SZENT PICK MIKLÓS, WILHALDUS és vértanú társai (Gorkumi vértanúk, 1572)
A
16. században Németalföldön elobb a luteranizmus, majd az eroszakosabb
és türelmetlenebb kálvinizmus hódított teret. Amikor a tartomány II.
Fülöp spanyol király uralma alá került (1556) s a király, hogy uralmát
biztosítsa, eroszakot is alkalmazott, nyílt felkelés robbant ki
1566-ban. Ezt a király leverte, de hadvezére, Alba herceg rémuralma
ellen - külföldi támogatással újabb felkelés támadt. Ennek során a
kálvinisták 1572-ben elfoglalták Gorkum városát. A város azzal a
föltétellel adta meg magát, hogy senkinek nem esik bántódása. A
gyozteseknek azonban elso dolga volt, hogy összefogdosták és börtönbe
vetették a város papságát, 11 ferencest, (9 pap és 2 laikus testvér),
négy világi papot, két premontrei, egy ágostonos kanonokot és egy
domonkos atyát. Kezdettol fogva azt követelték tolük, hogy tagadják meg
hitüket az Oltáriszentségben és a római pápa foségében. A
legkegyetlenebbül Miklós atyát kínozták meg, az ajtófélfára akasztották,
verték, fáklyákkal égették, nyelvét kihúzták és sütögették. Látták,
hogy buzdító szavaival o a többiek lelkesítoje. A kínzás több napon át
tartott. De, jóllehet volt köztük 60, 70, sot 90 éves (Wilhaldus),
hitükhöz mind huek maradtak. Aztán ruháiktól megfosztva és kezüket
összekötözve elhurcolták oket Breille városába. Itt vezérük, Lumey
kimondta fölöttük a halálos ítéletet. A fanatikus kálvinisták a városon
kívül alkalmas helyet kerestek a kivégzésre: egy monostor pajtáját
választották ki, ahol két gerendára, egy hosszabbra és egy rövidebb
keresztgerendára akasztották föl a bátor hitvallókat. Ok imádkozva s
egymást bátorítva fogadták a gyötrelmes halált, mert az akasztást úgy
hajtották végre, hogy kínjaikat meghosszabbítsák. A véres muvelet
éjszaka 2 és 4 óra között történt júl. 9-én. A holttestekrol levágtak
tagokat, orrot, fület, ezeket sapkájukra tuzve diadalordítással járták
be egész nap a várost. Katolikus férfiak kijárták, hogy tisztességgel,
csendben eltemethessék oket. A késobbi években katolikusok lakta
területre vitték a vértanúk földi maradványait, sírjuknál csodák
történtek. X. Kelemen (1670 körül) avatta oket boldoggá, IX. Piusz pedig
szentté.
Kortárs által írt vértanúságuk történetébol:
„Miklós
atya a kivégzés elott szavaival buzdította társait, és kérte oket, hogy a
katolikus hitért bátran, kitartóan, utolsó lehelletükig küzdjenek; a
testvéri szeretetben, melyet éltükben gyakoroltak, egyazon hittel és
lelkülettel halálukig kitartsanak. Már közel van, hogy Isten kezébol
elnyerjék küzdelmeik hon óhajtott jutalmát, az örök boldogság
koronáját.”
Imádság:
Istenünk,
te szent vértanúidat, Miklóst és társait a hitért való állhatatos
szenvedésért az örök élet koronájával jutalmaztad. Add, kérünk, hogy
hitbeli huségüket kövessük, s velük együtt elnyerjük az örök dicsoséget.
A mi Urunk, Jézus Krisztus által.
Escobar Boldog Marina szűz, † 1633
Szent Patermuthiosz és vértanútársai
Szent Patermuthiosz és vértanútársai
A
hitehagyott Julián császár idején élt az egyiptomi pusztában két
remete: az idősebb Patermuthiosz és a fiatalabb Kopriosz, Békében éltek
együtt az idősebb vezetése alatt. Amikor Julián császár hadseregével
Egyiptomba ért, a két pusztalakót elé vezették ítéletre. Mindketten
bátran megvallottak előtte Krisztust, azért nagyon megkínoztatta őket.
Végül karddal fejezték le mindkettőjüket. Látva állhatatosságukat,
Krisztus hitére tért Sándor katona is, ezért tüzes kemencébe dobták. Ez a
IV. század második felében történt.
Szent Patermuthiosz és Kopriosz atya
Patermuthiosz
először pogány volt és bálványimádó. A rablók vezére volt, aki még a
sírrablástól sem riadt viasza. Ezenkívül sok más gonosztettet vitt
végbe, ami miatt rossz híre elterjedt a környéken. Egy Istentől küldött
látomás alapján megtért, megkeresztelkedett és a pusztába ment. Ott,
bűnbánat által tisztogatva lelkét, Isten a csodatevés adományával
ajándékozta meg. Kedvenc foglalkozása volt, hogy segített a szegényeknek
és eltemette a halottakat. Kopriosz atya áldozópap volt, egyben
szemtanúja a megtért Patermuthiosz csodáinak és bűnbánó életének. Ő
beszélte el csodáit is. Mindketten a IV. században hunytak el.
Szent Pongrác felszentelt vértanú
Szent
Pongrác Antiochiában született. Abban az időben élt, amikor Jézus
Krisztus a földön járt. Atyja, hallván Jézusról, elment fiával az ifjú
Pongráccal együtt Jeruzsálembe, látta és hallotta Jézust és hitt Benne.
Az apostolok szétszéledése után Antiochiában az egyik térítő apostol
megkeresztelte az egész családot. Egy idő után a szülők elhunytak,
Pongrác pedig, szétosztva tőlük örökölt vagyonát, elment a pontuszi
hegyekbe. Ott egy barlangban élt. Amikor szent Péter főapostol azon a
vidéken térített, Pontusban találkozott Pongráccal, elvitte őt Kilikiába
és szent Pál apostollal egyetértve Pongrácot a szicíliai Tauroménia
püspökévé tette. Püspöki helyen szentünk sok csodát tett és sok pogányt
térített Krisztus hitére. Miután sok esztendeig működött és sokakat
megtérített, pogány ellenségei rátámadtak és agyonkövezték az I. század
végén, vagy a II. század elején.
Szent Tivadar püspök
Tivadar
Edesszában született. Istenfélő szülei egy kislány után fiúgyermeket
kértek Istentől. Gyermekkorában a tanulás nehezen ment neki, többször
kapott büntetést miatta. Sokat imádkozott, azért, hogy Isten világosítsa
meg elméjét. Imádság közben elaludt, látomásban meglátta jövőjét és
látomását elmondta a főpapnak. A főpap megparancsolta, hogy Tivadart
vegyék fel az egyházi rendbe. Ezután Tivadar elment Palesztinába és
szent Szabbás kolostorában élt 30 évig. Az edesszai püspök halála után ő
lett utóda a püspöki széken. Szellemi nyáját szavával és tetteivel
kormányozta. Meghalt a Szent Szabbás kolostorban 848-ban.
JULIÁNI (GIULIANI) SZENT VERONIKA kapucinus apáca (1660-1727)
*Mercatello, 1660. december 27. +Cittŕ di Castello, 1727. július 9.
Veronika életét a misztika, közelebbről a szenvedés misztikája
határozza meg. Orsola Giulianit már gyermekként (tehetős szülők hetedik
gyermeke volt) figyelemre méltó nyugtalanság űzte, különös tűz égett
benne. Míg más gyermekek játszottak, ő bizalmas kapcsolatban állt az
isteni Gyermekkel és a Szűzanyával. Tizenhét évesen -- miután egész sor
nemesi kérőt elutasított -- apja akarata ellenére Cittŕ di Castellóban
belépett a kapucinus apácák kolostorába. Veronika néven 1678. november
1-én tett fogadalmat.
Napról napra világosabban megmutatkozott, hogy ebben a szerzetesnőben
megújul az Úr szenvedése, hasonlóan Assisi Szent Ferenchez (lásd: A
szentek élete, 566. o.), aki mintegy ötszáz évvel korábban láthatóan
viselte testén az Úr sebhelyeit. Mint Ferencben, Veronikában is
megmutatkozott már szerzetesélete előtt, hogy egyre fokozódó mértékben
kötődik a keresztre feszített Úrhoz. Haldokló anyja a hatéves
gyermeknek különösképpen ajánlotta az Úr szent oldalsebének
tiszteletét. Egy napon megjelent neki az Úr, egész testét sebek
borították, amint a próféta látta őt: ,,Nem volt sem szép, sem ékes
(hiszen láttuk), a külsejére nézve nem volt vonzó. Megvetett volt,
utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia...'' (Iz 53, 2-3 sk). A
Megfeszített először csak a leánykát, majd az apácát egyre jobban
belevonta szenvedésébe. A szenvedés kelyhének látomásában
előkészülhetett az eljövendőkre. A Megfeszített saját szenvedésében
részesítette: Veronika fején láthatóvá vált a töviskorona nyoma;
harminchat évesen megkapta az oldalsebet, három-négy hónappal később az
Úr többi sebhelyét is. Minden erejével védekezett a sebhelyek látható
volta ellen. Több mint harminc évig volt stigmatizált.
Veronika, aki a szenvedés eszközeit fizikailag érzékelte, megértette az
Úr tervét. Az Úr általa akarta a világot ismét szenvedésére
emlékeztetni. Arra ösztönözte, hogy engeszteljen vele együtt. Nem
csupán szeretetének erejéből; ez elégtelen lett volna. Szenvedése
olyannyira hatékonnyá lett benne, hogy az emberek is megláthatták. Nem
,,plátói'', elvont szenvedés volt ez. Rendi regulájának szigorúsága
megviselte gyenge egészségét. Szenvedett amiatt, hogy belső életét meg
kell mutatnia kifelé, mivel jezsuita gyóntatóatyja megparancsolta neki,
hogy vezessen naplót, és mindent jegyezzen fel, amit Isten a lelkében
művel. A naplót később tíz kötetben adták ki. A benne található
rendkívüli dolgokat sok szemtanú megerősítette. Olyan ,,férfias''
nyíltsággal írta a naplót, hogy IX. Pius pápa, miután elolvasta, így
kiáltott fel: ,,Ez nem egy szent nő, ez egy nagy szent férfi!''
Életének rendkívülisége természetesen gyanút és bizalmatlanságot
keltett: valódi-e mindez vagy csupán színlelt, vagy beteges jelenség,
netán az ördög kísértése? Legnagyobb ellenfele saját apátnője volt. Az
ördög űzte a játékát a szenttel egészen a testi bántalmazásig. (Hasonló
jelenségek mutatkoztak -- több mint száz évvel később -- az arsi
plébános, Vianney Szent János életében; lásd: A szentek élete, 403.
o.). Megkísérelték, hogy gyökeres ,,gyógymóddal'' fogjanak ki a
misztikus nőn: öt évig kenyéren és vízen böjtöltették. Orvosai
szüntelen fejfájását (töviskorona) az akkori gyakorlat szerint izzó
vassal akarták gyógyítani. Sebhelyeit egyházi jóváhagyással megalázó és
fájdalmas vizsgálatoknak vetették alá. Az esetleges hitbeli tévedések
elterjedésének meggátlására a legfőbb egyházi hatóság, a római Szent
Officium a püspökre bízta Veronika szemmeltartását, felügyeletét, s ez
megszégyenítőnek tűnő zaklatásokkal járt együtt. Megfosztották
újoncmesternői tisztségétől (két évvel a stigmatizációja előtt
választották azzá). Elvesztette azt a jogot, hogy a kolostori
közösségben választó vagy választható lehessen. Megtiltották neki, hogy
hét közben részt vegyen a zsolozsmán és a szentmisén. Vasárnap
leghátul, az ajtó mellett állva részt vehetett a szentmisén, de
áldozáshoz nem járulhatott. Ötven napra bezárták a betegcellába, s
megtiltottak számára mindenféle levelezést és érintkezést
nővértársaival. Valóban ,,eleven Kálvária-hegy'' lett, amint a
gyóntatóatyja kifejezte. Végül elérkezett a fordulat. A püspök
jelentette Rómába a vizsgálatok és a megfigyelés eredményét: Veronika
hite kifogástalan, engedelmessége töretlen, a misztikus jelenségek
pedig szakadatlanul folytatódnak. A pápa visszavont minden parancsot és
tilalmat, s röviddel ezután a nővérek egyhangúan apátnővé választották.
Tizenegy évvel később, 1727. július 9-én halt meg. 1804-ben boldoggá,
1839-ben szentté avatták.
Az Úr Lelke alakítja az embereket olyanná, amilyenekké akarja, és
amilyen formában tevékenykedni akar általuk. Ahogy XII. Pius pápa az
1947. évi liturgikus körlevelében írta: Jézus Krisztus életének és
halálának összes titka minden korban jelen van és hatékony. Az Egyház
minden szentje Jézus Krisztus életének kikristályosodott titka. Lehet-e
hát csodálni, ha egy rendkívüli kegyelmekkel megáldott és meghívott
ember fölfogja, megérti és önmagán megvalósulni engedi Isten terveit,
engedi, hogy Isten a maga útjain vezesse, még ha az Úr passiójába
visznek is?
Veronika kulcsot adott Szent Pál szavaihoz, aki senki máshoz nem
hasonlíthatóan szemlélte Jézus Krisztus és az ember titkait: ,,Örömmel
szenvedek értetek, és testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből
hiányzik, testének, az Egyháznak a javára'' (Kol 1,24).
Imádság:
Istenünk,
te Szent Veronika szűzet Fiad szenvedéseinek jeleivel csodálatosan
kitűntetted. Példájára és közbenjárására add meg nekünk, hogy
alázatosan átölelve a keresztet hasonlók legyünk Krisztushoz, hogy
dicsőségének megnyilvánulásán szüntelenül örvendezhessünk. A mi Urunk,
Jézus Krisztus által.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése