Istenszülő öltönyének elhelyezése
Nagy
Leó császár idejében (457-74) élt Konstantinápolyban két istenfélő
szenátor testvér: Galvin és Kandid. Egy alkalommal, császári engedéllyel
Jeruzsálembe mentek, hogy a szent helyeket felkeressék. A galileai
Názáret városát is felkeresték, ahol az Ige testté lett. Mivel közel
volt az este egy idős, férjezetlen zsidó nőnél szálltak meg. Házában
észrevették egy szobát, amelyben gyertyák égtek, és betegek feküdtek
benne. Amikor érdeklődtek a rendkívüli dolgok miatt, az asszony
nagysokára bevallotta, hogy az Istenszülő öltönyét tartja házában, egy
dobozban. Miután elmentek Názáretből, Jeruzsálemben egy, ugyanolyan
dobozt csináltattak régi fából, és visszatértek Názáretbe. Éjszaka
titokban kivitték szekerükre a szent öltönyt tartalmazó dobozt, és ott
hagyták helyébe az általuk hozott üres dobozt. Elköszönve az asszonytól,
sietve mentek vissza Konstantinápolyba. Ott először maguknál akarták
elrejteni a szent ereklyét, de az általa művelt sok csoda miatt nem
tudták. Szóltak tehát a császári párnak és a pátriárkának a dologról. Ők
pedig sok néptől kisérve, drága dobozba helyezve a szent ereklyét, a
blachernei templomba vitték, és ott helyezték el. Ez 474-ben történt.
SZŰZ MÁRIA LÁTOGATÁSA ERZSÉBETNÉL (SARLÓS BOLDOGASSZONY)
Mária
az Angyali üdvözletből értesült arról, hogy rokona, Erzsébet gyermeket
vár. Látogatóba indul ekkor a hegyek közé, megkeresni az örömét
titkolót, és együtt ünnepelni saját titkát is a rejtekben. Erzsébet
segítségre szorult, természetes hát, hogy Mária sietett hozzá.
Megérkezésekor Mária üdvözlő szavaira örömmel repesett a magzat Erzsébet méhében, és mindkét anya boldog énekbe kezdett
.
Ezeket a lelkendező áradozásokat az Egyház azóta is ünnepi imáiban
ismétli. Minden beteljesült álom ünneplésének alapgondolatai ezek.
Az
ünnepet VI. Orbán pápa 1389-ben vezette be a Római Naptárba. de a
ferencesek Szent Bonaventúra kezdeményezésére már 1263-óta ünneplik. Az
ünnep hosszú ideig parancsolt ünnep volt, IX. Piusz pápa tette
másodrendűvé.
Gondolat:
Járjunk mi is Jézussal a szívünkben...
Szent Juvenál pátriárka
Javénál
a jeruzsálemi pátriárkai széket az ifjabb Teodóz császár uralkodása
alatt (408-450) foglalta el. Ebben az időben Palesztinában szentéletű
atyák remeteskedtek, de ugyanebben az időben az Egyház életében
különféle tévtanítások okoztak zavart. Juvenál az igaz hit védője és a
tévtanítások ellenharcosa volt. Részt vett az efezusi és a khalkedoni
zsinatokon, védelmezve az igaz hitet. Ezért sokat kellett neki
szenvednie a tévtanítók részéről, sőt meg főpapi székéből is
eltávolították. Ő elment Konstantinápolyba. Egy idő után, a viharok
elmúltával, újra visszatért Jeruzsálembe és igyekezett ott rendet tenni.
Utolsó éveit békében töltötte el. 458-ban, a főpapi méltóságban
eltöltött 38 év után hunyt el.
SZENT KONON vértanú
+Magüdosz, 251. (vagy a következő évek) március 6.
Az
Egyház egy kertészt is vértanúi közé számít: Konont, a kisázsiai
Pamfiliában lévő tengerparti város, Magüdosz császári kertjeinek
egyszerű munkását.
Konon életéről csak azt tudjuk, hogy
Názáretből származott és Jézus rokonai közé számította magát, s hogy
jámbor és szilárd jellemű keresztény volt. Egy napon váratlanul kitört a
vihar Konon feje fölött. Nem tudjuk, hogy ez még Decius császár
uralkodása alatt történt-e, vagy már Valerianus császár alatt. Egy
császári helytartó, név szerint Publius hirtelen Magüdoszban termett,
hogy a láthatóan túlnyomórészt keresztény városban szigorú razziát
tartson. Először hírnökök útján összehívta a lakosokat, ezek azonban nem
teljesítették a parancsot, hanem egész vagyonukat hátrahagyva,
hanyatt-homlok menekültek a városból, és elrejtőztek a környéken. A
törvény fanatikus őre erre körülvette az egész várost, és emberei házról
házra, pincétől padlásig mindent átkutattak a keresztények után. A
parancs végrehajtása után azonban azt jelentették a helytartó katonái,
hogy egy teremtett lelket sem találtak.
Ekkor a város pogány
polgármestere, Naodorosz egy pogány tisztviselővel, aki dühös volt a
keresztényeknek az állami istenek iránti közömbössége miatt, katonai
őrjáratot kért kíséretül a keresztények felkutatására. Melléjük adták
Origenészt, a helytartó segédtisztjét egy rendőrcsapattal együtt. Egy
Karmena nevű helyen ráakadtak Kononra, aki éppen öntözött a császári
kertben. Képmutató szívélyességgel köszöntötték: ,,Jó napot, Konon!'' Ő
teljesen gyanútlanul válaszolt: ,,Jó napot, fiaim!'' Erre Origenész:
,,Apóka, a helytartó hívat.'' Konon pedig: ,,Miért van rám szüksége a
helytartónak? Idegen vagyok a számára, mindenekelőtt pedig keresztény.
Ha magához hasonlókat keres, mást kell keresnie, nem egy szegény
földművest, akinek egész nap dolgoznia kell.'' Naodorosz erre ingerülten
a lovához köttette Konont, és arra kényszerítette, hogy megkötözve
fusson mellette a helytartóhoz. Konon nem ellenkezett, és úgy futott,
ahogy csak tudott. Origenészhez fordulva így vélekedett Naodorosz:
,,Vadászatunk nem volt eredménytelen. Megtaláltuk, akit kerestünk. Ennek
itt valamennyi keresztényért felelnie kell.'' Ezzel mély igazságot
mondott ki. A vértanú mindig közbenjáró is testvérei üdvösségéért.
Amikor
megérkeztek a helytartóhoz, Naodorosz pöffeszkedve magyarázta, hogy az
istenek kegye folytán, a császári parancsnak megfelelően és szerencsésen
megtalálták az istenek keresett barátját, aki kész arra, hogy
engedelmeskedjék a törvényeknek és a császári rendelkezéseknek. Konon
azonban hangosan tiltakozott és így kiáltott: ,,Ez nem igaz! Csak a nagy
Királynak, Krisztusnak engedelmeskedem!'' Origenész erre mintegy
bocsánatot kérve a szegényes zsákmányért ezt mondta: ,,Fenséges
helytartó, átkutattuk az egész vidéket, de csak ezt az öregembert
találtuk a kertben.'' Erre a helytartó: ,,Ember, világosítsál csak fel.
Honnan való vagy? Miféle családból? Hogy hívnak?'' Konon: ,,A galileai
Názáretből származom, rokona vagyok Krisztusnak, akinek őseimtől kezdve
szolgálok, és akit a világmindenség Isteneként ismerek.'' Hogy Konon
Jézus rokonai közé tartozott, nagyon is lehetséges. Az Úr tágabb
családja a palesztinai keresztény közösségek első buzgó követői közé
számított. A helytartót azonban nem érdekelték az ilyenféle
összefüggések. Rövid úton kijelentette: ,,Ha elismered Krisztust, akkor
ismerd el a mi isteneinket is! És felszólította Konont, hogy vegyen egy
csipetnyi tömjént és egy kevés bort, és mondja: ,,Legfölségesebb Zeusz,
mentsd meg ezt a népet!'' ,,Hallgass a tanácsomra -- beszélt a helytartó
az öregemberhez --, hagyj fel ezzel az istentelen kultusszal! Vess
véget ennek a helytelenkedésnek, és élj boldogan velünk együtt!'' Konon
azonban feltekintett az égre, halkan elmondott egy imát, majd bátran
válaszolt: ,,Hogy merészeled így gyalázni a mindenség Istenét, akinek a
kezében van az életed. Bárcsak mindazokkal együtt, akik bátran
megvallják az ő nevét, örökké zenghetném és magasztalhatnám őt, az egész
világ üdvözítő Istenét!'' Amikor a helytartó látta, hogy sem a
rábeszélése, sem heves fenyegetései nem érnek el semmit, röviden
tanácskozott a tanácsadóival, majd megparancsolta, hogy verjenek
szögeket Jézus Krisztus ártatlan hitvallójának ízületeibe. A zsarnok
ezután átszegezett lábakkal futtatta Konont a kocsija előtt, miközben
két katona ostorcsapásokkal hajszolta. Konon nem állt ellen, csupán a
zsoltárverset imádkozta:
,,Várva vártam az Urat,
ő lehajolt hozzám és meghallgatta kiáltásomat'' (Zsolt 40, 2).
A
piactér közelében az ilyen kegyetlenül megkínzott kimerülten roskadt a
földre, még egyszer feltekintett az égre, és így szólt: ,,Úr Jézus, vedd
magadhoz a lelkemet! Ragadj el a vérszomjas kutyáktól! Adj nekem
nyugalmat mindazokkal az igazakkal együtt, akik teljesítették az
akaratodat! Igen, Istenem, Te vagy az örökkévalóság Királya!'' Ezután
keresztet vetett és meghalt.
A keményszívű bírót mélyen
érintette, amikor be kellett látnia, hogy ez az egyszerű ember lélekben
legyőzte őt. Hamarosan felkerekedett és továbbállt. Így menekült meg a
város Konon kertész vértanúsága által.
BOLDOG MÁRIA TERÉZIA LEDOCHOWSKA* III. r., rendalapító (1863-1922)
Az
ausztriai Loosdorfban született, apja gróf Ledochowski Antal, anyja
Salis Jozefina grófno. A hét testvér közül Terézia az elso. Sokoldalú
tehetsége már iskolás korában feltunt (írói, festo, zenei, egyéb
tehetségei). 22 éves koráig vallásossága nem haladta meg az átlagot. A
család egyébként igen vallásos volt. Bankcsod és más okok miatt a család
1883-ban Krakkó közelébe költözött. Itt Teréziát himlo támadta meg,
ennek következtében arca elvesztette szépségét. Másnál ez trágédia lett
volna, nála azonban egy új, Istennek szentelt élet kezdete lett.
Visszatért Ausztriába s Salzburgban öt évig volt udvarhölgy a toscanai
nagyhercegnél; fo feladata a gyermekek nevelése volt. Itt már úgy élt,
mint egy szerzetes. Ferences lelkiatyja és a Ferences Mária
Misszionárius novérekkel való kapcsolata is közrejátszott abban, hogy
1888-ban a ferences III. rend fogadalmas tagja lett. A következo évben
olvasta Lavigerie* bíboros felhívását az afrikai néger rabszolgák
felszabadítása és védelme ügyében: ez dönto befolyással lett igazi
hivatása felismerésében. Elobb írásaival (Zaida-regény, „Afrikai
Visszhang”-folyóirat, levelezés, gyujtések), majd eloadások által nagy
eredménnyel támogatta az afrikai missziókat, majd a segítés hatékonysága
növelésére megalapította a Kláver Szent Péterrol elnevezett Missziós
Intézményt, melynek fo feladata az afrikai missziók anyagi és másféle
támogatása, különösen a sajtó útján (propaganda és a missziók ellátása
sajtótermékekkel). A társulatnak voltak kültagjai (zelátorok) és
beltagjai: ezek szerzetesi fogadalmat tettek. A szerzetes társulat
anyaháza elobb Salzburg közelében (Maria Sorg), majd 1902-tol Rómában
volt. A római letelepedés évében az alapító anya egészségi állapota
olyan volt, hogy az orvosok két évet jósoltak neki. És Isten kegyelmébol
még húsz évig fejtett ki nagyon aktív és eredményes munkát. Rómában sok
afrikai misszionárius látogatta meg „az afrikaiak anyját.” Lemondott a
földi, természetes anyaságról, s a lelki anyaság bámulatos kegyelmében
részesült. 1922. júl. 6-án ért véget értékes élete. Halála elott feltuno
öröm sugárzott arcáról. Egyesek úgy vélték, abban a pillanatban látta
élete muve eredményét: az üdvözült afrikaiak sokaságát. VI. Pál avatta
boldoggá 1975. okt. 19-én, missziós vasárnap.
VI. Pál boldoggá avatási beszédébol:
„Mária
Terézia azok sorából való, „akikben Isten kegyelme nem volt hiábavaló”.
…Szerette Krisztust, és megértette, hogy az Üdvözíto szomjúsága a
kereszten a lelkek szomjúsága volt. Ezért az afrikaiak iránti nagy
együttérzésbol... minden erejét, egész életét az afrikai missziókért
való apostolkodásnak szentelte.”
Imádság:
Istenünk,
te Boldog Mária Teréziát kiválasztottad, hogy az afrikai nép javára új
missziós társaságot alapítson, add, hogy Egyházad mindig buzgón ápolja a
missziós lelkületet és hatékonyan szolgálja a népek evangelizációjának
ügyét. Krisztus, a mi Urunk által.
Szent Martianus vértanú
Szent Monegund özvegy, † 570
BAMBERGI SZENT OTTÓ érsek
Szent Monegund özvegy, † 570
BAMBERGI SZENT OTTÓ érsek
*Schwaben, 1060 körül +Bamberg, 1139. június 30.
Bamberg
érsekségét, illetve püspöki székét még ma is szívesen nevezik Szent
Ottóénak. Vele, a nyolcadik püspökkel kezdődik az 1007-ben alapított
keleti frank püspökség történetének második korszaka. Máig is ő az, aki a
leghosszabb ideig volt ezen a széken. Élete és tevékenysége kiemelte őt
elődei és utódai közül. A püspökség császári alapítói, Szent II. Henrik
(lásd: A szentek élete, 345. o.) és Szent Kunigunda (lásd: 125. o.)
mellett az egyházmegye harmadik védőszentje lett. Sírja a Bamberg
melletti egykori bencés kolostor Szent Mihály templomában mindmáig
nagyon látogatott kegyhely.
Nagy tekintélyét Ottó nem a szülői
házának köszönheti (feltehetően egy kevésbé vagyonos sváb nemesi
nemzetségből származott), hanem egyedül személyiségének. Fiatal éveiben
összetalálkozott Regensburgban Judittal (1047--1102), IV. Henrik császár
nővérével (akinek első férje Salamon magyar király volt), és vele
együtt ment udvari káplánként Lengyelországba, amikor az Salamon halála
után egybekelt Wratislaw herceggel. Eme összeköttetések révén
kapcsolatba került a császári udvarral, sőt magával a császárral is.
Henrik császár (1056--1106) személyes szolgálatára akarta megnyerni.
Először a lassan haladó speyeri dómépítés felügyeletét bízta rá, s Ottó
már ekkor bebizonyította szervezőképességét. Láthatóan meggondolás
nélkül állt a kiátkozott császár rendelkezésére, aki 1097-ben királyi
káplánná tette, kevéssel utóbb a birodalom kancellárjává, 1102-ben
bambergi püspökké emelte.
Ottó ezzel a birodalom papi
fejedelmeként és a császárokkal különleges kapcsolatban álló egyházmegye
püspökeként belekerült kora nagy küzdelmeibe. Szent VII. Gergely pápa
(lásd: A szentek élete, 216. o.) óta a császár és a pápa közt nyílt
küzdelem tört ki a püspökségek betöltésével kapcsolatban; a császárnak a
hagyományból és a birodalmi alkotmányból fakadó igényeivel a pápa
szembeállította az egyházi választás előjogát. A viszálykodást --
amelyet a püspöki hivatal jelvényeinek az adományozásáról
,,invesztitúraharc''-nak neveztek -- mindkét oldalon teljes erővel,
kölcsönös megalázással és lealacsonyítással, letétellel és átokkal
folytatták. Ottó azon fáradozott, hogy ebben a villongásban mindkét
féllel szemben igazságosan járjon el és közvetítő is legyen. Egyforma
hűséget tanúsított az Egyház és a birodalom iránt. Már a püspöki
méltóság átvétele azt mutatja, hogy Ottó nem szándékozott egyoldalúan a
pártjára állni egyiknek sem; bár 1102 karácsonyán a császár kinevezte, s
gyűrűvel és pásztorbottal is beiktatta, felszentelését addig halogatta,
amíg 1106 pünkösdjén Anagniban II. Paszkál (1099--1118) fogadhatta.
Ekként a kereszténység mindkét vetélkedő feje törvényesítette a bambergi
püspököt. Hasonlóképpen igyekezett távol maradni a politikai
zűrzavaroktól, amíg a jogi helyzet nem tűnt számára elég világosnak.
Ottó ereje nem valamely párthoz csatlakozásban, hanem a közvetítésben
rejlett. Így 1107-ben V. Henrik megbízásából Châlonban tárgyalt az
invesztitúra kérdéseiről. Ott volt azon a nevezetes római úton is, amely
a császárnak koronázást, a pápának pedig súlyos megaláztatást hozott;
Ottó ezúttal is közvetíteni kívánt. Amikor azonban minden fáradozása
reménytelennek tűnt, visszavonult a birodalom ügyeitől. Csak 1121-ben,
amikor kilátás nyílt a sikerre, fogott hozzá ismét a közvetítéshez.
Tekintélye és befolyása végül megérlelte a wormsi konkordátumot, a nagy
békeművet, amely 1122-ben kompromisszumos formában véget vetett a
küzdelmeknek.
Néhány évvel ezután teljesen személyes és egyházi
feladatot bíztak rá. III. Boleszláv lengyel herceg, Judit fia, országába
hívta, hogy az éppen meghódított Pomerániát megnyerje a keresztény
hitnek. Ottó nagy pompával indult útnak 1124 májusában. Ezen az első
missziós útján, amelyen nem hiányoztak a veszélyek és a bajok, prédikált
és keresztelt, sok templomot alapított, és művének folytatására
missziós papokat hagyott hátra. 1125 márciusában ismét Bambergbe
érkezett. Három évvel később másodszor is Pomerániába kellett vonulnia,
hogy a hitehagyottakat visszavezesse a hitre. Számos helyen
miszszionálva meghozta az országnak a kereszténység végleges
megerősítését. Pomerániai vállalkozásaira is jellemző diplomáciai
ügyessége; úgy igyekezett eljárni, hogy senkinek a jogait meg ne sértse.
Első útja Lengyelországon és érseki székhelyén, Gnieznón, a második a
Kelet felé misszionáló német érsekségen, Magdeburgon át vezetett. Ottót
joggal nevezik Pomeránia apostolának.
Egyházmegyéje határain
messze túl ismert volt mint kolostoralapító és a szerzetesség ügyének
előmozdítója. A kor irányzatait anélkül követte, hogy előnyben
részesítette volna bármelyiket is az egymással vetélkedő
reformirányzatok közül. Támogatta a hirsaui reformot, amely a clunyi
mozgalom folytatójaként Németországban az egyházi fegyelem megújításáért
küzdött, és teljesen a pápai párt felé fordult; ugyanígy támogatta a
ciszterciek és premontreiek új rendjét is. Életrajzírói hét
egyházmegyében huszonhét kolostort sorolnak fel, amelyeket Ottó
alapított vagy megújított. Hozzá, mint tapasztalt szervezőhöz fordultak,
ha valamely régi vagy új kolostor nehézségekkel küzdött. Így segített a
bambergi egyházmegyében Michelfeld és Langheim, a würzburgiban Aura és
Vessra, az eichstättiben Heilsbronn és a Regensburg melletti Prüfening, a
passauiban Aldersbach, Karintiában Arnoldstein és a halberstadti
egyházmegyében Reinsdorf megalapításában. Működésének legfőbb területe a
bambergi püspökség volt.
Fontos helyeket szerzett meg a
bambergi egyház számára: Kronachot, Pottensteint, Gössweinsteint és sok
mást. A Rajnától Karintiáig terjedő birtokai meglehetősen független
cselekvést tettek lehetővé számára. Mindennél azonban fontosabb az
egyházi tevékenysége, a vallási élet megújítása a békétlenség évei után.
Ezt a célt szolgálta az 1134-ben és 1137-ben tartott egyházmegyei
zsinat mellett a plébániák alapítása és megerősítése vidéken. Bambergben
befejezte a dóm építését és az 1117-es földrengés által ledöntött
michelsbergi kolostor újjáépítését; az utóbbi egyébként különleges
szeretetét és bőkezűségét élvezte. Karitatív gondoskodásának a tanúja
volt Bambergben az általa alapított Szent Egyed és Szent Gertrúd kórház.
Nagy buzgósággal támogatta az egész birodalomban híressé vált bambergi
dómiskolát, és az ő korában virágzott a michelsbergi apátság
íróiskolája, amelynek a tagjai közé tartoztak későbbi életrajzírói, Ebo
és Herbord (+1168) is.
1139. június 30-án halt meg Bambergben, s
a michelsbergi kolostorban helyezték örök nyugalomra. 1189-ben III.
Kelemen pápa avatta szentté.
Szent Processus vértanú
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése