+1860. július 9/10.
Damaszkusz
kapui előtt ment végbe Isten országának egyik legnagyobb diadala: a
népek apostolának, Pálnak megtérése. Ám éppen ez alkalommal hangzott el
újból eme ország elterjesztésének az alaptörvénye: ,,... eszközömül
választottam, hogy megismertesse nevemet a pogány népekkel, a
királyokkal... Megmutatom majd neki, mennyit kell értem szenvednie''
(ApCsel 9,15 sk). Nemcsak Pálnak, hanem e város keresztényeinek is újból
beigazolódott e szavak érvényessége.
1860. július 9-től 12-ig
sokat kellett szenvednie a damaszkuszi keresztény közösségnek. A drúzok
titokzatos és fanatikus szektája Libanonban és Szíriában gyűlöletét és
irigységét a jobb helyzetben lévő keresztények ellen fordította.
Gyermekek civakodása váltotta ki Libanonban 1860 májusában az első
puskaropogásokat. Gyilkolva és gyújtogatva rohantak a drúzok a
keresztényekre. Damaszkuszban is, ahol a drúzok közvetlenül a
keresztények mellett laktak, csakhamar kitört a viszálykodás.
A
keresztényeket nagyon tisztelték ebben a túlnyomóan mohamedán városban.
Különösen a katolikus szerzeteseket: a ferenceseket, jezsuitákat,
lazaristákat és a vincés nővéreket nagyra becsülték az iskolában és a
betegápolásban tanúsított önzetlen tevékenységük miatt. A török
helytartónak, Ahmed pasának és Abdallah muftinak viszont kapóra jött a
drúzok dühe. Amióta a franciák az 1856. évi párizsi szerződésben arra
kényszerítették őket, hogy ne folytassák a keresztények különleges
megadóztatását, csak az alkalomra vártak, hogy ezen a környéken kiirtsák
a keresztény hitet. Szerencsére volt a városban még egy erős férfi, aki
kedvezőbb érzülettel viseltetett a keresztények iránt: Abd el-Kader
(1807--1883) emír. Algírban kitért a franciák elől, és számos hívével
együtt itt telepedett le. Mentes volt a bosszúvágytól, s nagyra becsülte
a keresztényeket. Június 30-án képes volt meg is hiúsítani a
kereszténynegyed elleni támadási kísérletet.
A fanatikusok
azonban nem nyugodtak. Azzal az ígérettel izgatták fel a csőcseléket,
hogy nekik jut a gazdag keresztények vagyona. 1860. július 10-én a
vérszomjas és pénzsóvár tömeg török katonákkal megerősítve és az ő
vezetésükkel benyomult a kereszténynegyedbe. Borzalmas gyújtogatás és
öldöklés kezdődött. 2.400 házat kifosztottak és hamuvá égettek, 6.000
védtelen és fegyvertelen keresztényt megöltek, köztük a különféle
keresztény rítusok harminc papját és három püspökét. Ha a nemes és derék
Abd el-Kader kis csapatával nem vett volna oltalmába néhány ezer
keresztényt (jezsuitákat, lazaristákat és nővéreket is) bizonyára egy
túlélő sem maradt volna.
A ferencesek nem keresték Abd el-Kader
oltalmát. Teljes biztonságban érezték magukat szegény kolostoruk falai
között. 1233 óta éltek ferencesek a városban, s békét és megértést
hirdettek mindenkinek, s minden rászoruló segítséget kapott tőlük. A
kolostor létszámát tekintve is kicsi volt: hat pap és két fráter élt
benne, egy kivételével mind spanyolok:
Ruiz Emmánuel (*1806) évekig működött a Szentföldön, majd a damaszkuszi kolostor gvárdiánja és plébánosa lett.
Volta Carmelus (*1803) nyelvtudása miatt került ide, hogy fiatal testvéreit arabul tanítsa.
Kolland
Engelbert (*1827) tiroli származású, az összes európai nyelvet
beszélte. Káplánként működött Emmánuel atya mellett. Vidámsága és
fáradhatatlan jósága miatt a nép Abuna Melak-nak, ,,angyali atyának''
hívta.
Ascanius Nikánor (*1814) húszévi spanyolországi működés után került Damaszkuszba.
Két fiatal páter, Alberga Miklós (*1830) és Soler Péter (*1827) az arab nyelv tanulása céljából tartózkodott a kolostorban.
A
hat pap mellett két laikus testvér, Pinazo Ferenc (*1802) és Fernandez
János gondoskodott a templom és a kolostor napi szükségleteiről.
Éppen
a kolostorban tartózkodott három vér szerinti testvér: Massabki Ferenc,
Mooti és Ráfael, akik szoros kapcsolatban álltak az atyákkal. Az ország
maronita[11] katolikusai közé tartoztak. A hetvenéves, tehetős Ferenc
vendégbarátsága és erényessége miatt egész Damaszkuszban nagy
tekintélynek örvendett. Mooti kereskedését és iparát elhagyva a
jótékonykodásnak és az imádságnak szentelte magát. Arab nyelvet is
tanított a kolostori iskolában. Ráfael szigorú aszkézisben élt, és
mindennap betért imádságra a kolostor templomába. Amikor hírét vették,
hogy támadás fenyegeti a ferenceseket, a kolostorba siettek, hogy az
atyák mellett legyenek.
Úgy tűnt, hogy a kolostor falai
ellenállnak a rohamnak. Éjfél felé azonban hirtelen vad lárma töltötte
be a folyosókat. A kolostor egykori szolgája elárulta a törököknek a
rejtett bejáratot. A gvárdián azonnal a templomba sietett, kinyitotta a
tabernákulumot. Alig hogy megáldoztatta a rendtársait és a három
Massabki testvért, a támadók máris benyomultak a templomba.
Vezetőjük
bekiáltott a félhomályos térségbe: ,,Hol van Massabki Ferenc?''
Előlépett és megkérdezte: ,,Mit akartok tőlem? Itt vagyok!'' A beszélő
kétszínűsködött: ,,Abdallah küldött minket, hogy megmentsünk, ha
felesküszöl Mohamed prófétára.'' Az ősz ember így válaszolt: ,,Abdallah
pontosan tudja, hogy nem tagadom meg keresztény hitemet. Megvan azonban
az oka, hogy miért éppen engem kerestet. Tartozik ugyanis még nekem
8.000 forinttal. Megtarthatja, a lelkemet azonban nem kapja meg.''
Ezután a többiekhez fordult: ,,Testvéreim, álljatok szilárdan a hitben!
Aki a végsőkig kitart, elnyeri a dicsőség koronáját.'' És máris a
térdére bukott; borzalmas kardcsapások hasították szét a fejét. Két
testvére is ugyanígy járt.
A gvárdián térdre borult a főoltár
előtt. Kezében azt a kis arab evangéliumos könyvet tartotta, amelyet
mindig magával vitt, hogy a népnek olvasson belőle. Arra a
felszólításra, hogy fogadja el a mohamedán hitet, kijelentette:
,,Keresztények vagyunk. Készek vagyunk arra, hogy meghaljunk a
hitünkért.'' Őt és a többieket is szörnyűséges módon ölték meg.
A
vérontás után lassan kijózanodott a csőcselék, és az őrjöngés aggódó
rémületté változott. Egy francia expedíciós hadtest vonult be
Damaszkuszba. Mintegy 100 katonát statáriális eljárás alapján
agyonlőttek, 200 banditát felakasztottak, 2.000 továbbit bevonultattak a
hadseregbe.[12]
1885-ben kezdődött meg a nyolc ferences
boldoggá avatási pere. Amikor 1926-ban a per a befejezéséhez közeledett,
Damaszkusz maronita érseke más keleti püspökök nevében is azt kérte XI.
Pius pápától, hogy avassa boldoggá a három Massabki testvért is. 1926.
október 10-én azután együttesen avatták boldoggá a tizenegy vértanút.
[11] A minoriták szír nyelvű keresztények Kisázsiában és
Egyiptomban.
[12] Chanel Szent Péter (lásd: A szentek élete, 177. oldal) esetében az
Egyház az ilyen jellegű megtorlást megakadályozta.
A nikápolyi 45 szent vértanú
Licinius
császár, aki a római birodalom keleti felét kormányozta, rendeletet
adott ki a keresztények megkínzására sőt megölésére, ha nem akarnak
áldozni a bálványok előtt. Vagyonukat el kellett kobozni és pogány
templomok építésére kellett fordítani. Amikor ez a rendelet eljutott az
Örményországi Nikápolyba, negyvennél több keresztény elhatározta, hogy
önként mennek az ítélőszék elé, és megvalják Krisztusban való hitüket.
Vezetőik voltak: Leontin, Móric, Dániel, Antal és Sándor. Kihallgatásuk
után a helytartó mindnyájukat vasbilincsekbe verette és a börtönbe
záratta őket. Az éjszakát imádságban és zsoltáréneklésben töltötték.
Másnap megkínozták és a börtönbe zárták újra őket. Két börtönőr általuk a
keresztény hitre tért. Sokat szenvedtek a sebektől, hőségtől,
némelyikük meg is halt. A szolgák eközben hatalmas máglyát raktak, hogy
azon elégessék a vértanúkat. Egymásután dobálták bele a szentek testét,
az élőket és a már halottakét is, 319 körül haltak vértanúi halált.
Csontjaikat a Likosz folyóba dobták, melyeket az magába fogadott, és egy
sekély helyen összegyűjtötte. Istenfélő emberek fáradság nélkül
összeszedték és Licinius császár haláláig illő helyen eltemették.
Szent Amalberga (Amália) szűz, † 772
Szent Amalberga (Amália) özvegy, † 690
Kievi Antal
PECSERSZKI SZENT ANTAL és SZENT TEODÓZ szerzetesek
Szent Amalberga (Amália) özvegy, † 690
Kievi Antal
PECSERSZKI SZENT ANTAL és SZENT TEODÓZ szerzetesek
Antal ünnepe: július 10. *Ljubecs, 983. +Kijev mellett, 1073. július 10
Teodóz ünnepe: május 3. *Vasziljev, Kijev mellett, 1036. +Kijev mellett, 1076. május 3.
Antal,
az orosz szerzetesség atyja, akit családjában Antipának hívtak,
gyermekkorától vonzódott a magányos, szemlélődő élethez. Tanítványa lett
a szülőföldjén élő vándor szerzeteseknek, de igazi hivatását akkor
találta meg, amikor elzarándokolt az Athosz-hegyre. 1028 körül belépett
az Eszfigmenon kolostorba, és felvette az Antal nevet, nyilvánvalóan
azzal a vággyal, hogy Remete Szent Antal (lásd: A szentek élete, 42. o.)
nyomába léphessen.
Nagy buzgósággal szentelte magát az
imádságnak és az aszketikus gyakorlatoknak, s megkapta a lelki életre
vonatkozó alapvető tanítást is. Igumenje, Theotisztosz ,,angyalhoz
hasonlónak'' látta, és apostolként küldte vissza Oroszországba, mondván:
,,Legyen veled a szent hegy áldása, mert általad sok szerzetes támad
majd.''
Antal Kijev közelében, a Dnyeper partján lévő erdőben
saját kezével vájt magának barlangot és megkezdte remeteéletét. Úgy
kezdett harcolni a gonosz lélekkel, mint egykor az egyiptomi remeték:
imádkozott, vezekelt és virrasztott, hogy meghallja Isten szavát, és
legyőzze a test kísértéseit. A nép azonban hamarosan felfedezte, és
zarándokolni kezdtek hozzá minden rendű és rangú emberek, hogy kikérjék a
tanácsát. Fiatalok is fordultak hozzá, hogy tanítsa meg őket is a
szerzetesi életre. Közéjük tartozott Nikon, aki már pap volt, továbbá
Barlaam és Teodóz.
A körülötte zsibongó sokaságot Antal nem
sokáig viselte. Miután átadta a fiataloknak az alapvető lelki tudást,
Barlaamot megtette igumennek, maga pedig visszavonult ismét a magányba.
Mivel tanácsait változatlanul mindenki kereste, a terület fejedelme,
Iszjaszláv herceg miatt menekülnie kellett, ez ugyanis azt hitte, hogy
Antal tanácsaival az ellenfelét támogatja. Antal ekkor Csernyikovba
menekült, ahol egy újabb kolostort alapított. Halála előtt
visszatérhetett eredeti cellájába.
Tanítványát, Szent Teodózt
néhány újkori szerző az ,,orosz Szent Benedek''-nek nevezi, mert ő
építette ki az orosz kolostorok anyakolostorát, a Pecserszkaja Lavrát,
és ő honosította meg a kolostori élet szabályzatát. Nesztor, aki a
középkori orosz történelem krónikása, s nem sokkal Teodóz halála után
lépett a Pecserszkaja Lavrába, ezt írja a barlangkolostor atyjáról:
,,Három csillagot lehetett látni a barlangban, akik imádságukkal és
vezeklésükkel elűzték az ördögi sötétséget: a tiszteletre méltó Antalra,
a boldog Teodózra és a nagy Nikonra gondolok. Ők Istenhez könyörögve
éltek a barlangban, és Isten velük volt.''
Teodóz gazdag
családból származott. Atyja halála után kegyetlenül szigorú anyja vette
át a 13 éves fiú nevelését és mit sem törődött szerzetességre hajló
természetével. Teodóz ezért elhatározta, hogy elszökik a Szentföldre, és
ott szerzetes lesz. El is hagyta otthonát, de nem a Szentföldre, hanem a
Kijev melletti remetetelepre, Szent Antal apát környezetébe került.
Antal szeretettel fogadta, s 1055-ben beöltöztette. Amikor Barlaam vette
át az irányítást, ennek tanítványa, majd 1062-ben utóda, igumen lett.
Teodóz
ekkor mindössze 26 éves volt. De ugyanennyi idős volt Clunyi Szent Hugó
(lásd: 241. o.) is, amikor néhány évvel korábban, 1049-ben apáttá
választották. Ezen életkorbeli hasonlóságon túl más párhuzamok is
megfigyelhetők a két kolostori elöljáró között: Hugó a burgundiai
kolostorokban vezette be a VII. Gergely-féle reformot; Teodóz kolostora
az orosz és ukrán vidékek anyakolostorává vált. S miként Cluny kolostora
exempt, azaz minden püspöki és világi fennhatóságtól független kolostor
volt, úgy a Pecserszkaja Lavra sem fejedelmi alapítás, hanem a
szerzetesek buzgósága hozta létre, vagy amint a krónikás mondja,
születését ,,az első szerzetesek könnyeinek, böjtjeinek, imádságának és
virrasztásainak'' köszönheti.
A közösség vezetésének átvétele
után Teodóz hamarosan letért az Antal apát által megkezdett remeteség
útjáról. Athosz-hegyi Szent Atanázhoz (lásd: 338. o.) hasonlóan a
közösséget, az egy lelki atya irányítása alatt, egy imádságos,
liturgikus és asztalközösségben élő testvéri közösséget látta a
szerzetesség lényeges keretének. Ezért bevezette a konstantinápolyi
Sztudiu kolostor reguláját[13]. Fontos azonban tudnunk, hogy ennek
ellenére Teodóz közössége remetelakokban élt és csak meghatározott
alkalmakkor gyűlt össze, hasonlóan a nyugaton később kialakult kamalduli
életformához.
A regula szerint a kolostori közösséget az igumen
iránti engedelmesség és a szeretet köteléke tartja össze. Az ősi
hagyományt, hogy a szerzetesek minden munka előtt kérik az igumen
áldását, megtartották. Teodóz pedig amellett, hogy ellentmondást nem
ismerő engedelmességet kívánt szerzeteseitől, jóságos atyjuk lett. Így,
amikor egy testvére kísértésekről panaszkodott, saját életéből vett
példákkal vigasztalta; egy állhatatlan, hivatásában ingadozó testvéréért
pedig ,,könnyek között imádkozott Istenhez''.
Antal
felfogásától abban is különbözött, hogy az a szerzetesség lényeges
összetevőjének tartotta a teljes lemondást minden emberi kapcsolatról, ő
ellenben a szeretetszolgálat tűzhelyévé alakította kolostorát.
Zarándokházat nyitott, s bárki látogatta meg a kolostort, kapott
élelmet, a betegeket ápolták, a szomorúakat vigasztalták, a rászorulókat
alamizsnával látták el. Ez az intézmény annyira kifejlődött, hogy a 19.
században egyszerre 20.000 zarándokkal tudtak foglalkozni.
,,Szelíd
és csendes lelkületű, szerény érzületű volt, telve minden lelki
bölcsességgel és áthatotta a minden testvére iránti őszinte szeretet.'' A
liturgikus hagyomány a prepodobnyi megtisztelő jelzővel látta el; olyan
ember volt tehát, akinek mintaképe az Üdvözítő, aki minden erejével
Krisztushoz akart hasonlóvá válni. Gyermekkorának álma, hogy az Úr
életének szent helyeit bejárhassa és tisztelhesse, a kolostorban vált
valóra. Megszokott munkáit végezve, ,,vidám arccal dagasztva a tésztát
és sütve a kenyeret'', az isteni Mester nyomába lépett. Csak arra
törekedett, hogy az Úr hűséges képmása, apostol és atya legyen.
Életrajzírója, Nesztor szerint ,,földi angyal és mennyei ember'' volt.
Bensőségesen
tisztelte az Úr Krisztus emberségét, amint ezt a nyugati szentek közül
Szent Bernátnál (lásd: A szentek élete, 470. o.) és Assisi Szent
Ferencnél (lásd: A szentek élete, 566. o.) láthatjuk. A szerzetesekhez
szóló buzdításaiban gyakran szólt, többnyire az Evangéliumból
kölcsönzött szavakkal Krisztus követéséről. Tanítását a keleten szokásos
szentháromságos doxológia helyett leginkább ezzel a krisztologikus
formulával fejezte be: ,,Jézus Krisztusban, a mi Urunkban''.
Erejét
a megfeszített munka és a sok vezeklés felőrölte. Isten előre
kinyilatkoztatta neki halála napját, s ő bensőséges örömmel készült a
hazatérésre. Kinevezte utódját és meghagyta neki, hogy éjszaka temesse
majd el. Alig negyvenévesen halt meg május 3-án, a nap második órájában.
,,És amikor eljött az este, a testvérek fogták holttestét és
gyertyákkal kísérve, Jézus Krisztus dicsőségére énekelve eltemették a
barlangban.'' [13] A Sztudiu kolostort 463-ban alapította
Konstantinápolyban egy
Sztudiosz nevű konzul. A 8. századtól a bizánci terület mintakolostora, reguláját az Athosz-hegyi szerzetesek is elfogadták.
Szent Apollón vértanú
Szentünk
a lidiai Szard városából származott. Egy alkalommal Ikoniumba menve
elfogták és a város parancsnoka elé vitték. Mivel nem akarta a császár
nevét segítségül hívni, fára függesztették és egyéb kínzások között adta
vissza lelkét Istennek 253-59 között.
Szent Engelbert
BOLDOG RUIZ EMMÁNUEL és hét társa vértanúk, I. r. (1860)
BOLDOG RUIZ EMMÁNUEL és hét társa vértanúk, I. r. (1860)
Szent
Ferenc rendjének sok vértanúja akadt a századok során a mohamedánok
lakta területeken. Ilyenek a damaszkuszi vértanúk is. A 19. század
közepe táján Szíriában fellángolt a keresztényüldözés. Ennek egyik oka,
hogy a török-orosz háború (1854-55) után az európai nagyhatalmak a török
kormányt rá tudták venni egy olyan egyezség megkötésére, mely szerint a
keresztények a török fennhatóság alatt a mohamedánokkal egyenlo
jogokkal rendelkeznek. Ez felboszített egyes mohamedán csoportokat, így
Szíriában a drúzokat, hogy az európaiaktól nem ellenorzött Líbiában
bosszút álljanak a védtelen keresztényeken. A Libanon vidékérol, mint
pusztító tuzvész terjedt a keresztényüldözés, s 1860. júliusában
eljutott Damaszkuszhoz. Itt a 150 ezer lakosból 20 ezer volt a
keresztény. Jórészt maroniták. A ferencesek a latin szertartású
katolikusok lelki gondozását látták el. Öt spanyol páter, 2 testvér, egy
tiroli páter lakott a rendházban. Nem menekültek el, jóllehet tudták,
készen kell lenniük a vértanúságra. A keresztények a városban el voltak
készülve a legrosszabbra. A mohamedánok kereszttel megjelölték a
keresztények házait. Júl. 9-én a déli harangszóra megindult az általános
öldöklés. A támadók a rendház eros kapuit zárva találták, de éjfélkor
egy áruló megmutatta nekik azt a kis kaput, ahol könnyedén be tudtak
hatolni. A misszionáriusok és maronita keresztények is nagy számban a
templomban imával, buzdításokkal erosítették egymást. P. Emmánuel
házfonök úgy rendelkezett, hogy az oltáriszentséget vegyék magukhoz,
nehogy azt a drúzok megszentségtelenítsék. Azok vad gyulölettel
rontottak rájuk. Hittagadásra szólították fel oket. Mikor azok
megvallották hitüket, sorra öldösték le oket. Eloször a házfonököt, aki
az oltárra hajolt, s így fejezték le. Másokat karddal vagy bunkós bottal
végeztek ki, két laikus testvért a toronyból dobtak le. P. Engelbert
(33 éves) megkérdezte az ot megölni készülo drúzt: „Barátom, mit
vétettem ellened, hogy meg akarsz ölni?” – „Semmit - volt a válasz -, de
te keresztény vagy!” Hajnalra véres tetemeikkel borítva volt a templom
és a rendház. A városban minden keresztényt kiírtottak volna, ha sok
jólelku mohamedán el nem rejti oket házában. A 8 ferences vértanút és
három maronita keresztényt XI. Piusz pápa avatott boldoggá Szent Ferenc
halála 700. jubileumi évében, 1926-ban. (Az ítéletkor) „az igazak teljes
biztonsággal állnak szemben azokkal, akik sanyargatták oket... Iszonyú
félelem fogja el oket és nem tudnak hová lenni azok nem várt üdvössége
miatt. Bánkódva szólnak egymáshoz...:”Ezek azok, akiket egykor
kinevettünk és akikbol gúnyt uztünk. Mi esztelenek! Életmódjukat
orültségnek tartottuk és halálukat dicstelennek. Hogy lehet az, hogy
Isten fiai közé sorolták oket és a szentek között van osztályrészük?”
(Bölcs 5,1-4.)
Imádság:
Urunk
Jézus Krisztus, te boldog Emmánuelnek és társainak megadtad a
kegyelmet, hogy hitük megvallását vérükkel pecsételjék meg, add
kegyelmedet, hogy érdemük és közbenjárásuk által hitünkben megerosödjünk
és a hitetlen népek az evangélium világosságára jussanak. Ki élsz és
uralkodol mindörökkön örökké.
SVÉD SZENT ERIK vértanú
+Uppsala, 1160.
Szent
Oszkár (lásd: A szentek élete, 81. o.) második svédországi missziós
útja során, 832-ben beiktatta az első skandináv püspököt, Gautbertet az
akkori fővárosban, Birkában, de a következő időkben nemcsak a missziós
munka gyümölcse ment veszendőbe, hanem maga a város is elpusztult.
Svédország jóval később lett keresztény, mint Dánia vagy Norvégia. A 11.
században főleg angolszász eredetű hittérítők működtek az országban
(Szent Sigfred, Szent Dávid, Szent Eskil), de Brémai Ádám még 1075 körül
is arról tudósít, hogy Uppsalában, a nagy pogány nemzeti szentélyben
bálványokat tiszteltek a templomban, a szent berekben pedig ember- és
állatáldozatokat mutattak be. Ugyanakkor a brémai érsek több svéd
püspökséget is alapított, de a svédek valójában csak Sverker király
(kb.1130--1156) uralma idején tértek át a kereszténységre. Az első
kolostorokat is akkor alapították.
Amikor Sverker király
lázongás áldozata lett, utódjául Erik Jedvardsont választották meg. Hogy
milyen származású volt, s hogy megválasztása miként zajlott le, nem
tudjuk. Lehetséges, hogy angol ősei voltak (Jedvard =Edvard?). Erik
életét illetően a 13. század második felében keletkezett életrajzát nem
tekintve, a források roppant szűkszavúak. Biztosan csak azt lehet tudni,
hogy kb. 1156-tól 1160-ig uralkodott, kiváltságokkal látott el egy
ciszterci kolostort, míg feleségének, Krisztinának vitája volt egy másik
ciszterci kolostorral. Fia, Knud Eriksson 1167-től 1196-ig uralkodott,
lánya, Margit pedig Sverre norvég királynak volt a felesége. Erik szent
hírének első bizonysága az uppsalai püspökség 1198. évi naptára,
amelyben május 18- án szerepel ,,Hericus Rex'' ünnepe. A vejéről, Sverre
norvég királyról szóló monda 1220 körül megemlékezik Erik Uppsalában
őrzött ereklyéjéről; 1256-ban pápai bulla engedélyezte az ünnepnapját.
A
már említett Erik-legendát a svéd történészek 1900-ig merő kitalálásnak
tekintették, de napjainkban elvetik ezt az álláspontot. Felfedezték,
hogy a mai változat egy jóval korábbi eredetin alapszik, amelyet fő
vonásaiban történelmileg hitelesnek kell tekinteni. Eszerint Erik az
Egyházhoz hű király volt, aki az igazságosság szellemében és a közjó
szem előtt tartásával uralkodott. Különösen nagy gondja volt arra, hogy
templomokat építsen és hogy Uppsalában a káptalant megalapítsa; nem
sokkal később (1164) ez lett Svédország főkáptalanja. Magánéletét
szigorú aszkézis jellemezte. (Az uppsalai dómban sokáig mutogatták a
ciliciumát.)
Uralma legnagyobb eseményének Finnországba vezetett
keresztes hadjárata számít. Hű barátjával és munkatársával, Henrik
uppsalai püspökkel és egy csapattal partra szállt ebben a
kereszténységtől még alig-alig érintett országban, hogy a régi svéd
befolyást erősítse és a keresztény missziót előmozdítsa. A finnek
védekeztek, de csatát vesztettek. A legenda szerint Erik könnyezett az
elesett finnek láttán, amiért megkereszteletlenül kellett meghalniuk.
Amikor
Erik visszatért Svédországba, Henriket Turkuban (Abo) hagyta Finnország
első püspökeként. Később, amikor Henrik püspök egy gyilkost rá akart
venni a megtérésre, életével fizetett. Mint Finnország nemzeti szentje
és apostola Turku katedrálisában van eltemetve.
Erik is
erőszakos halált halt. Legendája szerint ellenfelei a dán trónkövetelő
vezetésével éppen akkor támadták meg, amikor 1160-ban Krisztus
mennybemenetele ünnepén misét hallgatott. Erik a mise után meg akart
küzdeni a támadókkal, de túl kevés harcos volt vele. Támadói
leterítették és egyetlen csapással átvágták a nyakát. Csontjai
fennmaradtak, és egy nyakcsigolyája tanúsítja ezt a halálnemet.
A
kései középkorból rendkívül szép liturgikus szövegek örökítik meg
Eriknek Svédország nemzeti szentjeként való tiszteletét; sok
zarándoklatról szóló híradás is őrzi népszerűsége emlékét. A kis
aranyozott ezüst szarkofágot, amelyben ereklyéit őrzik, 1574-ben III.
János király készíttette, és ma is meg lehet tekinteni az uppsalai
dómban.
Szent Eugéniusz vértanú, † ~135
Szent Felicitasz özvegy és hét fia, vértanúk, † ~150
Szent Juliánusz vértanú, † ~135
Szent Jusztin vértanú, † ~135
DÁNIAI SZENT KANUT (KNUD) vértanú
Szent Felicitasz özvegy és hét fia, vértanúk, † ~150
Szent Juliánusz vértanú, † ~135
Szent Jusztin vértanú, † ~135
DÁNIAI SZENT KANUT (KNUD) vértanú
*Dánia, 1040 körül. +Odense, 1086.
Egy
ideig úgy látszott, hogy Szent Oszkár (lásd: A szentek élete, 81. o.)
térítő munkája nem hozta meg Északon a várt gyümölcsöt. Dániában ugyanis
csak Harald Blatand király megtérése után (960 táján) lett államvallás a
kereszténység. Ettől kezdve alapítottak ugyan püspökségeket és
építettek templomokat, de a kereszténység szelleme csak lassan, a
következő századok folyamán lett úrrá az országban. A királyok többsége
felkarolta ugyan az Egyházat, de inkább politikai okból (mert támogatást
várt tőle Anglia meghódításához vagy a belső hatalmi harcok
letöréséhez), semmint őszinte meggyőződésből. Az új vallás valójában a
népet is, a királyokat is hidegen hagyta.
Kanut Svend Estridsson
(1047--1074) király fia volt, aki elsőként vette észre, mekkora
jelentősége van annak, ha az Egyház gyarapszik. A hamburgi érsekek
krónikása, Brémai Ádám (+1081) úgy írta le Svendet, mint nyitott és
nagyon művelt embert. Svend pontosan meghatározta az egyházmegyéket és
őszintén érdeklődött a kereszténység iránt, de a keresztény házassági
erkölcs megtartását már nem tekintette magára nézve kötelezőnek.
Különféle asszonyoktól született fiai közül egymás után öten követték a
trónon, s a legtehetségesebb és a legszilárdabb jellemű Kanut volt
közülük.
Ifjúként azokkal a feladatokkal bízta meg apja,
amelyeket ma külpolitika néven foglalnánk össze. Tengeri hadjáratai
során Kanut érvényt szerzett azoknak a követeléseknek, amelyeket Dánia
korábban támasztott Angliával szemben. Ugyanakkor a Keleti-tengeren az ő
nevéhez fűződik annak a térítő célú hódító politikának a bevezetése,
amelyet Dánia Mecklenburgnak akkor még pogány szláv törzseivel szemben,
valamint Pomeránia és a Baltikum irányában folytatott.
Amikor
apja meghalt, képességeinél fogva Kanut lett volna a legalkalmasabb
arra, hogy a trónra lépjen, de nem őt választották meg, hanem a
testvérét, Harald Hent, aki kevésbé termett uralkodásra. Kanut csak
testvére korai halála után, 1080-ban léphetett trónra.
Mint
Norvégiában Szent Olaf (lásd: 362. o.), Kanut is keresztény hivatásnak
tekintette az uralkodást. A két király uralma idején a történelmi
feltételek sok tekintetben megegyeztek, de Dániában ekkor -- legalábbis
nyíltan -- már nem volt pogányság. Annál időszerűbb feladatnak bizonyult
az élet egészének keresztény szellemben való átalakítása.
Politikai
téren Kanut is, mint Olaf, a központi hatalom megszilárdítására
törekedett, különösen a nemesek önző érdekeinek háttérbe szorításával.
Keresztény humanizmusát bizonyítja, hogy érvényt szerzett a szabadon
bocsátott rabszolgák, a nők és az idegenek jogainak, s hogy határozottan
fellépett az ököljog ellen. Mindamellett hat esztendeig tartó uralma
alatt legtöbb gondja az Egyház helyzetének megszilárdítására volt. Ő az
első dán király, aki tudatosan törekedett arra, hogy a papság mind
jogilag, mind anyagilag független lehessen. Az országban a püspökök
képviselték a legfőbb rendet, s közvetlenül a király alá tartoztak. De
Kanut nem érte be annyival, hogy az Egyház szabadságának biztosításához a
törvényes kereteket megteremtette, adományokkal is elhalmozta az
Egyházat, főleg Lundot, lehetővé téve itt káptalan megalapítását és egy
méltó székesegyház megépítését. Ugyanakkor gondja volt arra is, hogy a
tizedet bevezesse. Azt remélte ugyanis, hogy ezzel meg tudja óvni az
Egyházat a simónia visszaéléseitől. Ezzel az egyházpolitikával elérte,
hogy megszűnt a ,,germán nemzeti egyház'', s Dánia csatlakozott a Szent
VII. Gergely- (lásd: A szentek élete, 216. o.) féle reformhoz. Ez az
egyházi részről sugalmazott, határozott reformpolitika azonban Kanut
ellenségeinek számát is gyarapította, hiszen amit tett, az a nemesség
görcsösen védett érdekei ellen volt és vallási közönyösségüket is
emlékezetükbe idézte.
1085-ben Kanut egy nagyobb szabású
vállalkozásba fogott. Az elégedetlenkedő angolszászok biztatására
Norvégia királyával, Olaffal, valamint ennek apósával, Flandria
grófjával, Róberttel szövetkezve el akarta űzni Anglia trónjáról Hódító
Vilmost. Hatalmas flottát szervezett Limfjordban (Jütland). Vilmos is
felkészült: megszállta a keleti partot, hogy megnehezítse a dánoknak a
partraszállást. Végül az egész terv kútba esett, mert Kanut nem
vállalkozhatott arra, hogy -- mint tervezte -- maga vezesse a flottát.
Ez meghátrálásnak látszott, ami a zsákmányra éhes főembereknek csalódást
okozott. Valójában azonban azért nem akarta Kanut Dániát elhagyni, mert
Gergely pápának IV. Henrik császár által elűzött német hívei, Salzburgi
Gebhard és Hermann von Salm ellenkirály nála kerestek Schleswigben
menedéket, így tartania kellett tőle, hogy a császár hátba támadja.
Csakhogy
Dániában ezt nem látták be, s végül az elégedetlenkedés oda vezetett,
hogy összeesküvéseket szőttek. Ezek letörésére Kanut pénzbírságot rótt
ki, de ezzel csak azt érte el, hogy még ellenségesebb lett a hangulat.
1086 nyarán kitört a lázadás. Jütland legészakibb részéről (Vendsyssel)
indult ki, és az egész tartományra átterjedt. Kanut Odensében (Tünen)
megkísérelte, hogy úrrá legyen a helyzeten. Július 10-én egy Jütenben és
Tünenben kiállított sereg megtámadta Kanut kíséretét. Tárgyalni a
támadók nem voltak hajlandók. A király a Szent Albán templomban keresett
menedéket, bízva a szent oltalmában, akinek ereklyéit maga hozta ide
Angliából. Ellenségei nem rettentek vissza. Kanut felkészült a halálra:
meggyónt és megáldozott. Emberei -- köztük testvére, Benedek is --
bátran küzdöttek érte, de a túlerőben lévő ellenség lemészárolta őket.
Kanutot az ablakon át egy lándzsa találta el; a szentélyben, az oltár
lépcsőjén halt meg Dánia első vértanúja.
Dániában Kanut életének
és halálának leírásával, az úgynevezett Passio Sancti Canutival (1096
körül) és Älnoth, angol bencés 1124 körül írt Gestájával vette kezdetét
az írásbeliség, illetve az írott irodalom. Ezek az írások történeti
szempontból, csak a lényeget tekintve megbízhatók: Kanut személyes
életét éppúgy áthatotta a kereszténység, mint politikáját.
Kanut
helyi tisztelete, bár sokan küzdöttek ellene, hamar megkezdődött.
Szentté avatását testvérének és második utódjának, Erik Ejegod királynak
a kérésére II. Paszkál pápa hirdette ki 1100-ban. Ereklyéi ma is
láthatók Odensében, az evangélikus Szent Kanut katedrális kriptájában.
Szent Kreszcenciusz vértanú, † ~135
Szent Nemezisz vértanú, † ~135
NORVÉGIAI SZENT OLAF (OLAV) vértanú
Szent Nemezisz vértanú, † ~135
NORVÉGIAI SZENT OLAF (OLAV) vértanú
*995. +Stiklestad, 1030.
Az
északi országok keresztény hitre térítésében három szent király:
Norvégiai Szent Olaf, Dániai Szent Kanut (lásd: 359. o.) és Svédországi
Szent Erik (lásd: 357. o.) játszott nagy szerepet. A skandináv
országokban a hittérítő munka oroszlánrészét nem papok végezték, hanem
világiak. Ezzel kapcsolatban két dolgot kell figyelembe venni, ami a 11-
-12. században Északra különösen jellemző.
A skandináv népek
zömükben szívesen elfogadták a keresztény hitet, de az erkölcsi
következményeket, amelyek belőle fakadtak -- egyéni életmódjukat és az
egész társadalmi berendezést illetően -- már sokkal kevésbé voltak
hajlandók vállalni. A kereszténységgel kapcsolatos fenntartásaik tehát
nem a vallás, hanem az erkölcs elfogadása terén nyilvánultak meg. Szent
királyaik viszont igyekeztek az erkölcsöket keresztény szellemben
átalakítani, így lettek vértanúk.
A másik dolog: a 11. század a
germán ,,saját egyházak'' kora, amikor is a keresztény érzületű királyok
úgy érezték, hogy közvetlenül ők a felelősek az egész egyházi életért
országukban. Az akkori papság -- még Szent VII. Gergely pápa (lásd: A
szentek élete, 216. o.) reformja előtti időről van szó -- tudatosan
támogatta a keresztény központi hatalmat, különösen ezekben az északi
államokban, a még csak félig keresztény vikingek körében.
Norvégiában
a kereszténység helyenként már a 10. században talajra talált. Olaf
Tryggvason (995--1000) egyszerre harcolt a kis fejedelmek megosztottsága
és sokféle pogánysága ellen, de Svend Tveskaeg dán király legyőzte.
Norvégia is része lett a nagy dán birodalomnak, amely Nagy Kanut uralma
idején (1014--1035) Angliát is magába foglalta.
Ekkor élt a
második Olaf, a szent. Harald Graenske kiskirálynak, Vestfold urának
volt a fia. Később mostohaapja, Sigurd Syr házában nőtt fel,
Ringerikében. Lehetséges, hogy kiskorában megkeresztelték, az viszont
tény, hogy viking nevelést kapott. Amikor felserdült, mostohaapja
megajándékozta egy hajóval, és egy csapat katonát is adott neki. Így
részt vett több merész viking vállalkozásban a Keleti- tengeren,
Hollandia és Anglia ellen. Egy ideig Ethelred angol király szolgálatában
állott, s ekkor a kereszténység mély hatással volt rá. Amikor egy új
vállalkozás során a Gibraltár előtt hajózott, lehetett valami látomása,
amelyben világossá vált előtte, hogy vissza kell térnie Norvégiába és
trónra kell lépnie. (A legenda szerint egy ragyogó alak ezt mondta neki:
,,Térj vissza és légy Norvégia örökös királya.'') Észak felé fordult
hát, és 1015 előtt fölvette Normandia hercegénél, II. Richárdnál a
kereszténységet. Amikor tovább folytatta útját hazája felé, már volt
vele 220 katona, egy püspök és több pap. Felismerte küldetését és élete
értelmet kapott.
A róla szóló legfontosabb források (Passio
Olavi a 12. századból és Szent Olaf sagája Snorre Sturlasontól a 13.
századból) természetesen korábbi hagyományokon alapszanak; bennük a
történeti tényekhez anekdoták és mitikus elemek kapcsolódnak, de Olaf
életének fő vonala azért kirajzolódik bennük.
Csak 1016-ban
sikerült Olafnak -- tárgyalások után és harcok során -- elérnie, hogy
elismerjék egész Norvégia első királyának. Törekedett arra, hogy
Norvégiában a kereszténység terjedését előmozdítsa. Mindent megtett,
hogy a szívek ellenállását legyőzze. Életrajzírója, Snorre elbeszéli,
miként ért el eredményt az egyik térítő útján a norvég parasztok
körében. A király Gudbrandsdalenbe érkezett. Az idevaló emberek Tor
isten hatalmas képmásával akarták megrettenteni. Olafra azonban semmi
hatással nem volt a bálvány; rámutatott az épp kelőben lévő napra: lám,
sokkal nagyobb és sokkal hatalmasabb, mint a torz bálvány, és az igaz és
láthatatlan Isten teremtménye. Embereivel szétdaraboltatta a bálványt, s
mivel Tor isten nem állt bosszút, ezt a parasztok istenítéletnek
tekintették és nem álltak tovább ellen. Papjaira bízta, hogy hirdessék
az Evangéliumot, tanítsanak, építsenek templomokat, misézzenek,
szolgáltassák ki a szentségeket. Előfordult, hogy a keresztségre csak
valóságos csata után kerülhetett sor, amelyet mindkét fél
,,istenítélet''-nek tekintett.
Később új törvényeket fogadtatott
el Olaf annak érdekében, hogy népét politikailag összefogja és
keresztény szemlélettel átitassa. ,,Szent Olaf törvényei''-t, amelyeket
századokon át mintaszerűnek tartottak, sajnos nem ismerjük hiteles
formában, mert csak jóval később írták le. Olaf fő tanácsosai a
misszionáló püspökök voltak; közülük főleg Grimkel adott neki sok
tanácsot a keresztény jogrend alapjának megvetéséhez. A legfőbb
követelmény az volt, hogy Norvégia mielőbb keresztény legyen és hogy
templomok épüljenek. Ezért püspökségeket kellett alapítani, és
biztosítani kellett a papok megélhetését. Az új törvény szentesítette a
munkaszünetet vasár- és ünnepnapon, és tiltotta, hogy közeli rokonok
egymással házasságra lépjenek.
Olaf következetesen küzdött a
keresztény jogrend érvényesüléséért és azért, hogy csak egy király
legyen. Ez hamarosan ellenállást váltott ki. Elsősorban a régi
kiskirály-családok mozgolódtak, a dán Kanut is egyetértett velük. Olafot
tűrhetetlen zsarnoknak kiáltották ki, aki elvette tőlük a régi jó
szabadságot. Eddig a gazdag parasztok a nemzetségükhöz tartozó
törvénysértőt kiválthatták pénzzel, így a szegényekkel szemben
előnyösebb helyzetben voltak. Most azonban -- ezt Olaf külön
hangsúlyozta -- az előkelő és gazdag bűnösnek ugyanazt a büntetést
kellett elszenvednie. 1028-ban Kanut király flottát vezetett Norvégia
ellen angol és norvég katonákkal. Mivel Olafnak túl kevés híve volt,
menekülésre kényszerült.
Ebben a sorsfordulatban Olaf elég érett
kereszténynek bizonyult. Eddig elég sok harcába került a keresztény
életeszmény megvalósítása, s ebben a harcban nem sikerült mindig
helytállnia: egyetlen fiának, a későbbi Jó Magnus királynak nem a
felesége volt az anyja. Most bűnbánatot tartott. Menekülés közben sok
csodát tehetett. Hatására lettek kereszténnyé Gotland szigetének lakói.
Oroszországban a rokonainál talált menedékre. Először arra gondolt, hogy
elzarándokol a Szentföldre, de egy új látomásból erőt merítve
elhatározta, hogy visszatér hazájába. Svédországban csapatot gyűjtött és
Drontheim ellen vonult, ellenségei azonban túlerőben voltak. 1030.
július 29- én vívták meg a döntő csatát Stiklestadnál. Snorre beszámol
róla, hogy fehér keresztet festetett a katonák sisakjára és pajzsára,
csatakiáltásuk pedig így hangzott: ,,Előre Krisztus, a kereszt és a
király hívei!'' Ez -- még ha csak legenda is -- arra enged
következtetni, hogy Olafot Konstantin szelleme hatotta át. A csatát és
az életét azonban elvesztette.
A saga, amely mindjárt Olaf
halála után keletkezett, már szentnek mutatja be a halott királyt. Egy
versben, amely a győztes Svend Knudsonnak szólt, Thorarin Lovtunge így
énekelt: ,,Olaf, mielőtt kilehelte volna, megmentette ártatlan lelkét'',
s most ,,vakok és némák keresik fel a királyt, és gyógyultan térnek
vissza otthonukba''. Grimkel püspök az egyik drontheimi templomba
vitette földi maradványait.
Ezzel létrejött Észak egyik
legnagyobb középkori zarándokhelye. 150 évvel később elkezdték építeni a
norvég érsek székesegyházaként a legnagyobb és legszebb északi
katedrálist, a Szent Olaf templomot. Ezen kívül még sok más Szent Olaf
templom is épült Norvégiában, sőt Svédországban, Dániában és Angliában,
valamint a Hansa-városokban. Így jogosan tekinthetjük az egykori viking
királyt Észak legjelentősebb és legnépszerűbb szentjének. Mint Norvégia
örökös királya (Rex perpetuus Norvegiae) Olaf az ország politikai és
keresztény egységének szimbóluma.
A reformáció után arany ereklyetartóját Dániába vitték és Olaf földi maradványait megsemmisítették.
Szent Primitív vértanú, † ~135
Szent Rufina szűz és vértanú, † 257
Szent Szekunda szűz és vértanú, † 257
Szent Szimforoza vértanú, † ~135
Szent Sztakteusz vértanú, † ~135
Szent Ulrik apát és hitvalló, † 1093
Szent Viánor és Szilván vértanúk
Szent Rufina szűz és vértanú, † 257
Szent Szekunda szűz és vértanú, † 257
Szent Szimforoza vértanú, † ~135
Szent Sztakteusz vértanú, † ~135
Szent Ulrik apát és hitvalló, † 1093
Szent Viánor és Szilván vértanúk
Vianor
Piszidiából származott. Hitének megvallása miatt elfogták és
hittagadásra akarták kényszeríteni. Mivel állhatatosan kitartott, ezért
megkínozták, késsel szurkálták, felfüggesztették, fogait kitörték,
füleit levágták. Látta mindezeket egy Szilván nevű ember. Hatásukra hitt
Krisztusban. Erre kivágták nyelvét, azután lefejezték. Újabb kínzás
után Viánort is lefejezték a IV. század elején.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése