Az
apostol pontuszi származású zsidó volt. Feleségével Priszcillával
Romában élt, de a Klaudiaaz császár idején kitört üldözéskor Korintusba
költözött. Ekkor már keresztények lehettek. Sátorkészítéssel
foglalkozott. Szent Pál apostol második missziós útján náluk lakott.
(Apcs. 18, 2-) Efezusba is elkísértek szent Pált. Itt magukhoz hívták
Apollót és segítették a megtérésben (18, 18-) A keresztény közösséget is
ők fogadták be házukba. (I.Kor. 16, 19.). Később Efezusból Rómába
tértek viasza. A hagyomány szerint Heraklea püspöke volt és
vértanúhalált halt. A hitetlenek verték agyon 65-ben.
Szent Elliosz atya
Elliosz
az egyiptomi pusztákban volt remete. Gyermekkorától a kolostorba adták
Isten szolgálatára. A kietlen pusztába vonulva élte magányos életét,
sokat küzdött a test vágyaival szemben. Igyekezett szokat
önmegtagadásaival legyőzni, Erényes életéért Isten már ifjúkorától a
jövőbelátás és a csodatevés adományaival tüntette ki. A IV. században
hosszú élet után hunyt el.
Szent Heraklás püspök és hitvalló, † 246
SZOLÁNÓI SZENT FERENC misszionárius (1549-1610)
SZOLÁNÓI SZENT FERENC misszionárius (1549-1610)
*Montilla, 1549. március 10. +Lima, 1610. július 14.
Spanyolország
forró, földközi-tengeri részén, amelyet csak röviddel azelőtt foglaltak
vissza az araboktól, Córdoba közelében Mateo Sánchez Solanónak és
feleségének, Ana Ximeneznek 1549. március 10-én fia született, akit a
Ferenc névre kereszteltek. Szülőfalujában, Montillában olyan szellemi
légkör uralkodott, amely kedvező volt a missziós mozgalmak számára.
Gyakran esett szó Afrika hitetlen muzulmánjairól és a nemrég felfedezett
Amerika népéről. A közeli Sevillából kormányozták Új-Spanyolországot
(Mexikót) és Perut, s Cádizból futottak ki a hajók, hogy eljussanak
ezekbe az országokba.
Ferenc a jezsuitáknál részesült az
alapfokú oktatásban, s értelmessége, határozott akarata, felebaráti
szeretete és jellemszilárdsága miatt csakhamar elnyerte társai és
tanítói nagyrabecsülését. 1569-ben belépett szülőfaluja ferences
kolostorába, ugyanabban az évben, amelyben Alonso de Bárzena (1529
körül--1598) Córdobában a jezsuitákhoz lépett be; vele együtt azután
húsz év múlva megnyerte a hit számára a lulokat (az észak-argentínai
Tucumán közelében levő indió törzset). Fogadalma letételéig, amint a 16.
század Spanyolországában szokásos volt, hihetetlenül szigorúan
vezekelt. 1570- ben szerzetesi fogadalmat tett, majd két évre a Sevilla
közelében levő Nuestra Senora de Loretóba küldték, ahol pappá
szentelték.
Nemsokára újoncmester lett a Córdoba közelében fekvő
San Francisco del Montéban. Tanítványait egyszerűségre, alázatosságra,
imádságos és felebaráti szeretettől áthatott magatartásra nevelte; ha
pedig hibázott valamelyikük, ő maga vezekelt érte. 1583-ban Sierra
Morenába helyezték szintén novíciusmesternek, majd gvárdián lett. Amikor
a közeli Montoro városban pestis tört ki, elment ápolni a betegeket.
Később a Granada közelében lévő zubiai Szent Lajos kolostorba küldték,
ahol hamarosan kedvelt népszónok, s a betegek és foglyok apostola lett.
Afrikai
misszióba kérte magát, hogy elmeneküljön a népszerűség elől, ehelyett
Amerikába küldték. 1589. február 28-án szállt hajóra tizenegy társával
együtt. A missziós csoportot az argentínai Tucuman tartományfőnöke
vezette. Májusban kötöttek ki a kolumbiai Cartagenában, majd Ferenc
gyalog vágott át Panamán, hogy a Csendes-óceánon ismét hajóra szálljon
Peru felé. A hajó azonban Kolumbia nyugati partja előtt viharba került
és elsüllyedt. Az utasok, köztük 80 néger rabszolga, egy szigetre
vetődtek, ahol Ferenc két hónapig atyja volt az egész hajótörött
csoportnak, s a négereket, akiket már a hajón oktatni kezdett,
megkeresztelte. Két hónap múlva egy hajó fedélzetére vette és Peru
északi partjára vitte mindnyájukat. Ferenc azonban Limába ment, ahonnan
Tucumánba küldték. Az Andokon át vezető kb. 3.000 km-es utat gyalog
tette meg.
Tucumán 1578-ban kapta az első olyan püspököt, aki
hivatalba is lépett: Francisco Vitoriát. Az előzően kinevezettek ugyanis
vagy nem foglalták el helyüket, vagy nehéz utazásuk közben meghaltak.
1585-ben
kapta meg Francisco Vitoria püspök az első jezsuitákat, köztük Alonso
de Bárzenát, aki azután nyelvtant, szótárt, katekizmust, lelkitükröt és
prédikációs gyűjteményt szerkesztett a tonokoták nyelvén, templomot
emelt Santiago del Esteróban, és több mint 3.000 bennszülöttet
megtérített. Egyre érezhetőbbé vált a hithirdetők nagy hiánya. A
ferencesek provinciálisa Ferencet küldte erre a missziós előőrsre.
Ferenc
rövid idő alatt elsajátította a tonokota nyelvet. Tizenöt évig tartó
szakadatlan missziós munkával hirdette Amerika első apostolainak
módszerével az Evangéliumot sok ezer indiónak, és meg is keresztelte
őket. La Rioja tartománytól Paraguayig (jó ezer kilométeres körzetben),
mindenekelőtt a Magdolna folyamnál és a Socotonio mellett levő
falvakban. Betegeket gyógyított, tanácskozott törzsfőnökökkel, prédikált
a népnek, és mindenki Isten küldöttének tekintette. Még napjainkban is
tisztelik a meszticek (a spanyolok és az indiánok közti kapcsolatból
származók) azt a helyet, ahol a szent lakott, étkezett vagy éppen
hegedült: azoknak a kunyhóknak a romjait, amelyekben tartózkodott;
konventjében levő celláját; azt a narancsfát, amely alatt imádkozott
vagy muzsikált.
Tizenöt éven át járt-kelt ezen a földön, ahol a
spanyolok nem mindig mutatták a legjobb példát. 1584. április 6-án azt
állapította meg a püspök, hogy ,,a tartományban és szomszédságában lakó
150.000 indió közül csak mintegy 25.000 a keresztény'' (Vitoria püspök
levele II. Fülöphöz). Amikor Ferenc -- már a 17. század elején --
elhagyta e vidéket, hogy visszatérjen Limába, a környék valamennyi
indiója részesült a keresztségben.
Ferenc 1595-ben a limai
Recolección de Nuestra Seńora de los Angeles ferences kolostor első
gvárdiánja lett. Élete utolsó éveiben rendkívül nagy volt a hatása
Limában; hozzájárult ehhez, hogy mindenkit bámulatba ejtettek állandó
csodatettei, amelyekért az Újvilág csodatevője névvel illették.
Tettereje az imádságból, a ferences alázatosságból és a teljes
szegénységből táplálkozott. Szenvedélyesen tisztelte rendjének atyját,
Assisi Szent Ferencet (lásd: A szentek élete, 566. o.) és Szent
Bonaventurát (lásd: A szentek élete, 352. o.); őket akarta utánozni.
1610. július 14-én halt meg a limai nagy konvent miséje alatt, ezekkel a
szavakkal: ,,Egyedül Istennek legyen tisztelet és dicsőség!''
Egyszerű
önátadása, amellyel a felebaráti szeretetet gyakorolta, csodálatot
keltett egész Amerikában. Lima városi tanácsa a nép sürgetésére 1629.
június 26-án különleges patrónusának hirdette ki. Ezután még sok
dél-amerikai város választotta patrónusává. Argentína, Uruguay, Chile és
Peru köztársaságai apostoluk- és oltalmazójukként tisztelik.
VIII.
Orbán pápa 1625. február elsején megindította szentté avatási perét.
1675-ben X. Kelemen boldoggá, 1726-ban XIII. Benedek szentté avatta.
Imádság:
Istenünk,
te a dél-amerikai pogányok közül sokakat vezettél Szent Ferenc által az
Anyaszentegyház kebelébe. Érdemeiért és könyörgésére szívünket vond
magadhoz szeretettel, a pogányoknak pedig, akik még nem ismernek téged,
add meg kegyesen szent neved félelmét és szeretetét. A mi Urunk Jézus
Krisztus által.
Szent Jusztusz vértanú
Szentünk római származású pogány katona volt. Egy kristálykereszt
megjelenésének csodálatos látványa kereszténnyé tette. Sok kínt
szenvedett hitéért, végül tűzhalálra ítélték. Meghalt a tűzben úgy,
hogy a haját sem pörkölte meg a tűz. Ez az I. században történt.
LELLISI SZENT KAMILL
*Bucchianico, 1550. május 25. +Róma, 1614. július 14.
Kamilló
egy abruzzói katonatisztnek és a nála öt esztendővel idősebb
feleségének volt a -- későn született -- fia. ,,Nehéz'' gyermeknek
számított. Édesapja ritkán volt otthon, édesanyját pedig korán, tizenkét
éves korában elvesztette.
Édesapja iskolába küldte, de
Kamillónak nem fűlött a foga a tanuláshoz. Inkább csavargott, kockázott
és kártyázott. Ezért az édesapja arra gondolt, hogy katonának adja.
Ebben az időben szinte csak zsoldos csapatok voltak, amelyek különféle
kalandos vállalkozások céljára verbuválódtak; ha nem kellett harcolniok,
valahol elszállásolták őket, s játékkal, verekedéssel üthették el az
idejüket.
Az apa is, a fiú is ahhoz a sereghez állt be,
amelyiknek a törökkel való hadakozás volt a feladata. Ancona felé
tartva, ahol hajóra kellett volna szállniuk, Lellisi hadnagy meghalt.
Kamilló is megbetegedett, lázas volt. A jobb bokáját is felhorzsolta, és
a seb, mivel nem vetett rá ügyet, begyulladt és kezdett gennyedni. Egy
szál magában a világon, pénz nélkül, betegen -- Kamilló megfogadta, hogy
ferences lesz. De amikor állapota jobbra fordult, elfelejtette az
egészet.
Mielőbb vissza akart kerülni a sereghez, amely
Lepantónál ragyogó győzelmet aratott. De a seb a lábán ezt nem tette
lehetővé. Így Rómába ment, hogy a Szent Jakab-kórházban kezeltesse
magát. Ez nem a mai értelemben vett kórház volt. A betegápolók az öregek
otthonaiban, az árvaházakban és a hajléktalanok menhelyein is
dolgoztak, és teljesen képzetlenek voltak; a legtöbbjük maga is beteg
volt, csak éppen nem fekvő, és így akartak némi hasznot hajtani; vagy
olyan emberek voltak, akik semmi más munkára nem voltak alkalmasak, sőt
nemegyszer betörők, akik itt húzták meg magukat. A kezelés idejére
Kamilló is beállt betegápolónak, de mert összeférhetetlennek,
fegyelmezetlennek bizonyult, és szenvedélye volt a szerencsejáték,
hamarosan elbocsátották.
A velencei sereghez szegődött, és
Cattaro előtt harcolt a törökök ellen. Utána a spanyolokhoz állt be,
akik Afrika ellen indítottak hadat. Az átkeléskor nagy vihar támadt.
Kamillónak eszébe jutott a fogadalma, és megismételte, de megint nem
tartotta meg, ehelyett egész zsoldját, sőt még a kabátját és az ingét is
elkockázta.
Azt remélte, hogy Manfredoniában újra a velenceiek
szolgálatába állhat, de csalódott, így koldulásra kényszerült. Végül egy
ember, látva, hogy erős, jól megtermett fiatalember, szerzett neki
munkát: a kapucinus kolostor építésében kellett segítenie. Eleinte nem
ízlett neki a munka, de lassan kezdte magát jól érezni ebben a
környezetben. Majd egy szomszédos kolostor meglátogatásakor igazi
megtérést élt át. Annyira feltűnő volt a megváltozása, hogy a
kapucinusok fölvették posztulánsnak. A bűnbánat jegyében és az alázat
szellemében folytatta az építést. De mégis el kellett küldeni, mert a
lábán kiújult a seb.
Ismét Rómába ment, a Szent Jakab-kórházba.
Több mint három esztendőbe telt, míg lábán a seb végre összeforrt.
Kamilló úgy élte végig ezt a három évet, mintha novícius lett volna a
kapucinusoknál. Ám amikor végre visszatérhetett a kolostorba, a seb
ismét felnyílt, így nem engedték meg neki, hogy belépjen. Visszatért a
Szent Jakab- kórházba, de most már végérvényesen. Örömmel fogadták,
majdnem megválasztották a ház vezetőjévé. Nagy szeretettel ápolta a
betegeket és fájt neki, hogy a többi ápoló szeretetlenül bánt velük.
Embereket
kellene találni -- jutott újra meg újra eszébe --, akik készek volnának
embertársaikban Krisztust látni és szolgálni. S valóban, nem sokkal
később talált öt embert, négy világit és egy papot, akik hasonlóképpen
gondolkodtak és szívesen lettek volna tagjai egy közösségnek. Csakhogy a
kórházban nem nézték a dolgot jó szemmel. Ellenkezőleg, Kamillónak
szemére vetették, hogy széthúzást szít, és hatalomra törekszik.
Gyóntatója, Néri Szent Fülöp gőgnek minősítette, hogy világi létére
közösséget akar vezetni. Kamilló tehát harminckét évesen beült az
iskolapadba, és elkezdett latint tanulni. Két év múlva pappá szentelték.
A gyóntatója azonban továbbra is kitartott amellett, hogy Kamillónak
nincs küldetése arra, hogy közösséget alapítson. Ugyanakkor egyre
nyilvánvalóbbá vált, hogy az Egyházban igenis szükség van ilyen
társaságra (a női betegápoló közösségek ebben az időben még nem
léteztek).
A Szent Jakab-kolostorban is mindent elkövettek, hogy
akadályokat gördítsenek elé. Kamilló végül társaival elment onnan, így
,,a betegeket szolgálók társasága'', ahogy magukat nevezték, legalább
szabaddá vált, és módja nyílt rá, hogy más kórházakban vagy
magánházaknál a betegek és a haldoklók szolgálatára szentelje magát.
Eleinte
a társaságnak csak két helyisége volt a Tiberis mellett, az is nedves;
utána került egy több szobás lakás, végül a Mária Magdolna- templomnál
otthonra találtak. Emellett ugyanis volt egy elhanyagolt épület, amely
valamikor kórház volt. Ezt helyreállíthatták maguknak.
Hogy fel
lehessen ismerni a betegeket szolgálók társaságát, Kamilló egy vörös
keresztet tett a ruhájukra. (Amikor Henri Dunant 300 évvel később
megalapította a Nemzetközi Vöröskeresztet, ezt a jelet vette át.)
Rómában hamarosan felfigyeltek a közösség tagjaira és önzetlenségükre.
Kivált Kamillóra, aki elöl járt a jó példával: semmilyen munka nem volt
számára lealacsonyító vagy taszító, ha arról volt szó, hogy könnyíthet a
betegek szenvedésein.
1591-ben XIV. Gergely pápa jóváhagyását
adta a betegeket szolgáló kongregációhoz; Kamillót egyhangúlag
megválasztották generálisnak. Csakhamar másutt is szívesen látott
vendégek lettek a betegeket szolgáló közösségének tagjai -- Nápolyban,
Genovában, Milánóban, aztán lassanként Itália minden nagyobb városában.
Sok fiatal, aki látta munka közben Kamillót és társait, vonzódott
hozzájuk, és a betegápolást választotta hivatásul. Különös adományuk
volt a betegeket szolgálóknak a haldoklók előkészítéséhez. Innen
érthető, hogy a nép a ,,jó halál testvérei''-nek nevezte őket.
Sokan
szolgálatuk ellátásába haltak bele: Nolában öten elkapták az általuk
ápolt betegektől a pestist, amikor pedig Nápolyban tífuszjárvány tört
ki, negyvenheten lettek tífuszosok, s közülük tizenöten bele is haltak.
Még
súlyosabb próbatételt jelentett, hogy Campagnában éhínség támadt, és a
teljesen lesoványodott, összeaszott emberek, akikben már alig-alig volt
élet, ezrével tódultak Rómába. A túlnépesedett városban kiütéses tífusz
(flekk-tífusz) tört ki, s a megbetegedettek ápolása közben a betegápoló
testvéreknek mintegy a fele életét vesztette.
1598 telén Rómában
nagy árvíz volt, s Kamilló hat társával kétszáz betegnek mentette az
életét: ahogy a víz egyre magasabbra emelkedett, ők hordták őket a
meredek csigalépcsőn egy emelettel mindig följebb.
A sok új
alapítvány miatt Kamillónak egyre többet kellett utaznia. Az utakat
többnyire gyalog vagy lóháton tette meg -- ez emberfelettien nagy
megerőltetést jelentett a beteg embernek: a lábán a seb még mindig
gennyedt, és nagy fájdalmakat okozott neki, ehhez járult egy súlyos
csonttörés, továbbá vese és gyomorbántalmai.
A sok külső és
belső gond élete vége felé még tetéződött. Kamillónak az volt az
álláspontja, hogy közössége tagjainak mindenféle munkára készen kell
állniuk a betegek körül. Ezzel a kórházak eléggé visszaéltek, így
előfordult, hogy papok súrolták a padlót és mosták a szennyest. Ez
ellenkezést váltott ki a közösségen belül. De elégedetlenkedés támadt
amiatt is, hogy Kamilló egyre újabb kórházak átvételével tetemes
adósságot csinált.
1607-ben lemondott a generálisi tisztségről,
az utazásokkal és a betegápolással azonban nem hagyott fel. Még ha
teljesen kimerült volt is, odavonszolta magát az általa annyira
szeretett betegekhez. S ha a társai arra kérték, mondjon nekik valamit,
akkor újra meg újra ezt mondta: ,,Szeretet, szeretet! A legszívesebben
meghalnék, amikor mindig csak azt mondom nektek: ťSzeretet, szeretet!Ť
De nem tehetek róla, nem tudok mást mondani.''
1614. július
14-én Kamilló meghalt. A virágzó közösségeket, amelyeket hátrahagyott, a
következő századokban újra meg újra megtizedelték a járványok.
Tizenhárom tartományban még ma is mintegy kétezer tagja van ennek a
kongregációnak.
Lellisi Kamillót 1746-ban avatták szentté, s
1886-ban lett a kórházak, a betegek és a haldoklók védőszentje; neve ott
szerepel azokban az imákban, melyeket az Egyház a haldoklókért mond;
1929-ben XI. Pius az ő oltalma alá helyezte a betegápolói hivatást.
Ünnepét 1762-ben vették fel a római naptárba, július 18-i dátummal. 1969-ben áthelyezték július 14-re.
--------------------------------------------------------------------------------
Állítólag
mielőtt Kamilló megszületett volna, az édesanyjának álma volt. Látott
egy nagy csapat fiú élén valakit, aki messze kiemelkedett a többi közül,
s az összes fiúnak piros kereszt volt a mellén. Így azt remélte, hogy
fia fog születni, akiből egyszer majd híres keresztes vitéz vagy
szerzetes, sőt szent lesz. Jóllehet eleinte nem sok remény volt rá, az
álom mégis valóra vált: 1595-ben lehetett először vörös keresztet látni a
törökök elleni hadjárat alkalmával az egyik csatatéren, mégpedig nem a
harcra buzdítás, hanem az életmentés szolgálatában. Kamilló nyolc társa
is hadba vonult, és mindkét tábor sebesültjeit ápolták.
Egy
alkalommal a pápa meglátogatta a Szentlélek-kórházat, ahol Kamilló a
legszívesebben dolgozott. Amikor megérkezett, szemrehányást tettek
Kamillónak, amiért abban a köpenyben fogadta, amelyben a betegeket is
ápolta. Erre ő így válaszolt: ,,Hogyan? Amikor magával Krisztussal
vagyok elfoglalva (a betegeire gondolt!), akkor miért öltöznék át a
helytartója tiszteletére?''
Kamilló szeretete és áldozatkészsége
nem ismert határokat: egyaránt gondja volt a bűnözőkre, a csavargókra, a
szegényekre és a társadalom legkülönfélébb kitagadottjaira. Buzgalmában
tette ezt a számunkra furcsán hangzó kijelentést: ,,Ha nem volnának
szegények, ki kellene ásni a közepéig a földet, hogy találjunk
néhányat!'' Egy nap úgy déltájban megjelent a szakács, és közölte, hogy
nem tud főzni, mert a házban nincs semmi ehető. ,,Azért csak csengess
ebédre -- mondta Kamilló --, majd segít az Isten.'' Alighogy kiejtette
ezeket a szavakat, megállt a kapu előtt egy szekér, tele finom liszttel
-- egy jótevőjük küldte. Gyorsan nekiálltak sütni, és -- ha kicsit késve
is - - asztalhoz ülhettek.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk,
ki Szent Kamill áldozópapodat a betegek rendkívüli szeretetének
kegyelmével ékesítetted, kérünk, érdemeiért áraszd szívünkbe szereteted
lelkét, hogy testvéreinkben neked szolgáljunk, és halálunk óráján
biztonsággal költözhessünk Hozzád!
Példája:
Segítséget nyújtva embertársainknak, Krisztusnak nyújtunk segítséget!
Szent Kunigunda (Kinga) özvegy, † 1292
Szent Onezim atya
Szent Onezim atya
Sok csodát téve, Dioklécián császár alatt szenvedett hitéért. A kisázsiai Magnéziában halt meg, ahol kolostort alapított.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése