Konstantinápoly alapítása
Szent Cirill és Metód főpapokMindkét szent Tesszalonikában született. Cirill 826-ban, Metód 815 körül. Előkelő görög szülőknek voltak a gyermekei, de elsajátították a bolgár-macedon nyelvet is. Tanulmányaikat Konstantinápolyban végeztek. Cirill, eredeti nevén Konstantin is hittudományokban buzgólkodott, és áldozópappá szenteltek. Metód inkább a politikai pályát választotta de ettől csakhamar megvált és szerzetes lett, pappá is szentelték. 860 körül Cirill hithirdetőnek ment a kazár birodalomba. Útközben magyar csapattal is találkozott. Térítő tevékenységében Metód is támogatta. Ezután Morvaországban térítettek. Szláv nyelven tanítottak, az istentiszteletekben is azt használták. Cirill a Szentírást szláv nyelvre fordította és külön abc-t szerkesztett a szláv nyelvre. Apostolkodásuk gazdag eredményt hozott. A német császára udvar azonban bevádolta őket a pápánál. Rómában a vádak alól tisztázták magukat. Cirill itt megbetegedett, és egy kolostorban 50 nap szerzetesi élet után meghalt. Metódot püspökké szentelték, és vissza akart térni régi missziós területére. A salzburgi érsek azonban elfogatta, és kolostorba záratta. Csak VIII. János pápa erélyes fellépésére szabadult ki. Egy darabig nyugodtan működhetett, de újra Rómába ment. 70 éves korában közeledni érezte halálát. Velehrádra összehívta papjait, elbúcsúzott tőlük és 885, április 6-án csendesen elhunyt.
Szent Fábiusz
DI GIROLAMO SZENT FERENC jezsuita, pap
330-ban,
Nagy Konstantin, különleges kinyilatkoztatás alapján a régi Bizánc nevű
várost megnagyobbíttatta, felékesítette, és ide helyezte császári
udvartartását, és a kormányzási hivatalokat. Az új várost ettől kezdve
nevezték Konstantin városnak. Ez lett a birodalom új fővárosa.
Szent Cirill és Metód főpapokMindkét szent Tesszalonikában született. Cirill 826-ban, Metód 815 körül. Előkelő görög szülőknek voltak a gyermekei, de elsajátították a bolgár-macedon nyelvet is. Tanulmányaikat Konstantinápolyban végeztek. Cirill, eredeti nevén Konstantin is hittudományokban buzgólkodott, és áldozópappá szenteltek. Metód inkább a politikai pályát választotta de ettől csakhamar megvált és szerzetes lett, pappá is szentelték. 860 körül Cirill hithirdetőnek ment a kazár birodalomba. Útközben magyar csapattal is találkozott. Térítő tevékenységében Metód is támogatta. Ezután Morvaországban térítettek. Szláv nyelven tanítottak, az istentiszteletekben is azt használták. Cirill a Szentírást szláv nyelvre fordította és külön abc-t szerkesztett a szláv nyelvre. Apostolkodásuk gazdag eredményt hozott. A német császára udvar azonban bevádolta őket a pápánál. Rómában a vádak alól tisztázták magukat. Cirill itt megbetegedett, és egy kolostorban 50 nap szerzetesi élet után meghalt. Metódot püspökké szentelték, és vissza akart térni régi missziós területére. A salzburgi érsek azonban elfogatta, és kolostorba záratta. Csak VIII. János pápa erélyes fellépésére szabadult ki. Egy darabig nyugodtan működhetett, de újra Rómába ment. 70 éves korában közeledni érezte halálát. Velehrádra összehívta papjait, elbúcsúzott tőlük és 885, április 6-án csendesen elhunyt.
Szent Fábiusz
DI GIROLAMO SZENT FERENC jezsuita, pap
*Grottaglie, 1642. december 17. +Nápoly, 1716. május 11.
A
Taranto közelében levő Grottaglie nevű kisváros nemességéhez tartozó di
Girolamo családból több pap került ki. Miután Ferenc a helyi iskolába
járt, és megszerezte ott az egyetemre való érettséget, 1659- ben
Tarantóba ment. A szemináriumban lakva a jezsuita kollégium előadásait
látogatta 1665-ig. Ezután diákonusként a nápolyi jezsuita kollégiumban
teológiát és mellette jogtudományt is tanult. 1666 márciusában
szentelték pappá.
Először nevelőként alkalmazták egy
fiúintézetben. Néhány év múlva elhatározta, hogy belép a jezsuita
rendbe, amelyet tanulmányi ideje alatt közelebbről megismert. Nápolyban
töltött novíciusi éve után,1671 nyarán szűkebb hazájába, Leccébe
helyezték, hogy onnan kiindulva végezze első lelkipásztori
tevékenységét. Ezekben a kezdeti években alakította ki saját módszerét.
Ragyogó szónok volt, mégsem hagyatkozott pusztán retorikai adottságaira,
hanem írásban készült prédikációira. Egész életéből tízezer prédikáció
kézirata maradt fenn. Prédikációi természetesen kora érzésvilágának
felelnek meg, a barokk stílusnak, amelyet a dél-itáliai vérmérséklet még
inkább felfokozott; ma már ezért idegennek és meghaladottnak tűnnek
számunkra. Megbízható magvukat azonban nem lehet félreismerni. A
Szentírás és az egyházatyák buzgó tanulmányozása -- amelyek hatása
bőségesen meg is található nála -- segített abban, hogy prédikációi ne
váljanak puszta barokk szócifrázatokká.
Ferenc már Leccében
kialakította az utcai prédikációk rendszerét. Hihetetlen sikerei
ellenére azokban az években érlelődött meg benne a gondolat, hogy a
külföldi pogánymissziónak szenteli életét. A rend generálisát ostromolta
tengerentúlra küldéséért, de valamennyi levelére ugyanazt a választ
kapta: a fiatal jezsuita buzgósága dicséretes, kívánsága azonban
teljesíthetetlen: ,,A fáradozásban és lelkekben gazdag Indiát Nápolyban
is megtalálja, ott fejtse ki hát lelkipásztori buzgóságát!''
1674-ben,
tanulmányai befejezése után Nápolyba küldték Ferencet. Több mint
negyven éven át egészen haláláig kellett e ,,missziós területén''
maradnia. 1678-tól Nápoly misszionáriusa volt a hivatalos címe.
Lelkipásztori módszerét csakhamar a nagyvárosi körülményekhez
alkalmazta. Mindenekelőtt három, helyileg is elkülönült feladatra
irányította egész erejét:
Első helyen álltak a Nápoly nagy
terein és élénk utcáin tartott népmissziói. Középpontjuk az
Anjou-kastély előtti tágas tér volt, akkoriban nagy szórakozópark, amely
orgazdáknak, szemfényvesztőknek, kitartottaknak és más csirkefogóknak
szolgált találkahelyül. Különösképpen ádventben és a nagyböjtben
tartotta meg a rendíthetetlen misszionárius -- egy csapat tevékeny
világi támogatásával -- eme népség közepette prédikációit, a kor
stílusának megfelelően, képszerűen és nagyon erőteljesen bemutatva a bűn
megvetendő voltát és a pokol büntetésének borzalmait. A kor minden
rémítő eseményét (a földrengést, a pestist vagy a Vezúv kitörését)
belefoglalta prédikációiba, hogy megrendült hallgatói érzésvilágát még
inkább megragadja.
Második feladata a város rossz hírű
negyedeibe, elsősorban a kikötő közelébe vezette, ahol számos
prostituáltat sikerült megtérítenie. Bűnbánó körmenetekkel, nyilvános
ostorozásokkal és erős hangú rövid prédikációkkal kísérelte meg, hogy a
lányokkal való garázdálkodást legalább korlátozza, ha teljesen
megszüntetni nem is tudta. Emiatt többször is az életére törtek,
céljától azonban nem hagyta magát eltántoríttatni. Tudatában volt annak,
hogy a prostitúciónak szociális okai is vannak.
Mivel akkoriban
a nő számára tiszteletben tartott életútnak csak a házasságot vagy a
kolostort tekintették, sok szegény családból való lányt az ínség
prostitúcióra kényszerített. Ferenc -- mint előtte néhányan már mások
is, köztük rendjének alapítója, Loyolai Szent Ignác (lásd: A szentek
élete, 387. o.) is -- megkísérelte, hogy megfelelő intézkedésekkel
enyhítse ezt a szükséghelyzetet. Otthonokat alapított és támogatott,
amelyekbe a szerencsétlen nőket legalább egy időre felvették, és megtett
minden tőle telhetőt, hogy megkönnyítse számukra az átmenetet a
rendezett életbe.
A megelőző intézkedésekkel is azon fáradozott,
hogy gátat vessen a prostitúció továbbterjedésének. Lényeges változást
neki sem sikerült ezen a téren elérni. Az a tény, hogy élete végéig
újból és újból magára vette az ilyesmikért való fáradozást, igazolja,
hogy milyen csekély lehetett az elért eredmény, jóllehet a krónikások
számos megtérésről tudósítanak.
Harmadik feladatköre túlterjedt
Nápolyon, és Ferencet különösen a nyári hónapokban a várost környező
helységekbe is elvezette. A vallási élet hatékonyabbá tétele céljából a
hónap minden harmadik vasárnapján Nápoly jezsuita templomában közös
áldozást hirdetett. A város különböző plébániáiról és Nápoly környékéről
népes körmenetek vonultak a Gesů Nuovóhoz, a jezsuiták nápolyi
templomához, ahol számos pap gyóntatott. A havi közös áldozás e
vasárnapjain a hívők ezrei vettek részt.
Az akkori idők számára
és az adott körülmények között kimondottan korszerű lélekgondozás volt
az, amit Ferenc Nápolyban kezdeményezett és kibontakoztatott. Bizonyos,
hogy külső formájukat illetően közülük néhány nagyon korhoz kötött volt,
és barokk, déli jellege miatt túlságosan felfokozottnak, sőt
érthetetlennek is tűnik. De maradandó érték és példa Ferenc
személyisége, önzetlen, fáradhatatlan buzgósága, amely töretlen hitéből
és Istenbe vetett erős bizalmából fakadt. 1806- ban boldoggá, 1839.
május 26-án szentté avatták.
LACONI SZENT IGNÁC kapucinus testvér
*Laconi, 1701. december 17. +Cagliari, 1781. május 11.
Ignazio
Vincenzo Peis a Szardínia közepén elterülő hegyvidéken született.
Szülei kishaszonbérlők voltak. Ignácnak, kilenc testvére közül a
legidősebbnek gyermekkorától kezdve segítenie kellett szüleinek a ház
körül, az istállóban és a mezőn. Mivel akkoriban Szardínia földjén még
nem voltak iskolák, sem írni, sem olvasni nem tanult. Anyja viszont már
korán bevezette a ,,szentek tudományá''-ba. Gyakran magával vitte a
templomba, és megmutatta neki, hogy hol lakik az Úr Jézus. Az ifjúra ,,a
templom -- amint XII. Pius a szentté avatásakor mondotta -- a mágnes
ellenállhatatlan vonzóerejével hatott, úgyhogy gyakran látták, amint
kora reggel térdelve várta, hogy kinyissák a plébániatemplomot''.
Tizennyolc
éves korában súlyosan megbetegedett, s megfogadta, hogy kapucinus lesz,
ha nagyanyja ki tudja esdeni számára a gyógyulást. Az imádság
meghallgatásra talált. Gyógyulásával együtt azonban egy addig nem ismert
életkedv ébredt Ignácban, s eközben megfeledkezett ígéretéről. Zajos
sürgés-forgás, társaival való tréfálkozás közben repültek az ifjúi
gondtalanság napjai, amíg azután Isten másodszor is belenyúlt az
életébe.
Ignác a mezőn lovagolt, amikor lova megbokrosodott és
vad vágtába kezdett bozótokon át és szakadékok mellett. Miután Ignác
megmenekült a veszélyből, megígérte Istennek, hogy fogadalmát
haladéktalanul teljesíti. Már másnap korán reggel elindult apjával a
kapucinusok provinciálisához. Nagy volt mindkettőjük csalódása, amikor
Ignác felvételi kérelmét elutasították. Később a földbirtokos, egy
befolyásos őrgróf közbenjárására mégis felvételt nyert. A noviciátusban
az a megpróbáltatás várt rá, hogy novíciusmestere teljesen félreismerte,
képmutatót sejtett benne, és el akarta küldeni. Bizonyos, hogy gyenge
alkata, gyámoltalan lénye, egyáltalán nem megnyerő külseje nem volt
valami jó ajánlás számára.
Lelki szükségében, közel a
kétségbeeséshez, Ignác leborult a kolostor folyosóján álló
Madonna-szobor elé és rimánkodva esdekelt: ,,Isten Anyja, segíts, nem
bírom már tovább!'' -- ,,Türelem, Ignác -- hangzott a válasz --, az én
fiam is nehéz keresztet hordott éretted.'' Megerősödve járta tovább
keresztútját. Végül nagy nehezen -- hat szavazattal négy ellenében --
megkapta az engedélyt, hogy letehesse fogadalmát.
Néhány év
múlva ráruházták a gyűjtögető testvér tisztségét ezen a szegényes
hegyvidéken. A rablók garázdálkodása és a gyakori szabad ég alatti
éjszakázás miatt nem nagyon törekedtek a testvérek erre a beosztásra,
Ignác azonban Isten megbízását ismerte fel benne. Miközben erre-arra
járt a szegény pásztorcsaládoknál, s kenyeret és sajtot koldult a
testvérek számára, egyben hithirdető is lett. Ezeket az elhagyatott
embereket, akiknél még egy pap sem fordult meg soha, oktatta a
hitigazságokra, és imádkozott velük. Tíz év múlva, túllépve negyvenedik
évét, az engedelmesség Cagliariba irányította gyűjtögető testvérnek.
Itt, Szardínia fővárosában lett az egyszerű testvérből a szardíniai nép
nagy csodatevője és hithirdetője. Negyven éven át járta a kikötőváros
forgatagát elnyűtt kámzsában, jobbjával botra támaszkodva, végül már
csaknem vakon, baljában a rózsafüzérrel, tekintetét a földre szegezve,
mindig barátságos, bár rövid beszélgetésben az emberekkel; többnyire
gyermeksereg vette körül.
Este, amikor fáradtan tért vissza a
kolostorba, órákon át imádkozott a tabernákulum előtt. Gyakran töltötte
az egész éjszakát szigorú vezeklési gyakorlatokban. Apostolságát Isten
hitelesítette és meg is koronázta, amennyiben mások gyógyításának és
megáldásának rendkívüli adományaival ruházta fel Ignácot. Ismerte a
szíveket, birtokolta a jövőbelátás és a csodatétel adományát.
Közbenjárására betegek nyerték vissza egészségüket, halottak támadtak
életre. Mindezek miatt a szentet az Egyház történetének nagy csodatevői
közé számítják. ,,Így tette Ignác testvér jelentéktelen tisztségét igazi
apostolkodássá, s ez a negyvenéves apostolkodás megérlelte gyümölcseit,
amelyek miatt még híres igehirdetők is megirigyelhették'' (XII. Pius).
1940-ben boldoggá, 1951. október 21-én szentté avatták.
Imádság:
Irgalmas
Atyánk, te megadtad Szent Ignácnak, hogy a testvérek szolgálatában
Szent Fiadat utánozza és teljesen feláldozza magát értünk. Add meg
nekünk, hogy példájára és közbenjárására egyetemes üdvözíto szándékoddal
együttmuködve haladjunk az evangéliumi alázatosság és szeretet útján.
Krisztus, a mi Urunk által.
Szent Majolusz apát és hitvalló, † 994.
Szent Mamertusz püspök és hitvalló, † 477.
Szent Mocius felszentelt vértanú
Szent Mamertusz püspök és hitvalló, † 477.
Szent Mocius felszentelt vértanú
Mocius
a makedoniai Amfipolisz áldozópapja volt. Egy pogány ünnepség
alkalmával. Mocius, a Krisztus hitéért lángoló pap kiment a térre az
ünneplő tömeg közéi, és dorgálta az ő tévelygésüket és
bálványimádásukat. A feldühödött pogányok elfogták és nagy kínzások alá
vetették. Vadállatok elé dobták, majd tűzbe vetették, Isten azonban
sértetlenül megőrizte mindezektől. A kínzások alatt állhatatos maradt és
nem tagadta meg Krisztust, Mindezen kínzások után elküldték
Konstantinápolyba, ahol karddal lefejezték. Ez 295 körül történt, május
11-én.
Boldog Salkaházi Sára (1899 - 1944)
Sára
1899. május 11-én született. Iskoláit a tanítónői diploma megszerzéséig
Kassán végezte. Fiús temperamentumú, határozott fellépésű, erős akaratú
gyermek volt. Az első világháború után megéli a nagy szegénységet és
elégedetlenséget, látja a frontról hazaérkező sebesült katonákat,
szembesül az 1918-1919-es kommunista forradalom visszáságaival.
Szülővárosa
közéletében élénken részt vesz, tárcáiban, novelláiban frissen reagál
az eseményekre. Hamar elsajátítja azt a szimbolikus kifejezésmódot,
amellyel a kisebbségbe kényszerített magyarság sanyarú sorsát
megrajzolhatja. 1926-ban jelenik meg első novelláskötete Fekete furulya
címmel.
1927-ben ismerkedik meg a Kassán letelepedő, az ősi
szerzetesi eszményt modern formában követő Szociális Testvérek
Társaságával, amelyet Slachta Margit alapított 1923-ban Magyarországon.
1928-ban elvégzi az általuk szervezett szociális és népjóléti
tanfolyamot, és lélekben egyre közelebb kerül a Társaság szelleméhez.
1929-ben elfogadják jelentkezését a Szociális Testvérek Társaságába.
Ebben a Szent Benedek lelkiségét követő, szentlelkes, a szociális
ínséget szenvedők felé forduló közösségben Salkaházi Sára
kibontakoztathatja írói, szociális, szervezői, pedagógiai adottságait.
Februárban megkezdheti a noviciátust a szegvári házban. Első fogadalmát
1930 pünkösdjén teszi le Szegváron. Jelmondata: "Alleluja!"
1932
őszén áthelyezik Komáromba, ahol irányítja a karitász munkát, emellett
gyermekkonyhára felügyel, heti huszonhat órában hitoktat, szerkeszti a
Katholikus Nő című folyóiratot, kegytárgyüzletet vezet, felügyel a
szegények menházában, családokat látogat. 1934-től megbízzák a
szlovenszkói magyar nők szervezésével. Eszterházy Lujzával létrehozzák a
Katholikus Nőszövetséget -, Sára 1937-ig a mozgalom országos vezetője.
1940
pünkösdjén leteheti örökfogadalmát. Új jelmondata: "Alleluja! Ecce ego,
mitte me!" (Íme itt vagyok, engem küldj!) Nevét 1942-ben - amikor a
németbarátság következtében sokan visszaveszik eredeti német nevüket -
Salkaházira magyarosíttatja.
Slachta Margit és a Szociális Testvérek
Társasága minden eszközzel küzd az országot elárasztó nemzetiszocialista
métely ellen. Ez komoly veszélyekkel jár, amit a testvérek tudatosan
vállalnak.
1941 februárjától a Katholikus Dolgozó Nők és Leányok
Szövetségének országos vezetője és a mozgalom lapjának szerkesztője.
Három évig dolgozik itt, ez idő alatt öt új otthont alapít közel
háromszáz férőhellyel. Elkezdi az első magyar Munkásnő Főiskola
építését. Egyre jobban ég benne a vágy, hogy felajánlhassa életét "azon
esetre, ha Egyházüldözés, a Társaság és a testvérek üldöztetése
következne be." Az engedélyt megkapja, és az életfelajánlás - teljes
titoktartással - a központi és a kerületi elöljáró jelenlétében 1943
szeptember végén vagy október elején megtörténik a budapesti anyaház
Szentlélek kápolnájában.
1943-ban Árpád-házi Boldog Margitot a
szentek sorába iktatják. Az 1944-es ünnepségsorozat keretében március
19-én Budapesten az Erkel Színházban előadják Salkaházi Sára Fény és
illat című, Szent Margitról szóló misztérium játékát, mely az Isten- és
emberszeretet hősies apoteózisa.
A szociális testvérek kivették
részüket az üldözöttek menekítéséből. Mintegy ezer ember köszönheti
nekik az életét, közülük közel száz személy szerint Sára testvérnek. A
Társaság összes budapesti és vidéki háza tele volt hamis papírokkal
felszerelt bújtatottakkal.
1944. december 27-én a nyilasok
körülzárták a Bokréta utcai munkásnőotthont, amely Sára testvér vezetése
alatt állt. Zsidók után kutattak, s négy gyanús személyt, valamint
Bernovits Vilma hitoktatónőt őrizetbe vették. Sára testvér éppen nem
tartózkodott a házban, csak végszóra érkezett meg. Kikerülhette volna a
letartóztatást, de nem tette meg. Mint az otthon felelős vezetőjét, őt
is elhurcolták, s egy szemtanú szerint még aznap este mind a hatukat -
mezítelenre vetkőztetve - a jeges Dunába lőtték Budapesten, a
Szabadság-híd lábánál. A kivégzés előtti percben Sára testvér gyilkosai
felé fordulva letérdepelt, és égre emelt tekintettel nagy keresztet
vetett magára. Isten elfogadta életfelajánlását, vértanúsága
betejesedett.
Az antifasiszta és zsidómentő akciókban kockázatokat
vállaló szociális testvérek közül senkinek nem történt bántódása, a
világháború pusztításai következtében egyetlen testvér sem vesztette
életét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése