Szent Agrikola vértanú, † ~250
XAVÉRI SZENT FERENC
XAVÉRI SZENT FERENC
*Javier vára, 1506. április 7. +San-Csao (Kanton mellett), 1552. december 3.
Ha
valaki a baszk származású nemes ifjúnak, Francisco de Jassu y
Javiernek, aki 1530-ban a párizsi egyetemen éppen magiszteri fokozatot
szerzett, azt mondta volna, hogy nevét évszázadokon át emlegetni fogják
az egész világon, lelkének legérzékenyebb pontját érintette volna. Don
Francisco ugyanis büszke ember volt, nagyra tartotta nemesi származását,
és dicsőségre, megbecsülésre vágyott.
És ez a nagyravágyó
Francisco 1552-ben, távol a főúri kastélyoktól és az egyetemi
előadótermektől, de még Európától is, San-Csaóban, egy kis sziklás
szigeten, Kína partjai előtt halt meg, miközben szíve minden vágya az
volt, hogy bejuthasson Kínába. Elhagyatottsága ellenére halálhíre
hamarosan bejárta az egész akkori kultúrvilágot, és mindazok, akik
hallották a hírt, szomorkodtak elvesztése miatt. A szomorúságba azonban
annál több csodálat vegyült, minél inkább megismerték ennek az embernek a
tetteit. Fél évszázad sem telt el, és Xavéri Ferencet V. Pál pápa
boldoggá, XV. Gergely pápa 1622-ben szentté avatta. XIV. Benedek pápa
1748-ban India és az egész Távol- Kelet védőszentjévé tette. 1927-ben
XI. Pius pápa a földkerekség minden misszióját oltalmába ajánlotta,
Ferenc tehát a misszionáló Egyház védőszentje lett.
Bármilyen
nagyra törő tervei voltak is az ifjú magiszternek, erre nem
számíthatott. Épp azzal lépett e dicsőség útjára, hogy Krisztus szavától
szíven találva -- ,,Mit számít az embernek, ha az egész világot
megnyeri is, de a tulajdon lelkének kárát vallja?'' -- megtagadta minden
földi vágyát, és honfitársa, Loyolai Ignác társaságához csatlakozott,
aki erre a krisztusi mondásra oly sokszor figyelmeztette. Ferenc 1534.
augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén Ignáccal és öt hasonló
gondolkodású társával együtt letette a szegénységi és tisztasági
fogadalmat. Azt is megfogadták, hogy elzarándokolnak a Szentföldre, s
1536 telén útnak is indultak, hogy ez utóbbi fogadalmukat teljesítsék.
Velencében azonban tudomásul kellett venniük, hogy a törökök az összes
Szentföldre vezető utat lezárták. Velencében 1537. június 27-én
szentelték pappá őket, miközben a körülmények kedvezőbb alakulására
várakoztak.
1538 novemberében ott térdeltek Krisztus földi
helytartója előtt, akitől azt kérték, hadd változtassák meg
fogadalmukat, vagyis a szentföldi zarándoklat vállalása helyett
fogadalommal kötelezhessék magukat a pápa iránti tökéletes
engedelmességre. Ignác, aki valaha katona volt, a ,,Jézus Csapata''
nevet találta a legmegfelelőbbnek az új szerzetesrend megjelölésére, de
később fölcserélte a ,,Jézus Társasága'' névvel, amely kevésbé katonásan
hangzott. Azt azonban továbbra is megtartották, hogy a pápa kívánsága
számukra parancs, amelyre semmi körülmények között sem mondanak nemet,
és soha nem fogják a saját szájuk íze szerint magyarázni.
1540
tavaszán III. Pál pápa a Társaságból két személyt Írországba, másik
kettőt Portugál-Kelet-Indiába küldött. Egy testvér helyett, aki
megbetegedett, Xavéri Ferencet Indiába irányította.
Az Indiába
készülő flotta 1541 áprilisában futott ki Lisszabon kikötőjéből. Ferenc
nem sokkal előbb egy pápai iratot kapott, amellyel a pápa Távol-Kelet
pápai legátusává nevezte ki. Az utazás tizenhárom hónapot vett igénybe,
beleszámítva a Mozambikban töltött telet is. Ferenc 1542. május 6-án
érkezett meg Goába.
Éppen az esős időszak utolsó hónapja volt,
amely miatt nem indulhatott tovább, de az időt itt sem töltötte
tétlenül. Nagyon hamar észrevette, hogy a portugál tengerészek, katonák,
tisztviselők és kereskedők viselkedése nem sok becsületet szerzett a
keresztény névnek. Ezért keresztet vett a kezébe, és bejárta a város
negyedeit, maga köré gyűjtötte a gyermekeket és a felnőtteket, s
katekizmusra tanította őket, prédikált nekik, gyóntatott, egyszóval
mindent elkövetett annak érdekében, hogy a megkeresztelt, de lélekben
elhanyagolt híveket életre serkentse.
Szeptember végén újra
hajóra szállt, még mielőtt társai Mozambikból utolérték volna. A
Comorin-fok (az Indiai-félsziget legdélibb pontja) körül élő
gyöngyhalászok közé ment, akik közül 1535--37 között mintegy húszezren
megkeresztelkedtek, de jóformán semmi oktatásban nem volt részük. Ferenc
tanította nekik a katekizmust, védelmezte őket a portugál kereskedők
ravaszságával szemben, s vigasztalta és támogatta őket a muzulmánok
rajtaütései alkalmával. Később hasonlóképpen segítette Travancorból a
halászokat, akik közül mintegy tízezret ő maga keresztelt meg. Több mint
egy évet töltött egyszerű, de hívő lelkek között, akiket ,,első
szerelmének'' szokott nevezni, s ha missziós útjai során a közelben
hajózott, mindig felkereste őket. Valahányszor új misszionáriusok
érkeztek Goába, valakit hozzájuk küldött. Őt magát legátusi megbízatása
elszólította, mert a terület, amely hozzá tartozott, a Jóreménység
fokától (Afrika legdélibb pontja) Kínáig terjedt.
Így Ferenc
állandóan úton volt. 1545-ben Mailapurból Malakka felé indult, amelyet a
portugálok 1511-ben hódítottak el a muzulmánoktól. Győzelmüket akkor
úgy ünnepelték, mint a kereszténység diadalát az iszlám felett. 1546.
január 1-én kelt útra, hogy a ,,Fűszer-szigetek'' néven ismertté vált
Molukka-szigetekre menjen, és segítségére legyen az ott élő
keresztényeknek. Mintegy másfél év múlva tért vissza Malakkára, ahol
meghallotta, hogy a Kínai-tengertől keletre új szigeteket fedeztek föl:
Japánt, a felkelő nap országát.
Ferenc Malakkában találkozott az
első japánokkal, akik itt kerestek menedéket. Magával vitte őket Goába,
útközben tanította nekik a keresztény hitet, és meg is keresztelte
őket. Közben megérlelődött benne a terv, hogy ezzel a három japán
kereszténnyel fölkeresi Japánt, hogy ott is hirdesse az evangéliumot.
Ferenc a gyors döntések embere volt: elrendezte dolgait Goában, és már
1549 áprilisában úton voltak Japán felé. Kísérete a három japán és két
segítő testvér volt, s négy hónappal később a kis csoport Kagoshimánál
partra szállt.
A legenda azt mondja, hogy Ferenc birtokában volt
a nyelvek adományának. Levelei erről mit sem mondanak. Sőt,
ellenkezőleg, arról tanúskodnak, hogy Ferencnek nagy nehézségei voltak a
nyelvvel, főleg a japán nyelv tanulásával. Egyik levelében az áll, hogy
negyven napig tartott, amíg japán nyelven el tudta mondani a
tízparancsolatot. Mindehhez járult még, hogy a tolmácsnak kiválasztott
japán keresztény félreértéseivel és rossz fordításaival sok
kellemetlenséget okozott Ferencnek. Ez Japánban különösen súlyos hiba
volt. A japánok ugyanis műveltek voltak, gondosan kidolgozott
szokásrendszerük volt, és sokat adtak a külső formákra. Szívesen
hallgatták Ferencet, de vitatkoztak vele, és nem voltak hajlandók az új
hitet könnyen elfogadni. Még nehezebb volt a boncok térítése, főképp
amikor Ferenc erkölcsi életüket kezdte kifogásolni. Nem kellett sok idő,
és a boncok a legnagyobb ellenségei lettek.
Ebből következően
Kagoshimában nem tudott nagy eredményeket elérni. Így a következő évben
továbbment; az volt a terve, hogy fölkeresi Mlyakot, hogy találkozzék a
császárral és shogunjával (hadvezérével). Itt azonban újabb csalódás
érte, amennyiben a császár puszta bábnak bizonyult, shogunja pedig
csecsemőnek: az igazi hatalom a földbirtokosok kezében volt.
E
fölismerést Ferenc kihasználta, mert visszafelé jövet Yamagusiban --
aboncokkal és a tudósokkal folytatott hosszas viták eredményeként - -
sikerült egy kis szigetet alkotnia, s megnyernie Bungo herceg
barátságát. Amikor ellátogatott hozzá, minden lehetséges ruhadarabot és
jelvényt magára vett, ami mint pápai legátust megillette.
Ferenc
összességében két évet töltött Japánban. Ez idő alatt mintegy
ezerötszáz embert keresztelt meg. Meglehetősen kis szám ez a másutt
megkeresztelt tömegekkel szemben, de ez a kis eredmény vezette el
Ferencet a fontos felismerésre: egy olyan magas kultúrájú országban,
mint Japán, a missziót másként kell irányítani, mint a műveletlenebb
népek körében. Alkalmazkodni kell, ismerni kell a nyelvet és az
érintkezési formákat: Japánnak nagyon művelt és jól képzett
misszionáriusokra van szüksége.
Ferenc azt is fölismerte, hogy
Japán a kínai kultúra örököse. A forrásokat tehát Kínában kell keresnie
azokhoz az értékekhez, amelyeket Japánban annyira megcsodált. Ezért
ébredt föl benne a vágy, hogy Kínába eljusson, s ott is
evangelizálhasson.
Ezzel a szándékkal indult vissza 1551
novemberében Goába, ahol 1552 februárjában kötött ki. Itt súlyos
feladatok vártak rá, amelyeket mint az újonnan alapított indiai jezsuita
provincia vezetőjének kellett megoldania. Éjjel-nappal dolgozott, hogy
minél előbb Kínába indulhasson. Április 17-én már újra úton volt.
Malakkából egy portugál kereskedő segítségével akarta elérni célját, a
malakkai kormányzó azonban ellenezte a tervet. Féltette a portugálok
kereskedelmi kapcsolatait attól, hogy egy külföldi titokban behatoljon
az idegenek előtt szigorúan lezárt Kínába. Ferenc ekkor elhatározta,
hogy egyedül utazik tovább. Augusztus vége körül érte el Kanton
közelében a kis San Csao sziklaszigetet, amelyen át be akart jutni az
országba, ha másként nem, hát egy csempész dzsunkáján. A kínai azonban,
akivel Ferenc megegyezett, cserbenhagyta. A portugál kereskedők a tél
közeledtével már majdnem mind elhagyták a szigetet, Ferenc pedig ott
maradt egyedül.
Ebben az elhagyatott, reménytelen helyzetben
Ferencet láz támadta meg, és szervezete a hosszú utazások és a
kíméletlen munka után már nem volt ellenálló. 1552. november 3-án a
reggeli órákban meghalt.
Xavéri Szent Ferenc a jezsuita misszió
tulajdonképpeni megalapítója, ugyanakkor az újkori misszió történetének
legnagyobb alakja is volt. Sok kérdésben -- mert elsőként szerzett
személyes tapasztalatokat -- alapvető fölismerései voltak. És a példája
ezreket vonzott maga után a missziókba.
Ünnepét 1623-ban, a szentté avatását követő évben fölvették a római naptárba, december 3-ra.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk,
ki Xavéri Szent Ferenc igehirdetésével sok népet térítettél az igaz
hitre, kérünk, add, hogy híveid lelkében ugyanolyan buzgó hit éljen,
mint őbenne, és Egyházad mindenkor örvendhessen gyermekei sokaságának!
Példája:
tanulj, légy szorgalmas!
BOLDOG RAFAEL CHILINSKI minorita (1694-1741)
Lengyelországban
Poznanhoz közel egy kisvárosban született, keresztneve Menyhért volt.
18 éves korában bevonult katonának s három évet szolgált. Ezután
jelentkezett a minorita ferenceseknél, akik felvették. 1716-ban
fogadalmat tett, a következo évben pappá szentelték. Különbözo
kolostorokban muködött mint igehirdeto és gyóntató, amellett kivette
részét a szeretetszolgálatból: felkarolta a szegényeket, betegeket,
akikben a szegény és szenvedo Krisztust látta. 1736-38-ban Krakkóban és
környékén pestisjárvány dühöngött. Ez ido alatt hosiesen ellátta a
betegek szolgálatát, kitéve magát az életveszélynek. De megmenekült a
bajtól. A krakkóiak késobb is hálásan emlékeztek vissza önfeláldozó
lelkiatyjukra. Erényekben és érdemekben gazdagon fejezte be életét 1741.
dec. 3-án a Lodzhoz közeli Lagiewniki-ben. A Szentté avatási
Kongregáció 1990-ben csodásnak ismerte el azt a gyógyulást, mely Isten
szolgájának közbenjárására 1764-ben történt. Egy varsói nemesrol,
Staniszewski Zsigmondról az orvosok már lemondtak. Ekkor o, felesége és
néhány barátja Istenhez folyamodtak, s kérték, hogy Rafael atya
közbenjárására gyógyítsa meg a beteget. Az atya képe ott függött a beteg
ágya fölött a falon. Imájuk után a beteg elaludt, majd mintegy félóra
múlva álmában három alakot látott maga elott. Az egyik, akiben Rafael
atyára ismert, így szólt hozzá: „Örülj, mert meggyógyultál. Kelj föl!”
Fölkelt s valóban visszanyerte egészségét. Rafael atyát II. János Pál
pápa 1991-ben avatta boldoggá.
Jézus elküldte a tizenkettot hirdetni az Isten országát:
„Menjetek
és hirdessétek: közel van a mennyek országa. Gyógyítsatok betegeket,
támasszatok föl halottakat, tisztítsatok meg leprásokat, uzzetek ki
ördögöket. Ingyen kaptátok, ingyen is adjátok.” (Mt 10,7-8.)
Imádság:
Istenünk,
te Boldog Rafaelnek megadtad, hogy Szent Ferenc rendjében a lelkek
üdvét szolgálja a felebarátai segítségére legyen. Add, hogy
közbenjárására a szeretet útján mi is örvendezo szívvel elobbre
juthassunk. A mi Urunk Jézus Krisztus által.
Szent Szofóniás próféta
A
próféta, aki 9. a kis próféták sorában Simeon törzséből származott.
Kusi fia volt valószínűleg Jeremiás és Náhum próféta kortársa. Joziás
király (635-605.) uralkodása alatt jövendölt Judeában. Egy könyv maradt
utána, jövendölésekkel a szegényekről, az országról és a körülötte élő
népekről.
Szent Teodor felszentelt vértanú
Alexandria főpapja volt. Ott szenvedett vértanúságot is a bálványokat
imádóktól. Fejére töviskoronát tettek és miután kigúnyolták, lefejezték
609-ben.
Szent Teodul atya
Konstantinápoly
helytartója volt Nagy Teodóz császár idején. (379-95.) Felesége halála
után Edesszába ment, és ott egy oszlopon élt 38 esztendők keresztül.