A
vietnami keresztények a 17. században kegyetlen üldözéseknek voltak
kitéve. Példás életükkel és hősi helytállással terjesztették az
evangéliumot.
117 vértanú szenvedett hitéért, nagyobbrészt
bennszülöttek, szerzetesek és egyházmegyés papok, valamint mindenféle
hivatású világi, a többi pedig misszionárius.
Kiemelkedő volt Dung-Lac András domonkos szerzetes. 1988-ban II. János Pál pápa emelte őket a szentek közé.
Példájuk:
Szenvedés, szomorúság esetén is viselkedj példamutatóan!
Szent Emma
Szent Flóra szűz és vértanú, † 854.
BOLDOG DUFRESSE GÁBOR-TAURIN misszionárius, püspök, vértanú
Szent Flóra szűz és vértanú, † 854.
BOLDOG DUFRESSE GÁBOR-TAURIN misszionárius, püspök, vértanú
*Lezoux, 1750. december 8. +Csengtu,1815. szeptember 14.
A
kínai misszió 18. századi történetét sokszor tekintik a hanyatlás és
visszalépés évszázadának. Kanghszi császár 1722-ben bekövetkezett halála
után Kínában burkolt keresztényüldözés folyt, mely tartományról
tartományra terjedve ismételten véres egyedi üldözésekben tört ki. Ennek
-- a keresztény hitvallás dicsőséges példái mellett -- nemcsak az
egyének és a közösségek hittagadása lett a következménye, hanem a
külföldiek egyre szigorúbbá váló szemmeltartása miatt a hithirdetők
számának folytonos csökkenése is. Mindehhez járult még a jezsuita rend
feloszlatása. Kívülről tekintve a 18. század valóban a visszalépés
jegyében állt; és mégis a hősiesség századának kell nevezni. Egyszerű
keresztények, akik hitoktatókként álltak a felszámolt közösségek élén,
vagy a külföldi hittérítőket vezették útjaikon; maguk a kínai és
külföldi hithirdetők, a sokféleképpen megfélemlített nyáj pásztorai
hősies hitvallók voltak. A csendes és szinte névtelen főpásztorok közé
tartozott Dufresse Gábor is.
1750. december 8-án született
Lezoux-ban (Puy-de-Dőme). Először szűkebb hazájának iskoláiba járt,
később Párizsban a híres Collčge Louis-le-Grand-ban tanult, majd
belépett a Saint-Sulpice szemináriumba. 1774-ben diákonusként került a
Külföldi Missziók szemináriumába. Még ez év decemberében pappá
szentelték, és egyéves további előkészület után elhagyhatta
Franciaországot. Szecsuán kínai tartományba rendelték.
Miután az
úton és Makaóban elmélyítette nyelvismereteit, François Pottier
(1726--1792) apostoli vikárius, a szecsuáni misszió szervezője a
tartomány északi részébe küldte, ahol a keresztények már évek óta nem
láttak papot. Itt folytatta Gábor áldásos tevékenységét, amíg azt az
1784-es üldözés meg nem szakította. Augusztus 27-én letartóztatták a
senszi misszióba rendelt négy ferencest. Ebben az időben tört ki északon
a mohamedánok felkelése, s az elfogottakat azzal gyanúsították, hogy
titokban egyetértenek a mohamedánokkal, mivel a szokásos felfogás
szerint az iszlámot és a kereszténységet egy vallásnak tekintették. A
gyanú a Pekingben lefolytatott kivizsgálás során megalapozatlannak
bizonyult, de kiderült a perből, hogy a betiltott keresztény vallás a
kormányzat számára ismeretlen és ijesztő mértékben él tovább. A császár
ezért megparancsolta, hogy a keresztények ellen szigorúan járjanak el.
Már 1784 vége felé -- Szecsuánban elsőként -- elfogták Gábort, de
hamarosan kiszabadult. Egy keresztény családban akarta kivárni az
üldözés végét, de eljutott hozzá Jean-Didier de Saint-Martin püspök
(+1801) felszólítása, hogy jelentkezzék önként, mert ezzel a keresztény
közösségeket megkíméli a zaklatástól. Gábor azonnal követte a
felszólítást, és 1785. február 27-én Csengtuban bebörtönözték. A
püspökkel és két másik francia hittérítővel együtt, akik hasonlóképpen
önként jelentkeztek, rövid szecsuáni fogság és a pekingi többszörös
kihallgatás után a Középső birodalomból való száműzetésre ítélték és
Kanton kikötővárosba vitték őket.
Gábor onnan Manilába ment, s
ott várta az alkalmat, hogy visszatérhessen Makaóba nyájához. Bár a
száműzött misszionáriusok tudták, hogy újabb felfedezésük a biztos
halált jelenti számukra, a püspök és Gábor 1788. október 20-án a Makaóba
való visszatérés veszélyes útjára lépett. Folyami úton jutottak el
Hukuang tartományon át Csunkingba 1789. január 14-én. A hittérítő új
munkateréül most Kelet- Szecsuánt és az egész Kveicsu tartományt
jelölték ki. A püspök, aki 1792-ben Pottier vikárius utóda lett,
útitársát már 1793-ban a misszió helyettes vikáriusává nevezte ki. Gábor
1800-ban Szecsuán püspöke lett, 1801-ben, J.-D. de Saint-Martin halála
után, rábízták az egész misszió vezetését.
A hittérítők minden
bizonytalanság közepette is termékeny építő munkát végeztek. Évről évre
ezernél több felnőttet kereszteltek meg.
Gábor püspök apostoli
vikáriusként először Pierre Trenchant-t (1766-- 1806) szentelte
püspökké, később pedig Jean-Louis Florens-t (1756-- 1814), olyan pápai
kiváltságok alapján, amelyeket Kína missziós püspökei kaptak az
üldözések idejére. Ezután megkezdett egy munkát, amely nemcsak a
szecsuáni misszió, hanem az egész kínai misszió számára nagy áldást
jelentett. Papjaival megtartotta kínai területen az első zsinatot. Az
óriási távolságok és a nagy veszély miatt a püspöknek lehetetlen volt
látogatnia hatalmas egyházkörzetét. Ezért maga köré gyűjtötte papjait,
hogy alapvető megegyezésekre jussanak a keresztények lelki gondozásával
és a pogányok megtérítésével kapcsolatosan, és így egységes eljárást
rögzítsenek az egész misszió számára. A zűrzavaros idők miatt ezt a
zsinatot csak 1822-ben hagyták jóvá Rómában.
Egy olyan széles
látókörű misszionáriusnak, mint Gábor, természetszerűen látnia kellett
az üldözés idején igen szerény szemináriumi képzés hátrányait. Ő
szorgalmazta elsőként és a leghatékonyabban az új központi szemináriumot
a párizsi misszionáriusok Kelet-Ázsiában levő valamennyi missziója
számára (1769-ig Sziámban állt fenn). Néhány kísérlet után Makaó
protektorának, Letondalnak 1808-ban sikerült Malakka angol félszigeten,
Puló-Penangban felállítania az új szemináriumot. Gábor évről évre
odaküldte legjobb szeminaristáit.
A hittérítők nyomasztó hiánya,
a tartós bizonytalanság és üldöztetés ellenére tovább fejlődött a
szecsuáni egyház. A keresztények száma 1801- től 1815-ig 15.000-rel
emelkedett, és Gábor halálakor már mintegy 60.000-et tett ki. Az Egyház
növekedése -- amint a püspök kifejezetten hangsúlyozza a Hitterjesztési
Kongregációnak írt tudósításában -- elsősorban a keresztények élénk
apostolkodásából fakadt, mivel a hithirdetőknek -- még a kínaiaknak is
-- óvatosnak kellett lenniök a pogányokkal való érintkezésben. Az eleven
apostolság szellemét elárulja az egyház egész szervezete is. Egyetlen
hithirdető, még a püspök sem maradhatott tartósan egy helyen. ,,A
keresztények gondozása -- írta Gábor 1814-ben Rómába -- többnyire az
olyan hívők házaiban történik, akik erre alkalmasak, és biztonságban is
vannak. A keresztények nagy szétszórtsága miatt számos ilyen állomás
van: Kelet-Szecsuánban 123, Nyugat-Szecsuánban 73, északon 73, délen
183, az egész tartományban 577; Kveicsu tartományban 10, Jünnanban 25.''
Az ,,állomások'' egyben a püspök és a hittérítők menedékhelyei is
voltak.
Szecsuán új alkirálya határozott készséget tanúsított az
iránt, hogy végrehajtsa a keresztények elleni császári dekrétumot, így
az üldözés észrevehetően erősödött, különösen amikor 1814-ben új
rendelkezést tettek közzé a keresztények ellen. Gábor püspök már évek
óta vándoréletet élt, állandó hajsza és üldözés közepette. 1815. január
25- én a kínzások következtében már meghalt papjainak egyike, Csao
Ágoston. 1815 áprilisában Dufresse kiadta utolsó rendelkezéseit a
misszió vezetésére vonatkozóan. Az egyik Pulo-Penangból elbocsátott
papjelölt, aki az alkirály pribékjeinek kezébe esett, a kínvallatás
közben elárulta a püspök tartózkodási helyét. Így 1815. május 18-án őt
is letartóztatták, majd Csengtuba vitték. Fogsága alatt jól bántak ugyan
vele, de szeptember 13-án halálra ítélték, és szeptember 14-én kora
reggel kivégezték. Azt a harminc keresztényt, akiket vele együtt
vezettek a vesztőhelyre, és akiket mindvégig állhatatosságra bátorított,
halála után nem ölték meg, hanem száműzték.
Már az 1816.
szeptember 23-i konzisztóriumon magasztalta VII. Pius Krisztus e
hitvallójának állhatatosságát és bátorságát. 1900-ban több sorstársával
együtt boldoggá avatták.
Dufresse püspök nagy volt okos
szervezőkészsége miatt, amely tovább él az 1803. évi zsinat aktáiban, és
korát messze megelőzi a kínai papságra és világi apostolságra vonatkozó
követelményeiben; de még nagyobb volt egyszerű alázatossága miatt,
amellyel mint pap és mint püspök is megosztotta nyájának minden
szenvedését és nélkülözését. Sem fogságáról, sem hazátlanságáról nem
panaszkodik leveleiben, számára minden Isten akaratának egyszerű
teljesítése volt.
KERESZTES SZENT JÁNOS
*Fontiveros, 1542. június 24. +Ubeda, 1591. december 14.
János
alig volt kétesztendős, amikor atyja meghalt, és édesanyja, három
gyermekével együtt, a legnagyobb nyomorúságba került. Ennek ellenére
Katalin asszony legkisebb fiát, Jánost iskolába járatta Arévalóba, mert
észrevette tehetségét. De hamarosan át kellett költözniük Medina del
Campóba, ahol a legidősebb fiú, Francisco-Luis mint takács jobb
munkalehetőséget talált. A három fiú közül a középső meghalt.
Jánosnak
tanulnia kellett, csakhogy édesanyja a tanulás költségeit nem tudta
fedezni. Ezért a jezsuiták kollégiumába került, ott tanult, de többfelé
szolgált, hogy fenntarthassa magát. Ismételten megpróbálkozott
valamilyen mesterség elsajátításával, de mindig kiderült, hogy ehhez
nincs tehetsége. Adottságai a könyvek felé irányították, s a szíve az
Egyház szolgálata felé vonzódott. Egy ispotály alapítója, amikor
fölismerte János tehetségét és nemes szándékát, elhatározta, hogy viseli
tanulásának költségeit, s megígérte, hogyha pappá szentelik, kórházi
lelkészként fogja alkalmazni.
Csakhogy Jánosnak soha nem volt
ahhoz hajlandósága, hogy életét mások által megszabott irányban és
utakon folytassa. Mint atyja, ő is maga akarta meghatározni sorsát.
Döntését, amellyel egy határozott hívásra válaszolt, semmi sem
befolyásolhatta. Ennek megfelelően egy szép napon belépett a medinai
kármelitákhoz.
A kolostorban élő testvérek reménykedve néztek az
ifjú novíciusra. Továbbtanulásra szánták, s miután megvizsgálták
képességeit, a Salamancai Egyetemre küldték, ahol elvégezte a teológiát.
Mikor aztán fölszentelése után a kármelita rend úgy vélte, hogy
rendelkezhet vele, János közölte elöljáróival, hogy elmegy karthauzinak.
De éppen ekkor - -látszólag véletlenül, valójában a Gondviselés bölcs
jóságából -- találkozott Avilai Szent Terézzel, és ebben az egy esetben a
mások akaratát oly kevéssé követő János fejet hajtott, és Teréz tanácsa
szerint végképp elkötelezte magát a Kármellel. Kinyilvánította, hogy
kész megmaradni a kármelita rendben, azzal a föltétellel, hogy -- és az
eszmét Szent Teréziától vette át -- biztosítják számára a rend eredeti
szigora helyreállításának lehetőségét.
János 1568. november
28-án érezte először, hogy megragadja lelkét az az ideál, amely később a
Keresztes szentet formálta belőle: a sarutlan kármeliták ideálja. A
megvalósításhoz a dorvelói kolostor alapításával fogott hozzá, s
hamarosan további kolostorokat alapíthatott. Egymást követték a
mancerai, a pastranai kolostor, az alcalai egyetemi kollégium -- s
közben megmutatkozott, hogy ez az önfejűnek látszó és mindig egyéni
útjait kereső szerzetes milyen kiváló szervező. Tevékenységének, amely
mindig a megújított szerzet szolgálatában állt -- és a rend tagjai
atyjuknak és nevelőjüknek tekintették őt --, csak a halál vetett véget.
Ez az ,,égi és isteni ember'', ahogy Szent Terézia nevezte, miután öt
évig gyóntató volt az avilai Megtestesülésről nevezett kolostorban,
kiváló lelkivezetőnek bizonyult, aki szenteket tudott nevelni.
A
renden belül azonban az elméleti és joghatósági viták odáig fajultak,
hogy Jánost a testvérei a toledói konventban egy cellába zárták és
rabként tartották fogva. A cella végtelennek látszó sötétségét arra
használta föl, hogy megrajzolja saját lelke képét. Mikor végre
elhagyhatta börtönét, magával vitt egy iskolás füzetet tele olyan tájak
és jelenetek rajzaival, amilyeneket ugyanebben az időben és ugyancsak
Toledóban El Greco festett. A dolgok természetes rendje szerint vad és
keserű szavakat várnánk tőle haragja és keserűsége kifejezésére a
kegyetlen bánásmód miatt. Ehelyett, mintha mindez nem is vele történt
volna, derűsen rajzolja és festi a szabadság diadalát, melyet nem lehet
sem börtönbe zárni, sem megbilincselni: a szeretet szabadságáét.
Börtönében
írt elemzéseinek alaptémája a szeretet küzdelmei a Lélek sötét
éjszakájában; a lélek csodálatos útjai a Lelki páros ének mélységeiben
és tágasságában. Mindaz, amit leírt, különböző módszerekkel készült
önarckép; románcok, amelyekben -- az egy vonallal készült vázlatokhoz
hasonlóan -- a Szentháromság, a misztikus Test, a Megtestesülés szépsége
és a lélek minden szabadsága benne foglaltatik, úgy, ahogy azt csak a
136. zsoltárban lehet megtalálni.
Toledói börtönéből
megszabadulva János Andalúziába ment. Három esztendő kivételével,
amelyet Segoviában töltött, további élete ezen a tájon folyt le.
Andalúzia lelke, napfénye, színei, éghajlatának heve, népének
szenvedélyei, zsidó és mór legendái s titokzatos történetei, mind
hatottak a misztikus és gondolkodó, a költő és művész lelkére. Egy
vershez írt kommentárban vagy új költeményben sűrűsödtek össze, hogy
aztán teljességükben az egész keresztény kultúra kincsesházát
gazdagítsák. János nem feledkezett meg fő feladatáról sem, arról, hogy
napról napra tökéletesedjék, s mindenütt, minden pillanatban átadja
magát a kimondhatatlan istentapasztalás élményének.
Keresztes
Szent János egészen egyedülálló jelenség. Egész irodalmi termése
önéletrajz természetű, és telve van fennkölt érzésekkel és
optimizmussal. Meggyőződésének ereje és következetessége, a könnyedség,
amellyel meghatározásait fogalmazza, és mindenekelőtt a biztonság,
amellyel az életszentség szabályait a semmiből megformulázza --
mindezekből egy olyan ember képe rajzolódik ki előttünk, akinek e földi
élet, annak minden szenvedélye, s általában az emberi élet kalandja nem
más, mint teljesen járulékos mozzanat az egyetlen lényegeshez: eljutni
mindenáron az Istennel való egyesülésre, és a hozzá vezető átalakulásban
élni.
Az élete rendkívül nehéz és kemény volt gyermekkorától a
haláláig, pillanatnyi pihenés és szünet nélkül. Amikor Segoviában volt,
Istentől azt kérte ajándékba, hogy megvetés és félreértések közepette
élhessen, azért, hogy minél többet szenvedhessen. Krisztus pedig
szívesen tartotta őt a keresztjén: Jánosnak, aki a reform első embere
volt, saját rendjében szüntelen üldözést, megalázást, terhes feladatokat
kellett vállalnia, veszekedő pártok és önző egyéni törekvések hálójában
kellett eligazodnia. Mint szerzetes elöljáró és sok új kolostor
alapítója -- aki állandóan úton volt és súlyos kötelezettségeknek tett
eleget -- minden erkölcsi és fizikai szenvedés után is nyugodt
megelégedettséggel szemlélte terhei gyarapodását.
Magatartásában
és személyében ugyanaz történik, mint írásaiban: egy emberileg nézve
tűrhetetlenül kemény élet prózai valóságából ének születik, amely nem
más, mint maga az Isten iránti szeretet és épp ennek a kemény életnek a
szeretete, mivel ez az élet biztosítja számára az istenszeretetet. A sok
támadás és ellenségeskedés diszharmóniája, az önzések és egyéni ötletek
emberi zaja, amelyek közepette élnie kellett, beleolvad ebbe az énekbe,
és az egész együtt az életmű csodálatos harmóniáját -- az Út a Kármel
hegyére, a Lélek sötét éjszakája, a Lelki páros ének és a Szeretet
eleven lángja c. művek bámulatra méltó szimfóniáját -- adja.
,,Este
majd próbára teszlek a szeretetben'' -- mondja egyik írásában, és
joggal, mert ,,erre a célra, a szeretetre lettünk teremtve''. Úgy látja,
hogy a szeretetnek, e nehezen taglalható témának a titka abban rejlik,
hogy igaz fogalmat kell alkotni a szeretetről. Az emberek ugyanis
általában a szeretetet az ösztönök és az érzelmek birodalmában élik meg,
holott a szeretet az az állapot, amelyben az embernek sikerül a
gondolkodását, az emlékezetét és a szívét alávetnie a helyesen használt
szabadságnak, és ezáltal a lélek minden képessége egyetlen célra
irányul, amit a szeretet állít a lélek elé. Mert valójában csak az az
ember veszti el a szabadságát, aki nem érti ,,hogyan kell igazán örülnie
és szomorkodnia, mert nem fogta föl a jó és a rossz közötti
különbséget''. Hiszen az emberek életük megoldását általában abban
látják, hogy rögzíteni próbálják a lázasan hajszolt örömöt és
beteljesedést; vagy érzéketlenné teszik a szívüket a szenvedéssel
szemben, vagy legalábbis könnyíteni akarnak a szenvedéseken. Keresztes
Szent János számára a megoldás nem a menekülésben, nem az elfojtásban, s
nem is kényszerhelyzetek szülte közönyben rejlik, hanem abban, hogy
személyisége egységes, nyílt és Krisztushoz emelkedett. Szerinte minden
attól függ, hogy valaki birtokában van-e a fölismerésnek, hogy milyen
nagyságot és méltóságot jelent a gondolkodás, s hogy mekkora hatalom a
szeretet, amely képessé teszi az embert arra, hogy a saját magától vagy
másoktól eredő elméletektől függetlenül, szabadon éljen. ,,Egyetlen
emberi gondolat értékesebb, mint az egész világ, ezért a gondolatnak egy
méltó tárgya van: Isten.'' Természetesen nem szabad megfeledkezni
arról, hogy Isten végtelenül fölülmúlja minden elképzelésünket.
Ez
azonban a szeretetnek csak az egyik oldala. A másik oldal abban
mutatkozik meg, hogy az embernek szeretet-igénye van. Szeretetet viszont
akkor nyerünk, ,,ha oda viszünk szeretetet, ahol nincsen''. Isten
Krisztus és az Egyház misztériuma által ,,saját Igéjét és szeretetét
állítja közénk, hogy mi belőlük éljünk''. És ezzel minden megoldás
megadatott.
A kérdés ezek után már csak az, hogy
megszabadulunk-e álmaink, örömeink, vágyaink és reményeink
alacsonyságától, azaz befogadjuk-e a saját életünkbe a mondott
megoldásokat, azért, hogy örökre és szeretetből odaadjunk érte mindent.
Keresztes
Szent János az istengyermekek tökéletes szabadságának a szentje. Egész
élete liturgia, amelyben minden emberi valóság énekké és költészetté
vált. Olyan, mint egy trubadúr, akit a természet, a szeretetben töltött
élet és a kereszt, a szeretetnek a legnagyobb megnyilvánulása ragadott
magához. A keresztjét úgy ölelte magához, ahogy egy muzsikus a hárfáját.
Röviddel a halála előtt kérte: olvassák föl neki az Énekek
énekét, hogy a kereszt iránti szerelme új táplálékot kapjon. Ez a
Szeplőtelen Fogantatás oktáváján, éjfélkor történt (azaz december
16-án), s miközben a testvérek a kórusban megkezdték Mária ünnepi
zsolozsmáját, János fölujjongott, hogy az égbe mehet és ott énekli
tovább a zsolozsmát. Ez volt az utolsó szava itt a földön. Úgy élt, és
indult el ebből az életből, ahogy énekelt. Énekeit azok az erős és
optimista lelkek öröklik, akik bármilyen területen -- szeretetből -- a
szabadságért küzdenek. XI. Pius pápa 1926-ban egyháztanítóvá
nyilvánította.
1726-ban avatták szentté, ünnepét 1738-ban vették föl a római naptárba, november 24-re. 1969-ben áthelyezték december 14-re.
--------------------------------------------------------------------------------
A
nagy spanyol misztikus életéről, aki ,,nem rózsalugasban, hanem sötét
és tövises úton át akart a tökéletességre jutni'', elsősorban a tulajdon
művei tudósítanak.
Már egészen kis korában különleges módon
tapasztalta, hogy Isten ajándékaként a Szűzanya rendkívüli oltalma alatt
áll. Kétszer is megtörtént, hogy játék közben vízbe esett, és a
Szűzanya, amikor hozzá fohászkodott, eljött és kimentette. Ugyanígy
csodálatos módon menekült meg, amikor fiatal klerikus korában egyszer
fal omlott rá.
Miután Szent Teréziával találkozott, kigyulladt
szívében a vágy, hogy helyreállítsa az ősi, kármelita szigort. Durvelo
kármelita kolostorában előbb önmaga, majd két társa számára olyan cellát
alakított ki, amelyben rendesen felállni vagy kinyújtózni sem lehetett.
Fejpárnájuk egy kő, takarójuk széna volt. Istenben elmerülten járták a
vidéket, hogy az evangéliumot hirdessék a szegényeknek. Nem koldultak, s
énekelve a legnagyobb éhezést is elviselték, és ha valamit kaptak,
azonnal továbbajándékozták a rászorulóknak.
Amikor János már
rendi elöljáró volt, egy tudós férfi lépett be a rendbe. Meglátta a
kolostori könyvtárat, s lekicsinylően nyilatkozott annak
szegényességéről. János elvette a tudós férfi személyes tulajdonát
képező könyveit, és a kezébe adott egy katekizmust ezekkel a szavakkal:
,,Ahhoz, hogy a mennyei bölcsességre eljuss, és boldog légy, a
tudományod nem segít semmit, mert ahhoz ártatlan gyermekké kell
válnod.''
Csak az Isten iránti szerelem hevítette és a lelkek
megszentelésével törődött, mégis tragikus módon belebonyolódott abba a
harcba, amely a kármelita férfirend sarus és sarutlan irányzata között
robbant ki. A toledói sarus kármeliták -- akik az idők folyamán
fellazult fegyelemhez szoktak -- hat hónapra elzárták egy sötét és
levegőtlen cellába. Senki sem látogathatta, a fehérneműjét nem
váltották, a férgek iszonyatosan kínozták, s emellett mint lázadót és
árulót állandóan bántalmazták. Éheztették, a szó szoros értelmében
lábbal tiporták testét-lelkét, és hetenként kétszer az egész konvent
színe előtt megvesszőzték. A végén már közel állt a halálhoz, de a
kínzásoknál rosszabb volt számára az, hogy az Istentől való
elhagyatottság éjszakájában élt, s úgy érezte magát, mint akit elnyelt a
cethal.
Egy napon azonban a kegyelem megvilágosította és erőt
adott számára. Akkor csíkokra tépte a takaróját és az ingét, kötelet
font, s a tetőn át megszökött. A kötél azonban rövid volt, s bár
halálosan ki volt merülve, egy vakmerő ugrással sikerült a városfalra
vetnie magát. Szökése csodálatos módon sikerült, de a nyomorúsága ezzel
még nem ért véget. A kínzásoktól és éhségtől elgyötört Jánosnak hallania
kellett a sarus rend atyáitól a szemrehányást, hogy megszökött a
kereszt elől, nem volt állhatatos, és bizonyára Teréz anya is
szökevénynek fogja tekinteni. Isten azonban melléje állt, és
nyomorúságát örömre fordította.
Belső szabadsága lehetővé tette,
hogy állandó szemlélődésben éljen, ugyanakkor gyakorlati feladatokat is
megoldjon. Mint prior, rektor és provinciális végezte napi munkáját, s
közben gyakran elragadtatásba esett. Egyszer a kvadrum falán véresre
verte az öklét: a falat ütötte, hogy ellen tudjon állni az
elragadtatásnak, mert egy látogatóval kellett tárgyalnia. Máskor egy
segovai ember arra figyelt föl, hogy különös világosság árad a szent
gyóntatószékéből. Mikor megkérdezte, hogy mi ez, János így válaszolt
neki: ,,Hallgass, te bolond, ne beszélj róla!'' 1572-ben pedig, amikor
egy alkalommal Szent Terézzel a Szentháromságról beszélgettek, olyan
erejű elragadtatásban volt része, hogy a szék, amelyben megkapaszkodott,
vele együtt a magasba emelkedett.
János Segoviában az egyik
falra elhelyezett egy képet, amely a keresztet hordozó Krisztust
ábrázolta. Egy nap megállt a kép előtt imádkozni, s akkor ezeket a
szavakat hallotta Krisztus ajkáról: ,,János testvér, kérj tőlem, amit
csak akarsz. A szolgálatért, amelyet nekem tettél, teljesítem
kérésedet.'' A szent így válaszolt: ,,Uram, azt szeretném, ha
fáradozásokat adnál nekem, melyeket érted viselhetnék, és azt, hogy
kevésre becsüljenek és semmibe vegyenek.''
Mivel rendi neve a
Keresztről nevezett János volt, mindig az elnyomottak pártjára állt.
Többek között ezért szállt szembe páter Doriával -- aki mint a sarutlan
kármeliták általános vikáriusa, nagy hatalmú ember volt --, és védelmébe
vette azokat az apácákat, akikre a vikárius megharagudott. Egy másik
esetben szót emelt pater Grácián mellett. Grácián nagyon sok fájdalmat
okozott Jánosnak, de amikor a már említett vikárius haragja lesújtott
rá, János olyan merész hangú levelet írt Madridba a királyhoz, hogy a
titkár, aki leírta, elborzadt tőle.
Az általános káptalanon
János harcba szállt a szeretethez való jogának megvédéséért. A többiek
azonban magára hagyták, sőt alkalmatlannak nyilvánították minden hivatal
betöltésére. Mikor azonban megformulázták az ítéletet, ellenfelei is
visszariadtak az igazságtalanságtól. Ezért megkönnyebbülten lélegeztek
föl, amikor János bejelentette, hogy elmegy Mexikóba azzal a tizenkét
kármelita testvérrel, akik ott fognak kolostort alapítani. Úgy tűnt,
hogy ezzel sikerül botrány nélkül eltávolítani Jánost a rend spanyol
tartományából. Röviddel ezután János így írt az egyik testvérének:
,,Páter György testvér! Nem jelent számomra semmit, hogy hivatal nélkül
maradtam. Isten nagy irgalmasságot tanúsított irántam ezáltal!'' Még azt
is meg kellett érnie, hogy kizárták a rendből, sőt fanatikus apácák
tűzre vetették az írásait.
Élete utolsó napjairól életrajzírója a
következőket jegyezte föl: ,,1591 őszén János testvér orvosi kezelésre
szorult. A térdében gyulladás támadt, amitől állandóan lázas volt. Baeza
városába küldték, ahol rektorsága idején sok öröme telt a kollégiumban.
Ő maga éppen ezért nem akart odamenni, hanem úgy döntött, hogy Ubedába
megy, ahol a prior nem kedvelte őt. Megérkezése után hamarosan kiderült,
hogy az ubedai szerzetesek becsülik és szeretik, és ez még inkább
felbőszítette a priort. A testvéreknek megtiltotta, hogy látogassák a
beteget, megvonta tőle a szeretet minden megnyilvánulását, s ha maga
belépett hozzá, csak szidta és becsmérelte Jánost. Ő mindezt angyali
türelemmel viselte, és amikor a halál közeledtét érezte, magához kérette
a priort, bocsánatát és áldását kérte. És ekkor győzött: a prior sírva
borult az ágya mellé, és úgy imádkozott a haldokló mellett.''
Ennek
a szentnek, akinek az útja a sötétségből vezetett a világosság felé, a
halála -- illő módon -- éjfélkor következett be. De ez az éjfél
csodálatosan fényes volt: az egyik testvér látta, hogy a mennyezetről az
ágy fejénél egy fényes gömb ereszkedik alá, majd végighalad a test
fölött és megáll a lábánál. Húsz lángot látott, amelyek egyetlen
fényességgé egyesültek. Ez a fénygömb annak a világosságnak volt a jele,
amely minden döntését megvilágosította: annak az egyetlen igennek,
amellyel Isten izzó szeretetére válaszolt.
--------------------------------------------------------------------------------
Mindenható
Istenünk, kérünk, segíts, hogy Szent János áldozópapod példáját követve
egyre gyarapodjunk a szentek tudományában, és felebarátainknak
megbocsátva irgalomra találjunk nálad!
Szent Krizogonusz vértanú, † 304.
SINCLAIR* MÁRIA FRANCISKA szűz, klarissza (1900-1925)
SINCLAIR* MÁRIA FRANCISKA szűz, klarissza (1900-1925)
Edinburg
skót városban látta meg a napvilágot. Szülei egyszeru, istenfélo
emberek voltak, o maga is iskolái elvégzése után több évig egy
bútorasztalos muhelyben dolgozott, hogy szülein segítsen. Vallásos élete
központja az Oltáriszentség volt. Élete példája környezetére is
kihatott. Munkatársai a munkahelyen jelenlétében nem mertek egy rossz
szót sem mondani. De nem volt valami komor ábrázatú szent, hanem a
ferences derut sugározta maga körül, szívesen játszott, szerette a
táncot, a zenét, a szép ruhát, s öröme telt abban, hogy másokat
felüdíthetett. De levelei és följegyzései mély lelkiséget árulnak el: el
tudott mélyedni a vallás titkaiban, s felfogása az életrol, annak
értelmérol felülmúlta nálánál muveltebbek felfogását. Egy barátnojének,
aki nem lelkesedett a napi szentáldozásért, azt mondta.: „Ne azért menj
áldozni, mert jó vagy, hanem azért, mert törekedsz jó lenni”. Másokat is
Istenhez igyekezett vezetni. Például, hogy egy züllött lány lelkét
megmentse, majd három évig együtt közlekedett vele. A szerzetesi hivatás
egyre jobban érlelodött benne. Lelkivezetojének, aki érdelodött, miért
akar zárdába menni, azt mondta: „A házasság nagy szentség. De én egyedül
akarok maradni Üdvözítommel.” 1923. júl. 21-én vonult be a londoni
klarissza zárdába mint jelölt. A következo évben megkezdte a novíciátot,
1925 tavaszán pedig fogadalmat tett. Rövidesen ezután az orvosok
gégetuberkulózist állapítottak meg nála és szanatóriumba került. (Kis
Szent Teréz is tuberkulózisban halt meg 24 évesen.) Nehéz próba volt ez
Franciska számára. De egyszeruségében azt mondta: „Egy szegény klarissza
élete imádság és vezeklés. Ezt betegen is tudom tenni.” Víg kedélyét,
megelégedettségét mindvégig megorizte. Halálfélelem nem gyötörte: boldog
volt, hogy Istenhez mehet. „Az Istent szeretoknek minden javukra
szolgál.” (Róm 8). Alig 25 évesen, 1925. nov. 24-én fejezte be életét.
Boldoggá avatása folyamatban van.
„Hogy benne élhessek a tökéletes
Szeretetben, felajánlom magamat mint a te irgalmas szereteted egészen
elégo áldozatát, könyörögve, hogy ... én így Szereteted Vértanújává
legyek, ó én Istenem!… S ha már felkészített ez a vértanúság arra, hogy
megjelenhessek elotted, hadd haljak meg tole, hogy azonnal belevethesse
magát a lelkem a te irgalmas Szereteted örök ölelésébe.” Kis Szt. Teréz
önéletrajzából.
Imádság:
Istenünk,
boldogemléku Mária Franciska szuzi tisztaságával és halálnál erosebb
szeretetével sugárzó példát hagyott ránk. Kérünk, hogy közbenjáró imái
és érdemei hozzád közelebb segítsenek bennünket. Krisztus, a mi Urunk
által.
Szent Péter felszentelt vértanú
Szent
Pétert fiatal korában a város püspöke nevelte. Alexandria püspökévé
300-ban lett. Dioklécián császár keresztényüldözése abban az időben
nagyon kegyetlen volt. Szent Péter, apostoli buzgósággal eltelve,
erősítette a hitben és kitartásban híveit, sőt Théba és Libia
keresztényeit is. Mivel látta, hogy sokan pártolnak el a keresztény
hittől és a pogányságba térnek vissza, felbuzdította őt, hogy 306-ban
szétküldje bűnbánati szabályzatát. 311-ben váratlanul fogták el
keresztény hite miatt és mindenféle ítélet nélkül lefejezték.
Szent Péter atya
Pontuszban
született jámbor családban. Hét évig élt velük. Elhagyva a szülői házat
Jeruzsálemben, aztán Galáciában élt, végül Antiochiában telepedett le.
Egy kis fészerbe zárkózva lelkével törődött csupán. Kenyeret és vizet
evett, azt is ritkán. Hatalma volt a gonosz lelkeken, sokakat
megszabadított tőluk. Más csodákat is tett. Lelki tanításait szóban és
levélben adta a hozzá fordulóknak. Híre Antiochiában, de egész környékén
is elterjedt. Erényektől ékesen, 90 éves korában hunyt el 429-ben.