A románok meg sem várták a
trianoni diktátum kihirdetését, már 1919-től próbálták megfélemlíteni
sorozatos egyházellenes fellépéseikkel a magyarokat. Az események miatt
Majláth Gusztáv Károly erdélyi püspökre is óriási nyomás nehezedett, de
példát tudott mutatni helytállásból utódainak is.
Majláth Gusztáv Károly gróf 1897 tavaszán került az erdélyi
egyházmegyébe Lönhárt Ferenc utódlási joggal felruházott
segédpüspökének, s alig egy hónappal püspökké szentelése után már
követnie kellett elöljáróját a püspöki széken. Majláth György országbíró fia mindössze harminckét éves volt, de lelkiismeretesen megbirkózott az új hivatala támasztotta kihívásokkal.
Erdélyi Római Katolikus Státus
A Szent István által alapított ősi egyházmegye híveit és papságát egyfajta önkormányzat fogta össze, a Státus, mely a 16-17. században született, hogy Erdély katolikusainak védelmet nyújtson a reformáció viharaiban. A Státust, melynek feladata az egyház érdekeinek külső képviselete, illetve az egyházi vagyon fenntartása volt, 1895-ben vette tudomásul a Szentszék, működését pedig 1904-ben hagyta jóvá.
A Szent István által alapított ősi egyházmegye híveit és papságát egyfajta önkormányzat fogta össze, a Státus, mely a 16-17. században született, hogy Erdély katolikusainak védelmet nyújtson a reformáció viharaiban. A Státust, melynek feladata az egyház érdekeinek külső képviselete, illetve az egyházi vagyon fenntartása volt, 1895-ben vette tudomásul a Szentszék, működését pedig 1904-ben hagyta jóvá.

A központi hatalmak veresége s a Monarchia 1918. őszi összeomlása
nemcsak a megszállva tartott Havasalföld felszabadulását hozta el: a
Román Királyság katonái megkezdték a védelem nélkül maradt Erdély
elfoglalását. Az erdélyi románság 1918. december 1-jére népgyűlést
szervezett Gyulafehérvárra, ahol kimondták Erdély „örök időkre” való
egyesítését Romániával. Másnap megalakult az erdélyi román kormány, a
Consiliul Dirigent, amely rövid időn belül törvénybe is iktatta a
gyulafehérvári határozatokat.
Ajánlott olvasmány
Raffay Ernő: Mit ígértek a románok Gyulafehérváron 1918-ban?
Raffay Ernő: Mit ígértek a románok Gyulafehérváron 1918-ban?
Ezzel új korszak kezdődött az egyházmegye életében is. Gyakorlatilag
hatósági intézkedések sora korlátozta a vallásszabadságot. Az egyházi
gyülekezést hatósági engedélyezéshez kötötték. Megtiltották a
státusgyűlés egybehívását is. A teológiai tanároknak és a főgimnáziumi
tantestület egy részének kijárási és vendégfogadási tilalmat léptettek
életbe. Majláth püspök mozgásterét már 1919. januártól korlátozták a
román hatóságok, az év őszén pedig fegyveres házőrizet alá vették. A
püspök, amikor kérdőre vonta Iuliu Mainut, a Consiliul Dirigent elnökét,
azt a választ kapta, hogy a házi őrizetet azért kellett elrendelni,
mert „állandóan idegeneket fogad”, emellett Magyarország területi
integritását védi. Bár a házi őrizet csak nyolc napig tartott,
detektívek kísérték a püspök 1919. őszi és 1920. tavaszi bérmaútját.
„Szent vallásunk hónapok óta és állandó üldözésben részesül a románok által megszállott területeken a román hatóságok részéről – panaszolta Majláth 1919. október 11-én Apponyi Albertnak – beleszólnak vallási gyakorlatainkba, lelkiismeretünkkel, egyházunk rendelkezéseivel ellenkező istentiszteleteket rendelnek el, papjaimat minden ok nélkül börtönbe zárják […] minden kihallgatás nélkül. Az elfogatást sosem követi bírói eljárás, hogy magukat tisztázhassák a vádak ellen. […] A nagyra becsült konferencia [ti. a párizsi békekonferencia] s az egész művelt világ előtt felemelem tiltakozó szavamat ez üldöztetések ellen, s kinyújtom kérő kezem, hogy segítsenek rajtunk. Kezem nem reszket, mert sem börtöntől, sem vérpadtól nem félek, s paptársaim is örömmel lépnek a vértanúk nyomába, de legyen igazság!”
Mind az 1918. december 1-jei gyulafehérvári határozatok, mind az
1919-ben aláírt párizsi kisebbségi szerződés, de még az 1923-as román
alkotmány is a vallásszabadság biztosítását hangoztatta – ám az új
határok létrejöttével ebből semmi sem valósult meg. Már 1919-ben, az
első agrártörvény meghozatalakor elkezdte a Consiliul Dirigent az
egyházi birtokok kisajátítását. A második agrártörvény már az egyházi
intézmények birtokait is elvette, a harmadik pedig ezen intézkedések
gyorsítását célozta. 1922-re a Romániához csatolt katolikus egyházmegyék
birtokainak 98%-át sajátították ki.
Hadat üzentek a magyar nyelvű felekezeti oktatásnak is, mely az
1924-es elemi iskolákról szóló törvény után a magyar nyelv utolsó
bástyája maradt. Az 1920-as évek romániai látszat-vallásszabadsága
mögött tovább folytatódott a magyar katolikusok zaklatása, az egyházi
rendezvények akadályozása, és az erőszakos térítések. Románia 1920-ban
kezdte meg tárgyalásait a Szentszékkel, melynek eredménye lett az
1927-ben aláírt, és 1929-ben törvénybe iktatott konkordátum. Románia
irreális követeléseket fogalmazott meg a Szentszék irányában, melyek
mind a – főként a magyarság által képviselt – latin szertartású
katolikusok kárára váltak volna. Hogy mégsem valósultak meg az ez irányú
román elképzelések, abban Majláth Gusztáv Károly tiltakozásának is nagy
szerepe volt, de a konkordátum még így is sok hátrányt hordozott a
latin szertartású katolikusok számára. Veszélybe került a Státus is: még
a konkordátum becikkelyezésekor elérték a bukaresti nuncius útján, hogy
elveszítse jogi személyiségét.
Majláth püspök a reménytelennek tűnő küzdelem ellenére sem keseredett
el. Erdély román megszállása előtt is különös hangsúlyt fektetett az
oktatásügyre, az impériumváltás után pedig még inkább előtérbe helyezte a
magyar iskolák védelmét, ha kellett, magánvagyonát áldozta a célért.
Maga is szívesen időzött a fiatalok körében, így érdemelte ki „a diákok
püspöke” nevet. A sok nehézség és támadás komoly próbára tette törékeny
egészségét: 1938-ban lemondásra kényszerült, mert betegsége miatt már
nem tudta hivatali teendőit ellátni. 1940. március 18-án hunyt el
Budapesten, a Vöröskereszt Szanatóriumban.