A katolikus egyház május
24-én ünnepli Mária, a keresztények segítsége ünnepét. Kevesen tudják
azonban, hogy ennek az ünnepnek magyar vonatkozása is van: május 24-e
azoknak a magyar huszároknak állít emléket, akik kiszabadították
Napóleon fogságából VII. Piusz pápát, és hazakísérték őt Róma városába.
A francia forradalom nemcsak Franciaország határain belül intézett
összehangolt támadást a katolikus egyház ellen, 1798-ban Berthier
tábornok csapatai azzal a céllal érkeztek Rómába, hogy véget vessenek a
pápaság hatalmának. Az idős és beteges VI. Piuszt fogságba vetették és
Franciaországba hurcolták, útja során érte a halál 1799. augusztus 29-én
Valence-ban. Rómában eközben köztársasági kormányt alakítottak, az
Egyházi Államot pedig kifosztották. A bíborosi kollégium tagjainak zöme
az osztrák fennhatóság alatt álló Velencébe menekült, itt értesültek VI.
Piusz halálhíréről, s választották utódjául Barnaba Chiaramontit, aki
VII. Piusz néven lépett Szent Péter trónjára. Koronázása – mely a
velencei Szent György templomban történt – után tért vissza az időközben
felszabadult Rómába, ahová magyar huszárok kíséretében 1800. június
3-án érkezett meg. Az egyház helyzete azonban még közel sem fordult
szerencsésebbre: Franciaországban 1799. november 9-én egy államcsíny
folytán Bonaparte Napóleon első konzul megdöntötte a Direktórium
uralmát, és kezébe vette a hatalmat.
Napóleon valójában teljesen közömbös volt a vallással szemben, nem
látott más benne, csak eszközt politikai céljainak megvalósítására. Meg
volt róla győződve, hogy Franciaország csak akkor lehet igazán
nagyhatalom, ha az egyszerű nép katolikus marad. Valláspolitikájának
tehát két célkitűzése volt: a vallási béke megteremtése és az egyháznak
az állam szolgálatába való állítása. Az egyház és Franciaország
viszonyát 17 szakaszban rendező konkordátumot 1801. július 15-én írta
alá Ercole Consalvi bíboros-államtitkár, e megegyezés visszaadta a még
meglévő egyházi vagyont, a katolikus egyháznak uralkodó jelleget
biztosított.
Napóleon 77 ún. organikus cikkellyel egészítette ki a konkordátumot,
amelyek a gallikán államegyház rendszerét tartósították – e lépése VII.
Piusz tiltakozását váltotta ki. A pápa annak reményében, hogy az
organikus cikkelyek életbe léptetéséről lebeszélheti Napóleont, 1804-ben
elfogadta az uralkodó meghívását Párizsba, hogy a Notre Dame-ban
császárrá koronázza. A ceremónián azonban Napóleon kikapta a pápa
kezéből a koronát, és maga helyezte saját fejére, így fejezve ki, hogy a
pápát a francia politika szolgálatába állította.

Jacques-Louis David: Le Sacre de Napoléon
(1807, 9,79 m × 6,21 m, Louvre) részlet
(1807, 9,79 m × 6,21 m, Louvre) részlet
1808-ban Napóleon elfoglalta és Franciaországhoz csatolta az egyházi
államot. Erre VII. Piusz kiközösítéssel válaszolt, amivel Napóleon nem
sokat törődött: letartóztatta és fogságba hurcolta a pápát. Eleinte
Savonában tartotta házi őrizetben, majd Fontainebleau-ba vitette.
Napóleon eközben elrendelte, hogy a bíborosok Rómából Párizsba helyezzék
át lakhelyüket, de közülük tizenhármat megfosztott méltóságától, mert
nem voltak hajlandóak második esküvőjén megjelenni.
VII. Piusz törhetetlennek mutatkozott. A császár, hogy a pápára
nyomást gyakoroljon, 1811-ben nemzeti zsinatot hívott össze Párizsba, ám
sikertelen oroszországi hadjárata után mégis a VII. Piusszal való
megegyezés felé hajlott: 1813-ban kicsikarta a pápától az úgynevezett
fontainebleau-i konkordátumot. Ám Napóleon kimerült hadereje már nem
bírt megbirkózni az orosz–porosz szövetségesekkel, s nemcsak
Olaszország, de maga Franciaország is kiszakadt hatalmi köréből. A
lavina megindult, s mielőtt elsodorta volna őt és császárságát, kész
volt hazaengedni a pápát, és Rómán kívül a trasimenói megyéket is
visszaadatta neki. A pápa azonban ragaszkodott teljes függetlenségéhez
és állama csorbítatlan birtoklásához. Teljes jogú rehabilitációját
Ferenc osztrák császártól kérte, neki írt levelében visszakövetelte
mindazon jogait, hatalmát és teljes szuverenitását, melytől négy és fél
éven át megfosztották.

Sir Thomas Lawrence: Pope Pius VII
(1819, 1,78 m × 2,69 m, Windsor) részlet
(1819, 1,78 m × 2,69 m, Windsor) részlet
I. Ferencnek több becsületbeli adóssága volt a pápával szemben. A
vesztett wagrami csata (1809) után nem állhatott ki a pápa mellett, most
viszont békeközvetítőként annál inkább módjában állott. Késedelem
nélkül tudomására is hozta Napóleon megbízottainak, hogy a szövetséges
hatalmak sürgetik a pápai állam csorbítatlan helyreállítását, és VII.
Piuszt teljes függetlensége elismerése mellett római székvárosába
szándékoznak visszahelyezni. Az ellenkezésnek ekkor már nem volt
értelme, így Napóleon 1813. március 25-én hazaengedte a pápát. Az
egyházfő kíséretére a Radetzky-huszárok magyar lovasszázadát rendelték,
akik akkor az osztrák–francia határ mentén teljesítettek szolgálatot. Az
Alpokon való átkelés nagyon megviselte VII. Piuszt, a hintóban
zötykölődő pápát egy tiszt saját köpenyével takarta be. Egyes források
szerint e huszártiszt nem volt más, mint a ráckevei Horváth János,
akinek alakjáról Petőfi Sándor híres elbeszélő költeménye, a János vitéz
főhősét mintázta. Horváth János tettéért a legmagasabb pápai
kitüntetésben, a Krisztus-rend gyémánt csillagjában részesült, melyet
halála után hozzátartozói a ráckevei templomnak adományoztak. A
rendjelet az áldoztató kehelyre forrasztották, amely 1937-ben került a
székesfehérvári egyházmegyei gyűjtemény tulajdonába.
VII. Piusz hazatértének napját, május 24-ét Mária, a keresztények
segítsége ünnepévé tette, magyar segítőit pedig soha nem feledte el.
„Amikor a magyarság szenvedett, a pápák álltak mellette, az ő
segítségükkel nyerte vissza hazánk a töröktől fővárosát és régi
határait. Most pedig a magyar fegyverek oltalma alatt vonult be az Örök
Városba négyéves rabsága után népének ujjongása közt VII. Pius” – írta
Kühár Flóris. Emlékül a pápa zászlót adott a Radetzky-ezrednek. A zászló
egyik oldalán a Boldogságos Szűz, a másikon két géniusz; az egyik Rómát
jelképezi, ez a magyar címert tartja, a másik, a Magyarországot
jelképező géniusz a pápai koronát emeli. A zászlón ez a felirat áll:
„Ungariae Patronae Pium comitatis ad Urbem; O felix tanto Roma sub
auspicio – Boldog vagy Róma, hogy érzed a Magyarok Nagyasszonyának
oltalmát, ki Piust a Városba kísérte.” A zászlót örök emlékül a bécsi
fegyvertárban őrzik.