Az első hat egyetemes zsinat atyáinak emléke
Az
I. egyetemes zsinat 325-ben, Nikaiában az ariánusok tévedését ítélte
el. Jelen volt 318 atya. A II. egyetemes zsinat Konstantinápolyban
Macedonius tévtanítását ítélte el. Jelen volt 150 atya. A III. egyetemes
zsinat Efezusban, 431-ben Nesztorius tévtanítása ellen az Istenszülő
méltóságát védte meg. Jelen volt 200 atya. A IV. egyetemes zsinat
451-ben Khalkedonban a monofizita tévtanítás elítélésére jött össze.
Jelen volt a 30 atya. Az V. egyetemes zsinat, 553-ban Konstantinápolyban
szintén a monofizitákkal harcolt. Jelen volt 165 atya. A VI. egyetemes
zsinat, 680-ban Konstantinápolyban a monotheléta tévtanítást ítélte el.
Jelen volt 170 atya.
Scili vértanúk:
Szent Aquilinusz vértanú, †180
Szent Citinusz vértanú, †180
Szent Donata vértanú, †180
Szent Félix vértanú, †180
Szent Generosa vértanú, †180
Szent Januaria vértanú, †180
Szent Laktanciusz vértanú, †180
Szent Nartzalus vértanú, †180
Szent Secunda vértanú, †180
Szent Speratus vértanú, †180
Szent Vestia vértanú, †180
Szent Veturiusz vértanú, †180
Szent Anaklétusz pápa és vértanú, † 90
MARSCIANOI* Boldog ANGELINA III. r. (1377-1435)
Scili vértanúk:
Szent Aquilinusz vértanú, †180
Szent Citinusz vértanú, †180
Szent Donata vértanú, †180
Szent Félix vértanú, †180
Szent Generosa vértanú, †180
Szent Januaria vértanú, †180
Szent Laktanciusz vértanú, †180
Szent Nartzalus vértanú, †180
Szent Secunda vértanú, †180
Szent Speratus vértanú, †180
Szent Vestia vértanú, †180
Szent Veturiusz vértanú, †180
Szent Anaklétusz pápa és vértanú, † 90
MARSCIANOI* Boldog ANGELINA III. r. (1377-1435)
Édesanyja
után neve: Marscianoi. Angelina pedig Angyalkát jelent. Édesanyja
ültette el lelkében az erények virágait, de o korán meghalt. Angelina
nemsokára örök szüzességet fogadott. Apja azonban - az o tudta nélkül -
Terni János grófnak ígérte feleségül. Terni gróf viszont megígérte, hogy
Angelina fogadalmát tiszteletben tartja. Két évig tartott ez a
József-házasság, akkor a gróf meghalt. Angelina felszabadult.
Elbocsátotta szolgálóit, felöltötte a ferences III. rendi ruhát. Hasonló
származású és nemes eszmékért lelkesedo leányokkal missziós
tevékenységbe kezdett. Bejárták az Abruzzók falvait, kastélyait,
buzdították az embereket, hogy törodjenek üdvösségükkel; emlékezetükbe
idézték hitünk legfobb igazságait. Többen kedvet kaptak a szerzetesi
életre is. Bevádolták a nápolyi királynál, hogy eretnekséget hirdet. Ti.
hogy elítéli a házaséletet: O ezt nem tette, hanem a szüzesség értékét
emelte ki. Egy csodás halottfeltámasztás az o javára fordította a
helyzetet: a király elejtette a vádat, de kitiltotta királysága
területérol. Angelina erre társnoivel Assisibe távozott. Ott Szent
Ferenc sírjánál megvilágosításban részesült, majd Folignoba ment, ahol a
jóindulatú püspök engedélyével és támogatásával kolostort alapított.
Itt Szent Ferenc III. Rendje szabályzata szerint közös életet kezdett
(1397-ben). Ez volt az elso ún. reguláris (szerzetben elo) III. rendi
kolostor. Mivel a novérek tevékenysége az imaéleten kívül betegek és
szegények gondozása volt, rendjét Árpádházi Szent Erzsébetrol nevezte
el. Angelina 16 ilyen kolostort alapított. V. Márton pápa 1428-ban a
kolostorokat egy kongregációban egyesítette, ekkor lett generális anya.
59 évesen Folignoban halt meg: A betegek szentségének felvétele után
elragadtatásba esett, így költözött át az örök hazába. 67 évvel késobb
koporsóját felnyitották: testét épségben találták. XII. Leó (1823-29)
avatta boldoggá.
A II. Vatikáni Zsinat tanítása a szüzességrol:
„A
legjelesebb evangéliumi tanács, amelyet némelyeknek megad az Atya, hogy
szüzességben élve könnyebben tudják osztatlan szívvel csak Istennek
szentelni magukat. Ezt a teljes és a mennyek országáért vállalt
önmegtartóztatást mindenkor különös tiszteletben tartotta az Egyház,
mint a szeretet jelét és a lelki termékenységnek egy egészen sajátos
formáját a világban.”
Imádság:
Istenünk,
te Boldog Angelinát kitutetted az alázatosság és a szeretet
ajándékaival. Add, hogy példáját követve mi is elérjük az örök
boldogságot. A mi Urunk, Jézus Krisztus által.
Szent Ezdrás pap
Szent Gábor főangyal
Szent Gábor főangyal
Gábor
főangyal ünnepe Egyházunk szokása szerint az Örömhírvétel után
következő napon, március 26-án van. Mivel ez a nap általában Nagyböjtre
esik, nem lehetséges, hogy kellő fénnyel megünnepeljék. Egyházunk azért
szenteli a mai napot az ő ünnepének, hogy megemlékezzék arról, hogy
Isten mit vitt végbe általa. Az Ószövetségben megmagyarázta Dániel
prófétának egy látomása értelmét (8, 16-26.), aztán a 70 év jelentését
(9, 21-27.). Az Újszövetségben először Zakariás papnak jelenik meg, és
közli vele keresztelő szent János születését. (Lk. 1, 11-) Aztán, hírül
viszi Názáretbe Máriának Isten Fiának megtestesülését. (Lk. 1, 26-38.).
SZENT II. HENRIK
*Abbach (Regensburg mellett?),973. május 6. +Grona (Göttingen mellett), 1024. július 13.
Szent
Henrik császár, akit a német császárok közül egyedül avattak szentté,
Szent István feleségének, Gizellának volt a testvére. Mint Civakodó
Henrik bajor herceg legidősebb fia aligha számíthatott arra, hogy
egyszer a birodalom császára lesz. Az Ottó császár és atyja, Henrik
közötti ellentétek miatt ugyanis hosszú időn át még az is kérdéses volt,
hogy megkaphatja-e a családi örökséget jelentő hercegséget, mivel
atyjától a császár elvette.
A bajor herceget a hildesheimi
katedrális iskolájában tanították, és -- --nyilvánvalóan II. Ottó
császár utasítására -- a papságra készítették fel. Csak akkor került
vissza hazájába, amikor a császár visszaadta atyjának a hercegséget.
Tanulmányait Regensburgi Szent Wolfgang püspök irányítása alatt fejezte
be. 995-ben, Civakodó Henrik halála után átvette a hercegség vezetését.
Legsürgősebb
feladatának azt tekintette, hogy a lehanyatlott kolostori életet a
bencés regula szigorú szellemében megújítsa, és ezt -- az érintett
kolostorok és a bajor püspökök gyakori tiltakozása ellenére -- végre is
hajtotta. Császársága idején is nagy gondja volt az egész birodalom
kolostoraira. Támogatása nélkül a clunyi reform nem terjedhetett volna
el oly gyorsan és oly nagy területen a birodalomban.
Huszonkilenc
éves volt Henrik herceg, amikor 1002-ben III. Ottó császár halálhírét
hozták, akinek hívására éppen úton volt Itália felé, hogy seregével
segítséget vigyen neki. Az utód személye körül viták támadtak. Henriknek
azonban sikerült egymás után megnyernie a választó hercegeket, úgyhogy
megválasztották és meg is koronázták. Ellenfelei nem hajtottak előtte
fejet harc nélkül, de ő oly ügyesen nyerte meg egyiket a másik után,
hogy néhány hónap leforgása alatt az egész birodalom elfogadta
császárának. III. Ottó ábrándos külpolitikája után az ő higgadt,
tárgyilagos politikája biztosítani tudta, hogy megmaradjon a birodalom
egysége.
Hosszú éveken át a legégetőbb kérdés volt a keleti
határon Chrobry Boleszláv lengyel herceg fegyveres terjeszkedésének
megakadályozása. Határozott fellépéssel attól sem riadt vissza, hogy az
akkor még pogány liutizekkel és redarokkal szövetséget kössön. Ezt a
szövetséget a kortársak, főleg a papság élesen ellenezte, ugyanis egyik
pontja szerint Henriknek le kellett mondania a szövetségesek területén
történő katolikus misszionálásról. Ebben az esetben azonban nem volt más
választása, hisz az egész ország érdekét szolgálta az egyháziak
rosszallása ellenére is. De tudta, hogy kárpótlást kell adnia, ezért
több nagy alapítást tett.
A szívós célratörés volt egyik
legjellemzőbb vonása. Ez mutatkozott meg nyugat felé vezetett
hadjárataiban is, melyekkel a birodalom határait megerősítette, illetve
kiterjesztette. Örökösödési szerződést kötött a gyermektelen II. Rudolf
burgundi királlyal, s ezzel Burgundia várományosa lett és megteremtette a
feltételt ahhoz, hogy Burgundia később, II. Konrád uralma alatt végleg a
birodalom része legyen. Hatalmát kiterjesztette Bázelra is, s a várost
és annak főtemplomát gazdag ajándékokkal látta el. Itáliában három
hadjáratot vezetett: 1004-ben, 1014-ben és 1021-ben. VIII. Benedek pápa
1014-ben Rómában császárrá koronázta.
Bármilyen áldásos volt is
II. Henrik császár uralkodása a birodalom gyarapodását tekintve, az
Egyház nem emiatt tiszteli a szentek sorában. Szentként azért
tiszteljük, mert uralkodói hatalmával teljesen tiszteletben tartotta az
Egyház jogait, és feltűnő volt személyes jámborsága és készsége a
bűnbánatra. A templomokat és kolostorokat gazdagon megajándékozta.
Különösen két nagy alapítás őrzi a nevét: a 981-ben feloszlatott
merseburgi püspökség újjáalapítása és a bambergi püspökség megalapítása.
Amellett, hogy az uralkodó nagyon reális politikus volt és a birodalom
érdekeit állandóan szem előtt tartotta, egyházi alapításai mélységes
hitében és egyházhűségében, valamint annak a feladatnak a felismerésében
gyökereztek, amelyet szerinte az Egyháznak a világban be kell töltenie.
A merseburgi püspökség 1004-ben történt újjáalapítása
megnyitotta az utat a szlávok misszionálása előtt. Nemcsak a korábban
egyházi tulajdonban lévő birtokokat adta vissza a püspökségnek, hanem
saját javaiból is gazdagon megajándékozta.
Legkedvesebb
alapítása, a bambergi püspökség is missziós rendeltetésű volt. A terület
ugyanis névlegesen már régen keresztény volt, azonban a püspöki
székhely túl messze volt ahhoz, hogy a püspök igazán törődhessen a
hívekkel. Henriknek hosszú tárgyalások során sikerült rávennie a
würzburgi püspököt, hogy mondjon le a területről, és ezzel tegye
lehetővé egy új püspökség alapítását. 1007. november 1- én végre sor
kerülhetett a regnitzi püspökség megalapítására, melynek székhelye
Bamberg lett. Henrik már három évvel korábban, 1004-ben megkezdte a
katedrális építését Bambergben, amely valóban méltó volt arra, hogy
püspöki templom legyen. A székesegyházat 1012. május 6-án szentelték fel
a Boldogságos Szűz Mária, Szent Péter és Pál apostolfejedelmek,
valamint Szent György és Szent Kilián tiszteletére. Sem előtte, sem
utána nem volt püspökség, amely alapításakor olyan ajándékokat kapott
volna, mint Bamberg. A birtokok, amelyek tulajdonába kerültek, olyan
biztos alapokat jelentettek, hogy Bamberg a középkorban végig kiemelkedő
szerepet játszott a német püspökségek között.
Bambergben két
kolostor is Henriknek köszönheti a létrejöttét. A Szent István
vértanú-templom fölszentelésekor, 1020-ban a császár személyesen
fogadhatta Bambergben VIII. Benedek pápát, és a húsvétot a pápával
együtt ünnepelhette a dómban. Ez volt Henrik uralkodásának egyik
csúcspontja. Utolsó alapítólevelében, amellyel a fuldai kolostort
alapította, ezt írta: ,,Kötelességünk, hogy az Istentől kapott javakat
elsősorban Isten házainak felszerelésére fordítsuk.''
Mindezen
uralkodói tevékenységét gyenge egészségű, törékeny emberi testben
hajtotta végre Henrik. A források közelebbről nem nevezik meg a
betegségét. Luxemburgi Kunigundával kötött házassága gyermektelen
maradt. Az a későbbi korok jámbor elképzelése volt, hogy szándékosan és
tudatosan vállalt József-házasságban éltek, és ezért igen nagy
tisztelettel magasztalták őket. A történészek inkább arra hajlanak, hogy
gyermektelensége a betegségével függ össze. Ez azonban életszentségét
egyáltalán nem zavarja. Alázattal és belenyugvással hajolt meg Isten
akarata előtt, és feleségével egyetértésben minden vagyonát az Egyházra
hagyta, mert ,,Krisztust választotta örökösének'', ahogy a bambergi
alapítólevélben írja.
Henrik 1024. július 13-án halt meg a
Göttingen melletti gronai császári palotában, hosszú betegség után.
Holttestét Bambergbe vitték, és a dómban temették el. Felesége,
Kunigunda később mellette kapott nyugvóhelyet. A 15. század elején
Tilman Riemenschneider faragta a császári szarkofágot, életéből vett
jelenetekkel díszítve a sírt. És a szent császár sírjához még ma is
zarándokolnak, nemcsak a németek, hanem a franciák is. III. Jenő pápa
1146. március 12-én szentté avatta, miután a nép már hosszú ideje
tisztelte. Szent II. Henrik az egyetlen szent német uralkodó. A szentté
avatással az Egyház elismerését is kifejezte azért, hogy Henrik minden
erejével gyarapította birodalmát, ugyanakkor védelmezte és támogatta az
Egyházat, s ezáltal személyében megvalósította a ,,szent birodalmat''.
Ünnepét
1631-ben vették fel a római naptárba, de nem önálló ünnepként, hanem
csak megemlékezésként Szent Anaklét mellett. Önálló ünneppé 1668-ban
lett, július 15-i dátummal. 1969-ben áthelyezték halála napjára, július
13-ra.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk,
ki Szent Henriket elhalmoztad kegyelmeddel, és megadtad neki, hogy a
földi királyság gondjai közepette az odafönt valókat keresse, kérünk,
közbenjárására add meg, hogy kötelességeinket teljesítve siessünk
országod felé!
Példája:
Az állapotbeli kötelességet kell elsősorban teljesíteni!
Szent István atya
István
atya Damaszkuszi szent János unokaöccse volt. Tízéves korától
szerzetese volt a Szent Szabbász kolostornak. Innen a „szabbaita”
mellékneve is. Haláláig vagy ebben a kolostorban, vagy a környékén élt.
Cselekedetei és erényes élete annyira Isten tetszésére szolgált, hogy
megkapta Tőle a jövőbelátás adományát és a gyógyításét is. Előre
megtudva halála idejét, meghalt 794—ben.
Szent Jenő (Eugéniusz) püspök és vértanú, † 505
Szent Joél próféta
Szent Julián vértanú
Szent Joél próféta
Szent Julián vértanú
Egyesek az Evangéliumban említett leprás Simonnak tartják, (Mt. 26,
6,). Szent Péter apostol tanítványa volt. Ő tette meg püspökké a
galliai Kenomániában. Buzgó terjesztője volt a keresztény hitnek, Isten
erejével nagy csodákat művelt. Betegeket gyógyított, vakokat tett
látóvá és halottakat támasztott fel. Elhunyt az I. században, sírjánál
sok csoda történt.
Szent Markián vértanú
A szent vértanú a likaoniai Ikoniumból származott, és sok pogányt
térített Krisztus hitére. Perennius helytartó elé vitetve, bátran
megvallotta keresztény hitét és szóvá tette a pogány helytelenséget.
Ezért sok kint szenvedett, utoljára tüzes rostélyon sütögették és
kivágták nyelvét. Végül lefejezték, miközben a vértanú imádkozva hálát
adott Istennek, Ez 258 körül történt.
Szent Petronella
Szent Szerápion vértanú
Szent Szerápion vértanú
Szentünk
Szevér császár uralkodása idején (193-211) élt. Jámbor életű és erényes
ember volt. Amikor elfogták, kereszténynek vallotta magát. Az igaz
Istent dicsérve, számos kínzást viselt el, és végül tűzben fejezte be
életét 205 körül. Vértanúságának helye nem ismert.
Szent Szilás hitvalló, † ~90
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése