Szent Abudim vértanú
Szent Cirjék és Julitta vértanúk
Szentünk Tenedosz szigetén született. Dioklécián császár alatt szenvedett hitéért.
BOLDOG JAVOUHEY ANNA-MÁRIA apáca, rendalapító
*Jallanges, 1779. november 10. +Párizs, 1851. július 15.
1779.
november 10-én született Jallanges-ban, amely Seurre plébániájához
tartozik. Szülei jómódú, sőt gazdag parasztok voltak. Tíz gyermek között
az ötödik volt. A család mélyen vallásos életet élt. Anna-Máriát
valamennyi nővére követte a szerzetesi élet útján, és megbízható
támaszai voltak. 1786-ban a család átköltözött Chamblanc-ba. 1789-ben, a
forradalom előestéjén járult első áldozásához. A forradalom zavaros
idejében korához képest kiemelkedő bátorságot tanúsított: tevékenyen
közreműködött az üldözött papok számára búvóhely keresésében, sőt
titokban katekizmusoktatást tartott. Jövőjét azonban még nem látta
tisztán.
Egyik sógora nőül akarta venni, ő azonban rábeszélte,
hogy legyen trappista. Tizenhat éves korában különleges kegyelmeket
kapott, sőt többször is megjelent neki a Szűzanya, s ekkor tárult fel
számára életútja: a szerzetesi élet a felebaráti szeretet szolgálatában.
1798. november 11-én egész családja jelenlétében a szegények és
gyermekek szolgálatára szentelte magát.
Először fizetés nélkül
tanítónőként tevékenykedett. 1800 novemberétől nyolc hónapig Besançonban
a szeretet nővéreinél élt, majd elhagyta őket. Ebben az időben prófétai
látomása volt: úgy látta, hogy szobáját minden népből való gyermekek
sokasága tölti be. 1803-ban Augustin de Lestrange (1754--1827) mellett a
trappista apácák életmódjával próbálkozott, de ez sem az ő útja volt.
1804-ben visszatért Chamblanc- ba, ahol apja egy kis iskolát alapított, s
mellette Anna három nővérével bizonyos szerzetesi közösséget hozott
létre. Hamarosan áttelepültek Chalon-sur-Saőnba, ahol a Párizsból
hazatérőben lévő VII. Pius pápa 1805 húsvétján áldását adta Anna
kezdeményezésére.
1806-ban Chalonban Szent József Társulata
néven nyitott iskolát, s még ez év decemberében Napóleon császártól is
jóváhagyást nyert a társulat. 1807. május 12-én a chaloni Szent Péter
templomban Anna, négy testvére és négy másik nővér beöltözött,
fogadalmat tett. Annát választották főnöknővé. Ezután Javouhey anya
Chalonban megnyitott néhány alapfokú iskolai osztályt. 1809-ben a
közigazgatás három évre átengedte neki az egykori autuni
nagyszemináriumot, ő pedig megalapított benne egy másik iskolát,
nevelőintézettel együtt. Ezen kívül átvette az egyházmegye számos vidéki
iskolájának gondozását is. Végül apja 1812-ben megszerezte számára
Clunyben a rekollekták (szigorú szabályzatú ferencesek) egykori
konventjét. Itt helyezte el kongregációjának anyaházát. Közössége attól
kezdve a Clunyi Szent József Nővérek néven vált ismertté. Nevelőintézete
csakhamar széles körben igen jó hírnévnek örvendett. Kevéssel utóbb,
1814-ben házat alapított Párizsban, s ott d'Astros abbé, a későbbi
toulouse-i érsek támogatását élvezte. Az új belépők száma gyorsan
növekedett: 1819-ben az alapítónőnek egy másik noviciátust is meg
kellett nyitnia Bailleul- sur-Thérainben, Beauvais közelében, s ugyanott
átvette a városi kórházat is. Ugyanebben az évben kongregációja számára
megszerezte a kormányzat hivatalos elismerését, de csak 1827-ben kapták
meg az alapszabályzat állami és egyházi jóváhagyását.
Nagyon
korán kezdett foglalkozni Javouhey anya a missziós apostolsággal is.
Első alapítása 1817-ben valósult meg a Bourbon- szigeten, 1822-ben
azonban éppen ezen alapítása miatt különleges gondja támadt. Egy
bizonyos Thaďs nővér a polgári hatóság és a papság támogatásával
megkísérelte, hogy szétbomlassza a kongregációt. 1818-ban nagyon nehéz
körülmények között jött létre egy alapítása Szenegálban; a nővéreknek
tizennyolc hónapon át mindenféle papi támogatás nélkül kellett
maradniok. A következő években további házaik nyíltak meg francia
gyarmatokon. Javouhey anya pedig égett a vágytól, hogy személyesen
vegyen részt művének távoli országokban történő megvalósulásában.
1822-ben Szenegálba utazott, s onnan csak 1824-ben tért vissza, miután
saját maga létesített új alapításokat Gambia és Sierra-Leone angol
gyarmaton.
Bár nem talált olyan férfikongregációt, amely
fáradozásaiban segítségére lehetett volna, örülhetett annak, hogy
gondoskodása révén néhány évvel később három bennszülött papot
szenteltek. 1822-től a Szent József Nővéreknek már Cayenne-ben is volt
házuk; 1828-ban pedig az alapítónő nagy kísérettel utazott el, hogy a
guayanai Manában egy új települést építsen föl. Ez azonban igen nehéz
vállalkozásnak bizonyult, s a már ott lakó francia telepesek
rosszindulata még inkább megnehezítette. A nővéreknek az új település
területén nagy számban élő színesbőrű iránti jósága és
szeretetreméltósága oda vezetett, hogy ezek a szegény emberek nagyon
tisztelték őket, maga az alapítás pedig valamiféle kis köztársasággá
lett, s vitathatatlan feje Javouhey anya volt. Miután még leprásotthont
is alapított, és meglátogatta az Antillákon levő alapítványait, 1833
augusztusában visszatért Franciaországba. Jelenléte időközben rendkívül
sürgőssé vált: nagyszámú új házuk épült Párizsban, a kongregáció viszont
nem volt már abban a helyzetben, hogy valamennyit szervesen magába
tudja olvasztani. Másrészt pedig megkezdődött hosszadalmas vitájuk az
autuni d'Héricourt püspökkel, aki mint Cluny területileg illetékes
püspöke, joghatóságot követelt a kongregáció felett.
1835
decemberében a főnökanyának ismét Guayanába kellett utaznia, mert a
Manában kialakult helyzet megkövetelte jelenlétét. Itt a legnagyobb
nehézségek tárultak eléje. A nővéreknek a színesbőrűek felszabadítása
érdekében végzett fáradozásai a fehér telepesek előítéleteibe ütköztek,
mert csak rabszolgát láttak bennük, és a helyi papság is támogatta a
telepeseket. Az apostoli prefektus nehézségei ürügyén Javouhey anya
ellen nyilatkozott Autun püspökének. D'Héricourt azután 1841-ben
megtagadta az alapítónőtől, hogy a szentségekhez járulhasson: évekig
gyónás és áldozás nélkül kellett maradnia, és mindenfelé a leggonoszabb
rágalmakat szórták rá. Végül 1843 augusztusában visszatért
Franciaországba.
Szerencsétlenségére azonban ott sem talált
békére. Már 1835 áprilisában elutazása előtt megkísérelte d'Héricourt
püspök, hogy a Szent József Nővérek ismerjék el őt általános
elöljárójuknak, sőt az alapítónőtől megfélemlítéssel ilyen értelmű írást
csikart ki; a kongregáció tanácsa azonban azonnal tiltakozást jelentett
be. Az autuni püspök a maga oldalára állította de Quélen párizsi
érseket; ő azután a nővérek párizsi kápolnáját egyházi átok alá
helyezte. Clunyben megakadályozták az új beöltözéseket és fogadalmakat, a
novíciáknak pedig azt tanácsolta a lelkészük, hogy hagyják el a
kongregációt. 1845. augusztus 26-án azonban teljesen váratlanul
betoppant a főnökanya, s a növendékházat Párizsba helyezte. A clunyi
kápolnát hasonlóképpen egyházi átok alá helyezték, és Affre püspök
éppúgy járt el Párizsban, hogy hivatali testvérét támogassa. Ugyanebben
az időben az autuni püspök Javouhey anya ellen egy sértő vitairatot tett
közzé, és mellékelte hozzá az apostoli prefektus értesítését. Az
alapítónőnek át kellett élnie, hogy régi barátai közül többen
cserbenhagyták, köztük P. Libermann[14] is; de számos olyan püspök is
akadt aki nyíltan mellé állott.
Viszonylagos nyugalom után a
vita újból tetőpontra hágott, amikor a főnöknő 1849-ben Párizsban új
noviciátust állított föl, és az anyaházat is oda helyezte. Semmi sem
tudott hatni a püspökre, hogy a kongregációval szembeni előítéleteit és
intézkedéseit megváltoztassa. Egy héttel Javouhey anya előtt halt meg,
anélkül, hogy belátást tanúsított volna. Amaz sem engedett viszont, de a
kongregáció nemhogy nem szenvedett kárt, hanem tagjainak száma
hatalmasra szökött. Javouhey anya élete végéig rendíthetetlenül a helyén
maradt. 1851 tavaszán megbetegedett, majd július 15-én hirtelen
meghalt. 1950. október 15-én avatták boldoggá. [14] Libermann,
François-Marie-Paul, tiszteletre méltó (Zabern,
1802--Párizs,
1852) francia aszketikus író. Egy rabbi konvertita fiaként 1826-ban
keresztelték meg. 1841-ben szentelték pappá. 1841- ben alapította
afrikai hittérítésre a Mária Szent Szíve Kongregációt.
Boldog Bernát hitvalló, † 1458
SZENT BONAVENTURA püspök, egyháztanító
*Bagnoregio, 1217/18. +Lyon, 1274. július 15.
Szülővárosa,
Civita akkoriban püspöki székhely volt, ma Bagnoregio egyik kerülete.
Atyja, Giovanni di Fidanza híres orvos volt, édesanyját Maria di
Ritellónak hívták. Születésének évét a források pontosan nem közlik, de
olyan adatokat tudunk, hogy 53 éves korában halt meg, vagy -- és ez
látszik a legpontosabbnak -- hogy harmincöt éves volt, amikor 1253-ban
Párizsban teológiai doktor lett. Ez utóbbi adat alapján visszafelé
számolva jutunk az 1217/18-as születési évhez. A keresztségben a János
nevet kapta.
Saját visszaemlékezéseiből tudjuk, hogy kisgyermek
korában súlyos betegségbe esett. Édesanyja akkor fogadalmat tett: ha
meggyógyul, a ferencesek kolostorába adja nevelésre. A hagyomány szerint
Assisi Szent Ferenc a városban járt, ölébe vette a gyermeket, és ezt
mondta róla: ,,Buona ventura!'', azaz ,,szép jövő'', és meggyógyította. A
fogadalom értelmében a kis János valóban a ferencesek kolostorában
nevelkedett. 1236/38 táján a párizsi egyetemre ment, ahol filozófiai
tanulmányait 1242/43-ban fejezte be.
Huszonöt évesen, érett
megfontolással lépett a ferences rendbe, ahol a Bonaventura nevet kapta.
1243--48 között végezte a teológiát a rend híres párizsi főiskoláján
Halesi Alexander irányítása mellett, akit ,,tanárom és atyám''-nak
nevezett. 1248-tól az akkori tanulmányi rendnek megfelelően tanítani
kezdett, és 1253-ban nyerte el a doktori fokozatot, mely után négy évig a
rendi főiskola tanára volt. Éppen ezekben az években folyt a vita
Párizsban, hogy a kolduló rendek tagjai taníthatnak-e az egyetemen, vagy
sem. Mire a vitának IV. Sándor pápa véget vetett (1257. augusztus 2.),
Bonaventura már nem volt Párizsban: február 2-án Rómában a rendi
káptalan megválasztotta a ferences rend általános főnökének, generális
miniszternek.
Tizenhat éven át viselte ezt a tisztséget a rend
történetének nehéz időszakában. A második ferences nemzedékben ugyanis
nagyon élesen felmerült a kérdés: szó szerint kell-e venni Szent Ferenc
reguláját, s egyáltalán megvalósítható-e a teljesen szegény, apostoli
életforma? A renden belül és kívül sokan voltak, akik azt mondták, hogy
akiben nincs meg Szent Ferenc karizmatikus lelkülete, márpedig a második
nemzedékben már nincsen, az nem élhet úgy, mint a rendalapító, tehát a
bencés vagy ágostonos kolostorok mintájára át kell szervezni a rendet.
Mások ellenben eretnekségig menő szélsőséggel hirdették, hogy az igazi
Egyház az eredeti szentferenci életformában él, s aki azt feladja, a
kereszténységet árulja el.
Bonaventurának nem annyira szervező-
és kormányzókészségével, mint bölcsességével és szelíd életszentségével
sikerült úrrá lennie a széthúzó erők felett. Egységben tudta tartani az
akkoriban mintegy harmincezer főt számláló hatalmas, túl hirtelen
felduzzadt szerzetet. A legtöbbet nem szavával, hanem példájával érte
el: szegénységben és tudásban, józanságban és tökéletes engedelmességben
élte szerzetesi életét.
Rendfőnöki székhelye Párizsban volt, de
szükség szerint sokat utazott. Bejárta Itáliát, Galliát, 1258-ban és
1265-ben Britanniában járt, 1259-ben Flandriát, 1264-ben a német
birodalmat és Hispániát kereste föl. Ahol megfordult, mindenütt
prédikált a népnek, de beszélt királyok és pápák előtt is. Ugyanakkor
figyelemmel kísérte a párizsi egyetem életét. 1267 és 1268 nagyböjtjén
maga is tanított. 1273 húsvétja után tartotta híres előadásait a
teremtéstörténetről (Hexaëmeron).
1265-ben a pápa felkínálta
neki a yorki püspökséget, de Bonaventura nem fogadta el. Más rendek
főnökeivel együtt dolgozott a II. lyoni zsinat előkészítésén, miközben
1273. május 28-án a pápa kinevezte bíborossá és a Róma közelében lévő
Albano püspökévé. A kinevezés hallatára Bonaventura a pápához indult,
akivel Firenze közelében találkozott, majd vele együtt Lyonba ment. A
zsinatot előkészítő bizottság elnöke volt. Az üléseket 1274. május 7-től
július 17-ig tartották. Közben a pünkösd vigíliáján megtartott rendi
káptalan fölmentette a rendfőnökség alól. A zsinaton két híres beszédet
mondott, és sok fáradozása gyümölcseként július 6-án megszületett az
unió a görögökkel.
Bonaventurára egyaránt jellemző a
valóságérzék és a lélek mélyére látás, a teljesítőképesség és a
szolgálatkészség, a szervezni tudás és a melegszívűség. Tanítója, Halesi
Alexander mondta róla, hogy olyan, mintha benne Ádám nem vétkezett
volna. Némelyek hiányolják nála a rendkívüli önsanyargatásokat.
Bonaventura aszkézise ugyanis átlagos volt és emberi. Az általa
olyannyira tisztelt rendalapítót nem igyekezett a szigorú vezeklésben
követni. Neki nem az elemi erő kitörését kellett állandósítania; az ő
történelmi feladata az volt, hogy a lelkekbe vigye át ezt az erőt.
Szíve
minden rezdülését, a Világ Urának minden dicséretét, és az Örök Atya
minden segítségül hívását rendszerint -- szüntelenül forgó - - agyának
munkája kísérte. És ugyanígy vagy még inkább: nem volt olyan gondolata,
amelyet át ne járt volna a szív melege; értelmi munkája az imádságban
gyökerezett. Utak Istenhez című munkája élén a következőket olvashatjuk:
,,Azzal kezdem, hogy segítségül hívom az örök Atyát, az Őskezdetet,
akitől a megvilágosítások alászállnak, a Világosság Atyját, akitől
minden jó adomány és minden ajándék származik (Jak 1,17); a Fia, Urunk,
Jézus Krisztus által hívom segítségül, hogy nyissa meg a szememet, és
lábunkat igazítsa a béke útjára.''
Tudás és hit Bonaventuránál
nem zárja ki, ellenkezőleg: kölcsönösen föltételezi egymást: a hit adja
értelmünknek azt a tisztaságot és azt az irányt, amely képessé tesz
minket arra, hogy Istenről és az emberekről helyesen gondolkodjunk.
Nézete szerint veszélyes dolog a filozófiai gondolkodást a
hitigazságoktól és a teológiától elszakítani, mert nem az értelmünk,
hanem a hitünk ad választ lelkünk legmélyebb kérdéseire, a létünket,
utunkat és célunkat illető kérdésekre. Ha a hitnek ezekre nem volna
válasza, vagy mondhatjuk: ha Krisztus nem adna választ, akkor az ember
nagyon könnyen eltévelyedne, és a végén kételyei támadnának afelől is,
hogy egyáltalán birtokába kerülhet-e valaha az igazságnak. Értelmünket
az ősbűn elhomályosította, így Istent, valamint a lét és az élet
értelmét csak mintegy törött tükörben látjuk. A hitből erőt merítve és a
hit világosságánál azonban meglátjuk Istent a bennünket körülvevő
világban, a saját lelkünkben, és mindenben, ami fölöttünk van.
Bonaventura előtt a világ kinyílik, mint egy könyv, és úgy tud benne olvasni, hogy mindenütt Isten nyomait fedezi fel.
,,Akiben
a teremtett dolgok nem gyújtanak világosságot, az vak; aki hangos
szavukra nem ébred fel, az süket, aki a teremtett dolgokért nem áldja az
Istent, az néma; aki ezek tanúságát figyelmen kívül hagyja és nem
ismeri el az Őskezdetet, az őrült. Nyisd hát ki a szemed, fülelj, ajkaid
mozduljanak és legyen készséges a szíved, hogy minden teremtményben
Istenedet láthasd és dicsőítsd, szeresd, tiszteld és áldjad.''
(Itinerarum)
Az örök Atyának Jézus Krisztus, a megtestesült Ige a
tiszta képmása. Ő a központja életünknek, tárgya szeretetünknek és
megismerésünknek. Bonaventura kedvenc gondolata az őskeresztény igazság,
hogy ti. Krisztus által és Krisztusban úton vagyunk az örök Atya felé:
,,Ezen a központon (Krisztuson!) át térünk vissza, és kapjuk -- az élet
forrásánál -- az életet'' (Hexaëmeron).
Aki azonban Krisztust
meg akarja ismerni, annak ahhoz a forráshoz kell nyúlnia, amelyet az
Egyház évszázadokon át hűségesen megőrzött, a Szentíráshoz. A Biblia
Bonaventura számára Isten megismerésének kimeríthetetlen forrása. A
tiszta víz folyamának nevezi, amely átszeli a történelmet; máskor
kertnek mondja, ahol életet tápláló eledel terem; vagy Isten szívének,
szájának, nyelvének, palavesszőjének. Minden, amit Bonaventura ír vagy
mond, azt nemcsak áthatja a Szentírás, hanem sokszor úgy is fogalmaz,
ahogy a Szentírásban találja. A Szentírásban fölleli azt, amit a
filozófiában nem talál: a tudást, amely nemcsak az értelmet gazdagítja,
hanem egész létünket újjáalakítja és megeleveníti. Ezért Bonaventura
nemcsak a filozófiai műveket nézi bizalmatlanul, hanem a teológiaiakat
is: soha nem tartalmazzák a teljes és tiszta igazságot. A Szentírás
tiszta borába nem volna szabad -- mondta egyszer -- túl sok filozófiai
vizet keverni, nem volna szabad a benne foglalt életet az értelemmel
túlságosan felvizezni: ,,Rossz csoda volna, ha a bor vízzé válna.''
Így
Bonaventura a világból, a megtapasztaltakból és a Szentírásból létrát
épít, amelyen felér az Istenhez. Az istenismeret legfelső lépcsőfoka
azonban, amelyre földön az ember egyáltalán fölléphet, átvezet
mindeneken túl a kifürkészhetetlenbe, Isten sötétségébe. Bonaventurát
sem mint teológust, sem mint embert nem ismernénk, ha nem vennénk
tekintetbe személyiségének ezt a misztikus magvát, szívének sajátos
szenvedélyét, amely végül a gondolkodásnak és a tudománynak egész
fegyverzetét elveti. ,,Ha azt kérdezed, hogyan lehet az istenismeretnek
erre a legmagasabb fokára eljutni, akkor ne a tudományt kérdezd, hanem a
kegyelemtől várj választ.'' És: ,,A léleknek sokféle képessége van
arra, hogy valamit elsajátítson: az érzékelés, a képzelőerő, az
ítéletalkotás és a megértés képessége. Ezekre mind kell támaszkodni. A
csúcson azonban a szeretet teremt egységet, amely mindent felülmúl.''
Bonaventura
nem szánt sok időt teológiai gondolatainak rendszerezésére és írásba
foglalására. Ereje zömét lekötötték az egyházi teendők és a rend nagy
felelősséggel járó vezetése. Ennek ellenére a modern latin kiadásban
kilenc nagy kötetet tesznek ki művei.
Bonaventura, akit az
utókor a Doctor Seraphicus, 'Szeráfi doktor' címmel tisztelt meg, a
görögökkel létrejött megegyezés másnapján megbetegedett, és egy héttel
később, 1274. július 15-én, vasárnap hajnalban meghalt. Temetésén a pápa
az egész zsinattal együtt jelen volt. Sírja a lyoni Szent
Ferenc-templomban van. 1482-ben avatták szentté, 1533-tól tiszteljük
mint egyháztanítót. Ünnepét a szentté avatáskor felvették a római
naptárba, július második vasárnapjára. 1568-ban áthelyezték július
14-re, 1969-ben pedig a halála napjára, július 15-re.
--------------------------------------------------------------------------------
A rend második alapítójáról, a szeráfi doktorról mindenekelőtt saját írásai és a rendi hagyományok alapján alkothatunk képet.
A
fiatal teológusról a párizsi egyetem híres kancellárja, Johannes Gerson
így vélekedett: ,,A tanítása mélyenszántó, biztos, jámbor, igaz,
áhítatos. Felgyújtja a szívet és az akaratot. Jobb volna, ha leírná
műveit, mintsem hogy tovább folytassa őket. Mert ez a tanítás elég.''
Aquinói
Szent Tamás, aki Bonaventurának professzortársa volt, egy alkalommal
meglátogatta kollégáját. A szobájában nem látott mást, mint egy
íróasztalt, rajta néhány felütött könyvet, mellette egy vastag
fóliánsokkal tele könyvespolcot, amelynek tetején egy koponya állt, a
könyvek mellett pedig egy függönyt. Ahogy a könyveket szemügyre vette,
nem talált köztük semmi különöset. Azt gondolta, talán a függöny mögött
őrzi barátja azokat a kincseit, amelyekből tanítását meríti, amelyek
tanításának mélységet és izzást kölcsönöznek. Szent Tamás kérésére
Bonaventura elhúzta a függönyt, és látogatója -- nem kis ámulatára --
nem látott ott egyebet, mint egy keresztet. Bonaventura mosolyogva
mutatott rá: ,,Ez az én könyvtáram!''
Egy másik alkalommal
tudományos vitája volt a két nagy teológusnak. Bonaventura a
Megfeszítettre való hivatkozással oldotta meg a nehézségeket, aki minden
rejtélynek a kulcsa. Tamás látta, hogy barátja feje fölött megjelenik a
kereszt, sugarak törtek elő belőle és beragyogták Bonaventura száját.
Ettől kezdve Tamás ,,Krisztus iránti tiszteletből'' nem szállt vitába
Bonaventurával.
Tamástól származik az a szép mondás is, hogy
,,Hagyjuk, hadd dolgozzék a szent a szentért!'' Arról értesült ugyanis,
hogy Bonaventura Assisi Szent Ferencről ír.
Bonaventura lényének
legszembetűnőbb vonása a jóság volt. Egy szép példa: amikor mint
rendfőnök Assisi felé tartott a káptalanra, betért a folignói
kolostorba. Mindenki szeretett volna beszélni vele, tanácsot kérni,
vigaszt kapni. Csak egy testvérre nem került sor -- túlságosan rövid
volt az idő. Ez előresietett az úton, és egy olyan helyen várakozott,
ahol Bonaventurának és kísérőinek el kellett haladniuk. Minden
elfogódottság nélkül, bátran megszólította elöljáróját: ,,Atyám, lelkem
vigasztalására beszélnem kell veled. Kérlek, ne utasítsd el
alattvalódat!'' A szent azonnal kivált kísérői közül, leült az útszélre,
és türelmesen hallgatta. A dolog sokáig tartott, mert a barátnak sok
minden nyomta a szívét. A kísérői már türelmetlenek voltak, de
Bonaventura hagyta, hadd beszéljen, aztán szeretettel vigasztalta,
úgyhogy az boldogan tért vissza a kolostorba. Kísérői szemrehányást
tettek neki, hogy úgy megvárakoztatta őket, s hogy egy egyszerű barát
kedvéért leült az útszélre. Bonaventura ezt válaszolta: ,,Nem tehettem
másképp. Én a szolga vagyok, ő az úr. Gyakran gondolok a szabályra: Az
elöljáróknak jóságosan és szeretettel kell a testvéreket fogadniuk, és
bizalmat kell bennük ébreszteniük, hogy úgy viselkedhessenek és úgy
beszélhessenek vele, mint úr a szolgáival.''
Bonaventura egy
alkalommal ellátogatott a perugiai kolostorba Szent Ferenc ismert
kísérőjével, Egyed testvérrel. Az mindjárt rákezdte: ,,Ti sok kegyelmet
kaptok Istentől, atyám! De mi szegény, műveletlen barátok ugyan mit
tehetnénk lelkünk megmentésére?'' Bonaventura így válaszolt: ,,Ha Isten
ad kegyelmet szeretni, akkor az elég.'' A barát: ,,De hát szerethet-e
úgy egy műveletlen, mint egy művelt?'' Bonaventura: ,,Egy öreg anyóka
jobban szeretheti Istent mint a teológia professzora.'' Erre Egyed Isten
szeretetétől lángra gyúlva a városba rohant, és az emberek nem kis
meglepődésére túláradó örömmel egyre csak azt kiabálta: ,,Te szegény,
együgyű anyóka örülj, mert még Bonaventura testvért is felülmúlhatod!''
Bonaventura
alázatos testvér maradt akkor is, amikor tekintélye elérte tetőfokát.
Amikor kinevezték kardinálisnak és úton volt Róma felé, Bosco a Fratiban
pihenőt tartott, s szokása szerint segített mosogatni. Épp ekkor
érkeztek meg a pápai követek, akik a bíborosi kalapot hozták.
Bonaventura egy fára akasztotta a kalapot és befejezte a mosogatást.
Azután fogta a kalapot, s elinduláskor így szólt: ,,Az egy testvérnek
volt a munkája, most a kardinálisé következik. Az üdvös volt, és örömet
szerzett, ez a mostani terhes és veszélyes.''
Bonaventura az
írásaiban használt képekkel, stílusával nem mindennapos költőiségről
tett tanúságot. A hagyomány szerint Itinerariuma Dantét is megihlette,
az Isteni színjáték ugyanis hasonló gondolatokat tartalmaz, csak
versben.
Az Istenhez vezető útról minden időre érvényesen így
foglalta össze tapasztalatait: ,,Titokzatos és mélyen elrejtett, és
senki nem ismeri, aki nem élte át, aki nem vágyik rá, és senki nem
vágyik rá, akit a Szentlélek tüze egészen föl nem gyújt. A kereséstől
kevés függ, a fölkenéstől sok; a nyelvünk szerepe kicsi, a belső örömé
nagyon nagy.''
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk,
ki Szent Bonaventura hitvallódat és püspöködet csodálatra méltó
tanítóként adtad Egyházadnak, engedd kegyesen, hogy bölcsessége
gazdagítson, irántad való szeretete pedig gyújtson lángra minket!
Imádság:
Mindenható
Istenünk, add meg nekünk, akik Szent Bonaventura püspök égi
születésnapját ünnepeljük, hogy kiváló tudásából gyarapodjunk, lángoló
szeretetét pedig szüntelenül kövessük. A mi Urunk Jézus Krisztus által.
Példája:
Ne csak szüleink jószándéka vezessen az életbe,
tehetségeinket is hasznosítsuk tudatosan!
Szent Cirjék és Julitta vértanúk
Julitta
Ikoniumba való gazdag özvegyasszony volt. Amikor Dióklécián császár
rendeletére szülővárosában üldözni kezdték a keresztényeket, három éves
fiával Cirjékkel együtt elmenekült. Tarzusban azonban a kormányzó elé
vitték mint keresztényt. Mivel nem akart áldozni a bálványoknak,
megostorozták. Kisfia ezt látva folyton anyja után kiáltott. A pogány
kormányzó próbálta hízelgéssel megnyugtatni, de nem tudta. Erre lelökte a
márványlépcsőn. A kisgyermeknek szétloccsant a feje. A kínokat szenvedő
anya hálát adott Istennek, hogy gyermeke hamarabb lett vértanú mint ő.
Az anyát tovább kinozták. Felfüggesztették, éles vassal szaggatták
testét, sebeire forró szurkot öntöttek, végül 305-ben lefejezték.
BOLDOG FLORIDA CEVOLI* szűz, II. r. (1685-1767)
Pisa*-ban
született grófi családból. Keresztneve Heléna volt. Az ottani klarissza
novérek kolostorában nevelkedett öt éven át, itt alakult ki szerzetesi
hivatása. 18 éves korában belépett a kapucinus klarissza novérek
kolostorába Citta di Castello*-ban, ahol Giuliani Szent Veronika volt az
újoncmesterno. A Florida nevet kapta. Mindjárt kezdetben megnyerte a
szent novér bizalmát. A megalázó munkákat is tökéletes engedelmességgel
és szívesen vállalta. 1716- ban, amikor Veronikát apátnové választották,
o lett a helyettese. 1727-ben pedig, Veronika halála után o lett utódja
42 évesen. Feladatát kifogástalanul látta el. Amit rendtársaitól
megkövetelt, azt elso sorban saját maga gyakorolta. Szorgalmazta a
gyakori szentáldozást, szentségimádást, az elmélkedéseket. Nagy súlyt
helyezett a ferences szegénység minél tökéletesebb megvalósítására.
Tanácsaival, leveleivel is igyekezett sokak segítségére lenni.
Gyóntatójának parancsára 20 füzetbe leírta lelki élményeit, a kapott
természetfeletti megvilágosításokat. (Ezeket gyóntatója halála után
elégette, nem akart hírnévre szert tenni.) Belelátott az emberek
lelkébe. Életének utolsó húsz évében sokat szenvedett. Krisztus egyszer
közölte vele, hogy megosztja vele szívsebét és sebeit, miként Szent
Veronikával tette. Florida ezeket meg is kapta, de nagy alázattal kérte,
hogy a sebhelyek láthatatlanok legyenek, a fájdalom maradjon meg. Így
is történt. Haláláig hosi fokban viselte a fájdalmakat, felajánlotta
ezeket engesztelésül sokak vétkéért. 1767. június 12-én halt meg 82 éves
korában. II. János Pál pápa avatta boldoggá 1993-ban.
Boldog Florida tanítása a lelki sötétségrol:
„A
léleknek úgy tunik, hogy elvesztette az Istent... Epedve vágyakozik
utána, szeretné megtalálni. Ez a szeretet ilyen körülmények között nagy
haladást idéz elo a lélekben. Úgy tunik, hogy Isten kohóba veti, mint az
arannyal teszi az, aki meg akarja tisztítani... A léleknek nem kell
tennie semmi mást, mint ráhagynia magát a mester kezére, hagyni, hogy
jól megtisztuljon a szeretet tüzében.”
Imádság:
Istenünk,
üdvösségünk szerzoje, te Boldog Floridát szereteted tüzével lángra
lobbantottad és az önmegtagadás keresztútján az evangéliumi
tökéletességre vezetted. Add meg nekünk, hogy hasonló szeretettol
lelkesedve elore haladjunk a kereszt titkának ismeretében. A mi Urunk
Jézus Krisztus által.
Szent Jakab püspök és hitvalló, † 338
Pirotti Boldog Mária Pompiliusz hitvalló, † 1756
Szent Swithin püspök és hitvalló, † 862
KIJEVI SZENT VLADIMIR hitvalló
Pirotti Boldog Mária Pompiliusz hitvalló, † 1756
Szent Swithin püspök és hitvalló, † 862
KIJEVI SZENT VLADIMIR hitvalló
*Budutino, Kijev mellett, 960 előtt. +Kijev, 1015. július 15.
Azoknak
a szláv törzseknek, amelyek a Dnyeper vidékén és az Ilmen-tó környékén
telepedtek le, sokat kellett szenvedniök a skandináv normannok
pusztításai miatt. Az északi behatolóknak azonban, akiket vélhetően
Rurik vezetett, pozitív szerepük is volt: a Skandináviából Bizáncba vivő
kereskedelmi utak jobb kihasználására ösztönöztek és a szláv törzsek
egyesítő tényezőjévé lettek.
A Rurik nemzetségből való,
elszlávosodott, ötödik fejedelem Vladimir volt, Szvjatoszlávnak és
Malfredának (aki Szent Olga nagyfejedelemnő kíséretéhez tartozott) a
fia. Apja a nagybátyjával együtt Novgorod helytartójává tette, a
testvérei azonban elűzték. Arra kényszerült, hogy ősei hazájába
meneküljön; csak két év múlva tért vissza skandináv csapatok
kíséretében, és elfoglalta az egész kijevi birodalmat. 978. július 11-én
vonult be Kijevbe. Az északi Ladoga-tótól a délen folyó Dnyeper középső
folyásáig, a Kárpátoktól az Oka vidékéig terjedő területen minden törzs
adót fizetett neki.
Vladimirnak a fivérén, kijevi Jarapolkon
aratott győzelme a pogányság védekezése volt a növekvő kereszténységgel
szemben. Az új fejedelem először a bálványimádás buzgó előmozdítójaként
lépett fel. A pogány kultuszok újjáélesztése azonban a 10. század
második felében anakronizmus volt. Vladimir megérezte az új hit hívását,
de politikai okok is közrejátszhattak abban, hogy ő és vele együtt
orosz népe is felvette a kereszténységet.
Megtérésének belső
folyamatát csak gyanítanunk lehet. A királyi nemzetségből való nők nagy
érdemeket szereztek a korai középkorban a pogány népek kereszténnyé
tételében. Hasonlót tételezhetünk fel Vladimir esetében is.
A
kereszténység felvételére a külső ösztönzést talán a görögökkel kötött
szerződés szolgáltatta. Amikor a bizánci császárokat, II. Bazilioszt és
VIII. Konstantinoszt súlyosan szorongatta egy vetélytársuk, a kijevi
nagyfejedelemhez fordultak katonai segítségért. Támogatása
jutalmazásaképpen Vladimir nőül vehette Annát, az uralkodó császár
nővérét azzal a feltétellel, hogy megkeresztelkedik. Vladimir a
keresztséget vagy Kersonban, a krími görög településen, vagy már előzően
Kijevben a görögökkel folytatott tárgyalásaitól függetlenül vette fel
989-ben. Megkeresztelkedése után Vladimir a bálványképeket a folyóba
vettette, és mindenfelé templomokat emeltetett; egyet a fővárosban az
Istenanya tiszteletére. Új gondolkodásmód és cselekvésének új normái
hatották át.
A kereszténység államvallás lett. A fejedelem
felfegyverzett kísérete és Kijev lakói egyaránt felvették a
keresztséget. A krónikás a nagy eseményt így foglalja össze: ,,A boldog
Vladimir fejedelem megszabadult az ördög szolgálatából, és Istenhez,
Krisztushoz, az Urához tért, hozzá vezette népét és megtanította Isten
szolgálatára.''
A források, amelyek alig tartalmaznak konkrét
tényeket, gazdagok a Vladimir dicséretéről szóló beszédfordulatokban: új
népet alakított ki, új korszakot indított el az orosz föld számára.
Zavartalan öröm és naiv derűlátás ragyog át minden tudósításon. Éjszaka
volt, de a keresztséggel felragyogott a nappal, és a tizenegyedik órában
az orosz nép részesült Krisztus kegyelmében. A hálás újonnan
kereszteltek Ilarion metropolita szájával szóltak elismerően, aki
Vladimirral bizonyára ifjúkorában találkozott: ,,Általad pillantottuk
meg a Szentháromság világosságát.''
Nem lenne helyes a régmúlt
idők embereinek szentségét a mi fogalmaink szerint számon kérni. Nem
Vladimir személyes erényessége, hanem az isteni kegyelem túláradó ereje
ejtette ámulatba az akkori keresztényeket, és keltett bennük szent
tiszteletet. A krónika realisztikusan mondja el a fejedelemnek megtérése
előtti érzékiségét és kegyetlenségét, hogy annál jobban előtűnjön a
kegyelem ereje.
Megtért népe nem tudott nagyobb dicséretet
mondani fejedelméről, mint azt, hogy második Konstantinnak nevezték:
Vladimir az első keresztény császár tökéletes mása lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése