NAGY SZENT ALBERT
*Lauingen, 1200 körül +Köln, 1280. november 15.
Sokaknak
csak halvány elképzelésük van Szent Albert működéséről, és alig tudják,
milyen gazdagon kitöltött napokat élt, s hogy miért kapta az utókortól a
,,Nagy'' megtisztelő jelzőt.
Családi nevén Bollstadti Albert
gróf 1223-ban Padovában lépett a domonkosok közé, s ezzel kezdetét vette
pihenést nem ismerő lázas tevékenysége, melyet mint szerzetes és pap,
tanár és író, provinciális és regensburgi püspök, prédikátor, s
végezetül ismét mint hallgatag szerzetes folytatott haláláig.
Albert
korának egyik zseniális szellemi építőmestere. Életét látva
megsejthetünk valamit a középkori Európa és emberének tágasságából. A
nagy építési tervek korszaka ez, amelyek szerint városokat és
katedrálisokat építettek; olyan törvényhozás időszaka, amely vallásos
lelkülettel kultúrát határozott meg. A közös katolikus hit szolgáltatta
az alapot a népek életéhez, az a hit, amely több mint egy évezreden át a
politikai közösségben is biztosította a polgárok jogait.
Albert
a Duna mentén született. Padovában találkozott Szász Jordánnal, aki a
domonkos rend generálisa volt és megnyerte Albertet. Később az Alpokon
túlra, Kölnbe küldte őt, abba a nagy középkori német városba, amely
Északnyugat-Európa nagy útjainak találkozási pontjában feküdt. Ez a
Rajna parti város lett Albert későbbi útjainak kiindulópontja, melyek
során az akkor ismert világ felét bejárta. A Rend megbízásából több
városban megszervezte a rendi főiskolát: Hildesheimben, Freiburg im
Bresgauban, Regensburgban és Strassburgban. De ezek a városok csak
állomások Albert Párizsba vezető útján, amely az első európai egyetemre
vitte. A Párizsi Egyetemen a domonkosok két professzori székkel
rendelkeztek, de a franciáké volt az előjog, hogy saját nemzetbéli
professzort jelöljenek rá. Albert az első idegen domonkos, aki itt
katedrát kapott.
Kölnben Albert tovább folytatta tudományos
munkáját. Megalapította a rendi egyetemet, amelyből később, a 19. század
végén kialakult a Kölni Városi Egyetem. Katedrája köré húsz nemzet
növendékei sereglettek össze, köztük Aquinói Szent Tamás is, kinek
nagysága előtt később a mester, Albert is meghajolt. Még öreg kora
ellenére is elsietett Párizsba, hogy Tamás, egykori növendéke tanítását
megvédje.
A politikát alárendelte Isten országának. Amikor a
Staufi uralkodóház elvesztette hatalmát, az egész birodalom az
interregnum bizonytalanságának áldatlan állapotába került; ,,császár
nélkül, félelmetes időket'' éltek. 1273. október 1-én a német
választófejedelmek királlyá választották Habsburg Rudolfot. Ekkor Albert
elment a Lyoni zsinatra, és úgy jellemezte a pápa előtt az zjonnan
megválasztott királyt, mint az igazság harcosát és a rend emberét. Ezek
után X. Gergely a választást elismerte.
Albertot leginkább
természettudósként ismerik az emberek. Az első indításokat a
természettel való foglalkozásra Itáliában kapta. A természet csodái és
rejtélyei először itt tárultak föl előtte. Későbbi élete folyamán a
természettudománynak majd minden ágával foglalkozott: orvostudománnyal,
fiziológiával, állattannal, növénytannal, fizikával, kémiával,
földrajzzal, geológiával, ásványtannal, csillagászattal. Különleges
szeretettel volt az élet iránt. A növény- és állatvilágot páratlanul
ismerte. Jó megfigyelőképességéhez tudományos pontosság társult, ezért
tudott olyan mélységekig behatolni a természet titkaiba, sért el olyan
eredményeket, melyek előtt nemcsak a kortársak álltak meg ámulattal,
hanem ma is tiszteletet parancsolnak. Természetesen Albert is korának
gyermeke volt, ősi felfogások őt is korlátozták, de az elsők közé
tartozik, aki nem a tekintélyre támaszkodó hittel, hanem a tapasztalat
útján szerzett ismeretek alapján közeledett a természethez. Ezt az
eszmét átsugározta a következő időkre is.
Albertnek mint
teológusnak legnagyobb eredménye az, hogy fölfedezte Arisztotelész
filozófiai írásait, és termékennyé tette azokat a teológia
számára.
E műveket megtisztította minden rárakódott arab és egyéb rétegtől, s a
tisztán arisztotelészi kincseket hasznosította. Ezzel megteremtette
annak lehetőségét, hogy Tamás később nemcsak filozófiai, hanem teológiai
kérdésekben is Arisztotelészre támaszkodhassék.
Ha valaki
igazán látja Albert életét, önkéntelenül is fölmerül benne a kérdés,
hogy egyetlen ember hogyan volt képes minderre? Hogyan élhetett ilyen
megterheléssel és ilyen szellemi feszültség közepette? Tetterejének és
termékenységének titka mély imádságos életében, Istennel való
kapcsolatában rejlik. Van két mondata, amelyek rávilágítanak arra,
hogyan is állt Isten színe előtt.
Az első így szól: ,,Uram, én
azt szeretném, ha szeretett akaratod szerint ember lehetnék.'' Amikor a
pápa az immár 77 éves Albertot arra szólította föl, hogy vegye át a
regensburgi püspökség vezetését, nem szívesen mondott igent, de a pápa
szava számára Isten akaratát közvetítette. Egy tönkrement egyházmegyét
kellett ismét életképessé tennie. Őt azonban semmi egyéni becsvágy nem
hajtotta, csak az elődje hibáit akarta minél inkább kijavítani és
jóvátenni. Két évvel később, mikor a rábízott föladatot végrehajtotta,
alázatosan kérte a pápát, engedje, hadd éljen ismét egyszerű
szerzetesként. S mikor a pápa beleegyezését adta, abban is Isten
akaratát látta.
Albert második mondata: ,,Te magad menj
Istenhez. Hasznosabb ez neked, mint ha az összes égben lévő szentet
Hozzá küldenéd.'' Ez a mondata az emberi lélek és Isten közti közvetlen
kapcsolatot hangsúlyozza, amit semmi mással nem lehet helyettesíteni, s
ebből ered az ember egész életének vallásos értéke. Albertnek nem lehet a
szemére vetni, hogy keveset foglalkozott a világgal, vagy hogy nem tett
volna érte eleget. De minden tevékenysége, utazása és kutatása, továbbá
az emberiség érdekében tett szolgálata mellett soha nem feledkezett meg
az egyetlen szükségesről, s nem is mellőzte azt. Miután a keresztes
háború érdekében prédikált Németországban és Csehországban (1263--64) és
rövid időt Würzburgban és Strassburgban töltött, 1270-től ismét Kölnben
élt. Itt dolgozott általános tisztelettől övezetten 1280. november
15-én bekövetkezett haláláig. XI. Pius 1931-ben avatta szentté. Ünnepét
1932-ben vették föl a római naptárba.
--------------------------------------------------------------------------------
A
Nagynak (Magnus) és Egyetemes Tudósnak (Doctor universalis) nevezett
Albert egészen alacsony termetű volt, s erről a következő anekdotát
beszélték: amikor a pápa előtt, aki még nem ismerte őt, kihallgatáson
jelent meg, a Szentatya jóságosan fölszólította az akkor már neves
dominikánus szerzetest, hogy nyugodtan álljon csak föl térdeplő
helyzetéből. A kicsi, de önérzetes Albert így válaszolt: ,,Már
felálltam!''
Ha valaki a középkorban úgy foglalkozott a
természettel, mint Albert, és laboratóriumában a többiek szeme elől
elrejtetten kísérleteket folytatott, az a nép előtt varázslónak tűnt.
Albertről is, akit később úgy tekintettek, mint Doktor Faust mintáját,
rendkívüli történetek jártak a nép ajkán. Mesélték, hogy Vilmos,
Hollandia királya egyszer a tél közepén látogatta meg Albertet Kölnben,
és a kertjében virágokat, meleg napsütést, érett gyümölcsöket és daloló
madarakat varázsolt elő, és mindehhez egy bőséges lakomát, melynek
ételei és italai a vendégek kezében kísértetté változtak. Azt is
mondták, hogy varázsserlegével betegeket gyógyított, s hogy földobott
egy kötelet a levegőbe, majd fölmászott rá. Úgy mondják, hogy ő találta
föl a puskát, a puskaport, az órát és más hasonló szerkezeteket, egészen
addig, hogy szerkesztett volna egy olyan robotembert, amely úgy tudott
dolgozni és beszélni, mint egy igazi ember. Tudni vélték, hogy
megszelídített egy ördögöt, a levegőben röpült át országokon, és
birtokában volt a bölcsek köve. A francia király leányát állítólag
láthatatlanná tette és elrabolta.
Ezek mind népies mesék csupán.
Valójában Nagy Szent Albert szigorú gondolkodó és kutató volt, aki már a
saját korában elmondhatta: ,,A természettudós feladata nem az, hogy
mások híradásait egyszerűen átvegye, hanem hogy fölkutassa a természet
jelenségeinek okait.'' Ezért vállalkozott arra, hogy bányába leszálljon,
ahol kőzeteket tanulmányozott; ritkaságokat gyűjtött, Kölnben pedig
növényházat rendezett be. Elsőként írta le a virágok porzóit és a
nektárt, ismerte a rovarok hasi idegszálát, s leírta a magban a csíra
helyzetét. Megállapította továbbá, hogy a fák magassága és lombjának
nagysága összefügg a fénnyel és a meleggel. Megállapította a föld gömb
alakját és a déli félteke lakhatóságát. Sevillában őriznek egy Albert-
kéziratot, amelyet Kolumbusz Kristóf olvasott és lapszéli jegyzetekkel
látott el. Albert számára ,,minden tudomány szem, amellyel az ember
Istent nézi''.
Albert, aki előítéletek nélkül közeledett a
Krisztus előtti és a kereszténységen kívüli világ szellemi értékeihez,
kénytelen volt harcba szállni, főleg a saját rendjén belül, a meglátott
értékekért: ,,Vannak emberek, akik nem tudnak semmit, de mindenképpen
támadják a filozófia alkalmazását, főleg a prédikátor testvérek között,
ahol senki nem mond nekik ellent... Ezt néhány lusta ember miatt mondom,
akik, hogy a saját tétlenségüket palástolják, mások írásaiban
tallóznak, hogy valami becsmérelnivalót találjanak benne. Ilyenek
hurcolták meg Szókratészt, űzték el az athéni akadémiáról Platónt, és
megutálták Arisztotelészt is.''
Brabanti Tamás tesz tanúságot
arról, hogy Albert minden elméleti kutatás mellett nagyon jámbor ember
volt, annyira, hogy ,,a német misztika atyja'' nevet érdemelte ki:
,,Saját megfigyelésem alapján mondom -- hiszen hosszú időn át hallgatója
voltam --, hogy a tiszteletreméltó mester, Albert testvér a
prédikátorok rendjéből sok esztendőn át éjjel és nappal ápolta az
imádságos életet amellett, hogy sokat tanított, olyannyira, hogy szinte
naponta elimádkozta a zsoltároskönyvet. Amikor a zsolozsma, az előadások
és a disputák véget értek, azonnal az elmélkedésnek adta át magát.
Csoda-e ezek után, hogy mindenki mást fölülmúlt a tudományban az, aki az
erények utáni törekvésben ily nagy lépéseket tett?!''
Abban az
időben az Egyházon belül a ferencesek és domonkosok szembeszálltak és
harcoltak egymással, s ezáltal veszélybe került az új rendek
fennmaradása és az egyházi megújulás. Albert megjelent Anagniban, a
pápai udvarban, és átütő sikerrel megvédte mind a barna (ferences), mind
a fekete (domonkos) testvéreket. Egy szimbolikus elbeszélés írja le
Albertnek ezt a győzelmét:
Két évvel az említett esemény előtt
egy bajor ágostonos kanonok a pápai udvarba ment valami lelki ügy
elintézésére. Egy napon a Szent Péter-bazilikában imádkozott és
elragadtatásba esett. Azt látta, hogy a bazilika tele van kígyókkal, és
sziszegésük betöltötte az egész templomot, sőt egész Rómát is. A
szerzetes nagyon megrémült. Egyszer csak meglátott egy embert, amint
belép a bazilikába, domonkos habitusban. Míg csodálkozva nézte az
ismeretlen domonkos szerzetest, Istentől világosságot kapott, hogy ezt
az embert Albertnek hívják. A kígyók heves sziszegéssel vették körül,
ráfonódtak kezére és lábára, sőt egész testét is körülvették. Albert egy
határozott mozdulattal kiszabadította magát, föllépett az ambóra,
ahonnan az evangéliumot szokták ünnepnapokon fölolvasni, Szent János
evangéliumát olvasta addig a helyig, ahol ez áll írva: ,,És az Ige
testté lett, és közöttünk lakozott.'' Akkor a kígyók sziszegése
elhallgatott, az állatok elmenekültek, és ismét békés csend támadt.
Albert
mint tanító és prédikátor, aki mint ,,Bocskoros Testvér'' gyalog járta
be egész Európát, elsősorban arra törekedett, hogy megújítsa a méltatlan
és pénzéhes klérust. Amikor egy kölni kanonok azzal dicsekedett előtte,
hogy a római kúriától fölmentése van több javadalma birtoklására, a
szent ezt mondta: ,,Most legalább engedéllyel utazhat a kárhozat felé.''
Másutt az egyik előadásában ezt mondta: ,,A Nap sötétedik akkor, ha
olyan emberek, mint a pápák, a bíborosok, az érsekek és a püspökök
elsötétednek, hiszen nekik világosságot kellene árasztaniuk az egész
földkerekségen.''
Amikor regensburgi püspök volt, a hívekben
igen mély nyomokat hagytak prédikációi. Egy-egy alapmondatát,
illusztráló képpel együtt nagy fatáblákra festették és emlékeztetőül
kifüggesztették a templomokban, hogy a püspök szavai állandóan szem
előtt legyenek. Néhány ilyen ,,Albert-tábla'' szavai ránk maradtak:
A
hamis aszkézissel szemben: ,,Ha egy kemény szót türelmesen elviselsz
Urunk szeretetében, az jobban tetszik Istennek, mint ha a hátadon
szétvernél annyi seprőt, amennyi egy hold földön terem.''
A
zarándoklás túlbecsülésével szemben: ,,Ha az Úr kegyelmével állandóan
bánatot indítasz a lelkedben, Istennek jobban tetszik, mint ha a világ
egyik szélétől a másikig zarándokolnál.''
Isten megismeréséről:
,,Ha Isten titka érdekel, akkor a legszegényebb embert kérdezd, aki
örömmel szegény, Isten iránti szeretetből. Ez többet tud Isten titkáról,
mint a föld összes tudósai.''
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk,
ki Nagy Szent Albertet arra választottad, hogy a tudományt összhangba
hozza a hittel, kérünk, segíts minket, hogy hűségesek maradjunk az ő
tanításához, és a tudományok fejlődésével egyre mélyebben megismerjünk
és megszeressünk téged!
Példája:
sokat tanulj és légy végtelenül szorgalmas.
Tudj egészen nagy áldozatot hozni, ha kell.
AUGSBURGI DÁVID (1200-1272)
Amikor
Szent Ferenc 1221-ben Speyer-i Cézár atyát 24 más testvérrel együtt
Germániába küldte, hogy ott meggyökereztesse rendjét, Dávid nemsokára
találkozott azokkal a testvérekkel, akik Augsburgba érkeztek, s
felvételét kérte a rendbe. 1235 táján már novíciusmester a regensburgi
kolostorban. Késobb, 1243-ban Augsburgba került novíciusmesternek és
tanárnak, amikor ott is kolostor épült. Nagy tanítványával, Regensburgi
Bertolddal együtt járta be Németország nagy részét és a szlávok lakta
vidékeket mint népmisszionárius. Nemcsak szónoklatai, hanem írásai révén
is híressé lett. Ezek még ma is nagyrabecsült írások. Ezekben
találkozunk pl. a „lyoni szegények” eretneksége ellen írott beszédeivel.
Ezek alapítója, Valdes Péter 1197-ben Csehországban halt meg:
Németországban és Csehországban is akadtak követoi. Az állami és egyházi
rend felforgatására törekedtek. Az aszkétika és a misztika terén is
maradandó értéku muveket írt, ezekben az erényekre, a tökéletességre
buzdít. Helyesen ítél a látomások és elragadtatásokról. A történészek a
középkor misztikusai közt tartják számon. Kiemelik még, hogy egyik
legjobb németnyelvu tanítója a teológiának. 1272. nov. 15-én halt meg
Augsburgban. Életrajzírói beszámolnak róla, hogy tanítványa, Regensburgi
Bertold akkor éppen Regensburgban prédikált. Hirtelen elhallgatott,
kinyilatkoztatás útján tudta meg mestere halálát. Ezt hallgatói
tudomására is hozta és imádságukat kérte. Dávidot méltatva alkalmazta rá
a szent hitvallókról szóló liturgikus himnusz szövegét: „Jámborul,
okosan,… makulátlanul élt.” Kortársai úgy emlegették, mint aki „minden
erényben kitunt”. Egyes ferences naptárak a „boldog” jelzovel illetik.
Augsburgi Dávid mondásaiból:
„Ne
adjunk semmit az emberek ítéletére! Az emberi dicséret ne áltasson, az
emberi gonoszság miatt ne gerjedj haragra... Figyelj a kis dolgokra is.
Ne gondoljuk mindig, hogy nagy dolgokat tehetünk. Nagy dolog az, ha a
kicsit Isten iránti nagy szeretettel végezzük.”
Imádság:
Istenünk,
benned bízók oltalmazója, aki nélkül senki sem szent, add kegyelmedet,
hogy vezetéseddel úgy használjuk az ideigvaló javakat, hogy elnyerjük az
örökkévalókat. A mi Urunk Jézus Krisztus által.
Szent Demeter vértanú
Szláv
származású volt, a trákiai Doad-ban született. Publius prefektusnak
feljelentették, hogy keresztény. Amikor elfogták, és a prefektus
kihallgatta, bátran megvallotta keresztény hitét, és leleplezte a
bálványimádás haszontalan voltát. Ezért 307-ben lefejezték Makszimián
császár uralkodása alatt. Testét istenfélő keresztények temették el.
Mától kezdődik Egyházunkban a karácsonyra előkészítő böjti idő.
Szent Elpidiosz és vértanútársai
Elpidiosz
a hitehagyott Julián császár alatt tagja volt az államtanácsnak. Mivel
hitét nem akarta megtagadni, a hitehagyott császár megkínoztatta. Ezután
Markellosz és Eusztochiosz keresztényekkel vad lovakhoz kötözték, hogy
azok marcangolják szét őket. Mivel sértetlenek maradtak, tűzhalálra
ítélték őket, és a tűzben adták vissza lelküket Istennek, a IV. század
közepén.
Szent Fintán hitvalló, † 878.
Szent Guriász és vértanútársai
Szent Guriász és vértanútársai
Dioklécián
és Makszimián római császár keresztényüldözése idején élt Edessza
mellett, a magányosságban két ember: Guriász és Számon. Mindketten
edesszaiak voltak. Azért vonultak ki a városból, mert a benne levő
törvénytelenségeket nem tudták elviselni. Azon kívül, minden világi
gondtól mentesen Istennek akartak élni. Erre tanították azokat is, akik
őket felkeresték. Sok pogányt vezettek el a bálványimádásból az igaz
Isten tiszteletére. Ezért elfogták az üldözők és kihallgatások után a
börtönbe zárták őket. Végül kardhalált haltak 3o6-ban. Ebben az időben
élt szintén Edesszában Abib diakónus. Házról-házra járva tanította a
pogányokat az igaz hitre, a keresztényeket pedig megerősítette a
türelemben és kitartásban. Licinius császár halálra ítélte és tűzben
megégették 322-ben.
Szent Lipót őrgróf és hitvalló, † 1136.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése