vasárnapi napon magához vette az Oltáriszentséget, utoljára még
elimádkozta: ,,Uram, a Te kezeidbe ajánlom lelkemet!'', majd ugyanazzal a
bizakodó nyugalommal, amely egész, külsőleg olyan mozgalmas földi létét
jellemezte, életét Isten kezébe helyezte.
A szent életrajza
ezekben a szavakban foglalja össze a jelentőségét: ,,Szabbász, a földi
angyal és mennyei ember, a bölcs és tudós tanító, az igaz hit védője, a
hű és okos sáfár megsokszorozta talentumait, és ehhez az égből kapta az
erőt. Az Atyaisten tetszése szerint, Krisztus erejéből és a Szentlélek
sugallata által benépesítette a pusztaságot a szerzetesek csapataival.''