BOLDOG PUCCI* BERTALAN (kb. 1270-1330)
Születési helye a toszkánai Montepulciano* (Cortonai Szent Margit itt élt - még nem szentül - 1265-74-ig). Nemes ember volt, jámborul élt feleségével, több gyermekével, míg egyszer csak, gyermekei felnövekedvén, felesége beleegyezésével belépett a Ferenc-rendbe. Eléggé hiányos életrajzai csak általánosságban okolják meg szokatlan lépését: a tökéletesebb élet vágyátöl ösztönözve. A szentek életében - ritkán ugyan -, de találkozunk hasonló esettel. Leginkább Flüi Szent Miklós története világítja meg Bertalan döntésének hátterét is. Miklós, miután 10. gyermeke megszületett, 1467-ben, felesége beleegyezésével elhagyta családját és Ranft közelébe remeteségbe húzódott, ott élte le hátralévo húsz esztendejét. Krisztussal akart bensoségesebb életet élni, ez a vágy évek során egyre jobban megérlelodött benne. Jellegzetes imája: Uram, Istenem, végy el engem magamtól, hogy a tied lehessek! - Mindkettonél lényeges, hogy a feleség beleegyezésével teszik meg a dönto lépést, a különbség, hogy míg Miklós remeteségbe vonul, Bertalan a kibontakozást a szerzetesi életben s mint pap a felebarát üdvéért magát áldozatul hozásában találja meg. Városában maradt, ott élte szerzetesi életét buzgó imában, szigorú önmegtagadásokat vállalva, orizve a szent tisztaságot és engedelmességet. Laikus testvér akart lenni, de elöljárói akaratából vállalta a papságot, hogy még többet tehessen felebarátai üdve javára. Rendalapító atyját követve o is elhatározta, hagy nem utasít el egy kérést sem, amit Krisztus nevében kérnek tole. Isten megmutatta, mily kedves elotte ez a magatartás: nem egyszer megszaporította a boldog által megáldott élelmiszereket. A szegények iránti szeretetét pedig egy alkalommal úgy jutalmazta az Úr, hogy maga a Boldogságos Szuz jelent meg neki szegény asszony képében. Érdemekben. gazdag életét szent halállal, a megfeszített Úr Jézus keresztjét átölelve fejezte be 1330. máj. 6-án. Évszázados tiszteletét XIII. Leó pápa erosítette meg boldoggá avatásakor. Jézus Szent Péterhez: „Ti, akik követtetek engem, a világ megújulásakor, amikor az Emberfia dicsoséges trónjára ül, együtt ültök vele tizenkét trónon, hogy ítélkezzetek Izrael tizenkét törzse fölött. S mindaz, aki alhagyja értem otthonát, testvéreit, novéreit, atyját, anyját, feleségét, gyermekeit vagy földjét, százannyit kap és örökségül kapja az örök életet.” (Mt 19,28-29.)
Születési helye a toszkánai Montepulciano* (Cortonai Szent Margit itt élt - még nem szentül - 1265-74-ig). Nemes ember volt, jámborul élt feleségével, több gyermekével, míg egyszer csak, gyermekei felnövekedvén, felesége beleegyezésével belépett a Ferenc-rendbe. Eléggé hiányos életrajzai csak általánosságban okolják meg szokatlan lépését: a tökéletesebb élet vágyátöl ösztönözve. A szentek életében - ritkán ugyan -, de találkozunk hasonló esettel. Leginkább Flüi Szent Miklós története világítja meg Bertalan döntésének hátterét is. Miklós, miután 10. gyermeke megszületett, 1467-ben, felesége beleegyezésével elhagyta családját és Ranft közelébe remeteségbe húzódott, ott élte le hátralévo húsz esztendejét. Krisztussal akart bensoségesebb életet élni, ez a vágy évek során egyre jobban megérlelodött benne. Jellegzetes imája: Uram, Istenem, végy el engem magamtól, hogy a tied lehessek! - Mindkettonél lényeges, hogy a feleség beleegyezésével teszik meg a dönto lépést, a különbség, hogy míg Miklós remeteségbe vonul, Bertalan a kibontakozást a szerzetesi életben s mint pap a felebarát üdvéért magát áldozatul hozásában találja meg. Városában maradt, ott élte szerzetesi életét buzgó imában, szigorú önmegtagadásokat vállalva, orizve a szent tisztaságot és engedelmességet. Laikus testvér akart lenni, de elöljárói akaratából vállalta a papságot, hogy még többet tehessen felebarátai üdve javára. Rendalapító atyját követve o is elhatározta, hagy nem utasít el egy kérést sem, amit Krisztus nevében kérnek tole. Isten megmutatta, mily kedves elotte ez a magatartás: nem egyszer megszaporította a boldog által megáldott élelmiszereket. A szegények iránti szeretetét pedig egy alkalommal úgy jutalmazta az Úr, hogy maga a Boldogságos Szuz jelent meg neki szegény asszony képében. Érdemekben. gazdag életét szent halállal, a megfeszített Úr Jézus keresztjét átölelve fejezte be 1330. máj. 6-án. Évszázados tiszteletét XIII. Leó pápa erosítette meg boldoggá avatásakor. Jézus Szent Péterhez: „Ti, akik követtetek engem, a világ megújulásakor, amikor az Emberfia dicsoséges trónjára ül, együtt ültök vele tizenkét trónon, hogy ítélkezzetek Izrael tizenkét törzse fölött. S mindaz, aki alhagyja értem otthonát, testvéreit, novéreit, atyját, anyját, feleségét, gyermekeit vagy földjét, százannyit kap és örökségül kapja az örök életet.” (Mt 19,28-29.)
Imádság:
Istenünk,
egyedül te vagy szent, és nélküled senki sem lehet jó. Boldog Bertalan
közbenjárására alakíts minket tetszésed szerint, hogy egykor részesei
legyünk örök dicsoségednek. A mi Urunk Jézus Krisztus által.
Szent Julián remete.
Szentünk
szülei egyszerű, szegény emberek voltak. Nem kapott magas képzettséget.
A keresztény hitben azonban nemcsak szóban, hanem tettekben volt
járatos. Elérvén a felnőttkort, elhagyta, szülei házát és az Eufrátesz
folyó partján egy pusztában lakott. Templomot épített a Sínai hegyen és
sok csodával ékeskedett. Híre hamar elterjedt és sokan mentek hozzá, azt
kérve, hogy lakhassanak közelében, az ő vezetése alatt élve. Később egy
másik helyen teljesen magányos életre adta magát. Imádságára az
egyházüldöző hitehagyott Julián császárnak szomorú vége lett. Julián
küzdött az arianizmus tévtanításának terjedésének megakadályozásáért is.
Ezért még megszokott barlangját is otthagyva, Antiochiába ment. Később,
újra visszatérve magányosságába, sok év után békén halt meg a IV.
század elején.
Szent Jusztusz vértanú, † ~300.
Szent Lukács apostol és evangélista.
Szent Lukács apostol és evangélista.
SZENT
LUKÁCS Euzébiusz ókeresztény író szerint a szíriai Antiochiából
származik pogány görög nemzetiségű családból. Orvos volt, de széleskörű
irodalmi műveltséggel is rendelkezett, ami egy kicsit a tanultságával
járt együtt. Egész életén keresztül nőtlen maradt.
Körülbelül 40
körül tért meg, nem az első keresztények közt, mert az első keresztények
(akik Szent István diakónus vértanúsága után menekültek el) csak a
zsidók közt hirdették az evangéliumot. Később jöttek más keresztények
Ciprusból, Cirenéből. Ezek már a görögökhöz is szóltak. Tíz évvel később
Lukácsot már Szent Pál kíséretében találjuk. Tanítvány, barát és
munkatárs volt, talán még háziorvos is.
Szerénysége miatt önmagáról nem beszél írásaiban, legalábbis nem nyíltan.
Troaszban
csatlakozott Szent Pálhoz, annak második missziós útjához. Egész
Filippi városáig vele tartott. Valószínűleg itt maradhatott Filippiben
52 körül, hogy a fiatal egyházközséget segítse. Amikor Pál 57-ben ismét
meglátogatta Filippit, Lukács megint csatlakozott hozzá, elkísérte
egészen Jeruzsálemig. Itt, Jeruzsálemben Pált letartóztatták, és
Cezareába vitték. Lehetséges, hogy Lukács ekkor is vele volt, de amikor
az Apostolt Rómába szállították, Lukács oda is elkísérte.
Római
tartózkodása alatt írta meg evangéliumát, egy előkelő ismerősének,
Teofilnak ajánlva. Az evangélium megírásához mindennek alaposan
utánajárt, ezért nagyon sok olyan eseményt és részletet is leír, ami
máshol nem található (Angyali Üdvözlet, Mária Erzsébetnél, a gyermek
Jézus, az irgalmas szamaritánus, a hamis sáfár, a gazdag ember és Lázár,
a farizeus és vámos imája, a vérrel verítékezés, a tékozló fiú, stb.,
stb.). Ezek az értékes részek megmutatják Szent Lukács csodálatos lelki
tulajdonságait.
Ott volt Rómában 60 körül Szent Pál
kiszabadulásakor is. Ekkorra már megírta második nagy művét is, az
Apostolok Cselekedeteit. Ebből ismerjük a születő Egyház életét Pál
kiszabadulásáig. Ezt a könyvet is Teofilnak ajánlotta, ezt is elsősorban
a pogányságból megtért keresztényeknek szánta.
Pált nem kísérte el a spanyol útjára, valószínűleg fontos megbízatással kellett elutaznia Rómából.
Pál
második fogsága idején is az Apostollal volt, ezt Pál örömmel írja
Timóteusnak. A vesztőhelyre is elkísérte Lukács. Bizonyos, hogy a
hűséges munkatárs jelenléte még nagyobb erőt adott Pálnak nehéz
helyzetében.
Élete további alakulásáról nem sokat tudunk.
Sokféle hagyomány van róla. Valószínűleg Délgörögországba ment,
Achájába. Ott püspök volt élete végéig. Valószínűleg Patarában
szenvedett vértanúhalált, ~70. Teste sokáig Tébében nyugodott, 357-ben
vitték maradványait Konstantinápolyba.
Lukács az orvosok
védőszentje, de a festők is védőszentjüknek tisztelik. Van egy 6.
századból származó hagyomány, amely Lukácsot mint festőt említi.
Eszerint a Szűz Anyát állítólag megfestette volna. Rómában, de
Czstochowában a pálosoknál is mutatnak Lukácsnak tulajdonított
Mária-képet. A legenda alapja Lukács nagyon finoman megrajzolt
Mária-képe.
Könyörgés, gondolat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése