*Chignin vára, Chambéry mellett, 1107. +Belley, 1178. június 26.
A
köznemesség a középkorban sok fiát ajánlotta fel az Egyháznak, hogy az
elsőszülött lehetőleg csorbítatlanul örökölhesse a családi javakat. Azon
is fáradoztak tehát, hogy a jövendő papoknak jó nevelést nyújtsanak, és
e cél érdekében már nagyon fiatal korukban egyházi iskolákba küldték
őket. Bár a későbbiekben nem lett ezeknek a fiatalembereknek
mindegyikéből szent, nem is futott be mindegyikük fényes pályát, mint
püspök vagy szerzetesrendi elöljáró, de egzisztenciájuk mindenesetre
biztosított volt. Kétségtelenül ilyen terveket szőtt Chignini Erluin úr
is Antelmus nevű fia születésekor. Saját magának Dauphinében,
feleségének pedig Savoyában és Genfben levő kapcsolatai mellett nem
lehetett gondja semmire.
Antelmus nagyon korán elhagyta Chambéry
vidékét és Genfbe költözött. Ott fejezte be tanulmányait, és szerezte
meg nehézség nélkül a kanonokságot, sőt, a székesegyház prépostja lett.
Egyidejűleg az akkoriban szokásos hivatalhalmozással a belleyi püspök
titkára is volt, aki pappá szentelte. Antelmus szívesen látogatta meg
egy rokonát, a Bugeyben levő Portes karthauzi kolostorában. Azután
eljött a nap (valószínűleg 1133-ban), amelyen érett megfontolás után
elhatározta, hogy ott is marad. Még nem végezte be Portes-ban
noviciátusát, amikor a karthauzi kolostor (La Grande-Chartreuse)
priorja, a híres I. Guigo (1083--1137) elrendelte, hogy települjön át az
anyaházba. Ezt 1132-ben egy lavina eltemette és a kolostor közösségének
fele halálát lelte. Olyan férfiakra volt szükség, akik képesek arra,
hogy közreműködjenek az újjáépítésben. Feltételezhetjük, hogy Guigo
behatóan értesült erről a novíciusról, mielőtt rendelkezését kiadta.
Antelmus
tehát szerzetesi fogadalmát Chartreuse-ben tette le. Csakhamar ugyanott
prokurátor lett, s egyben a gazdálkodás felelős vezetője. Legfőbb
törekvése volt, hogy az épületeket újból felépítse, a kolostor
gazdaságát használhatóvá tegye. Mint prokurátor, a laikus testvérek
vezetője is volt, akik közé egy napon az édesapját is felvették.
Mindenki
által elismert képességei azzal a következménnyel jártak, hogy 1139-ben
a kolostor priorjává választották. Nemcsak a könyvtárat gazdagította új
kötetekkel, mint elődei, hanem felkarolta Guigo dédelgetett tervét, és
összehívta az első általános rendi káptalant, hogy a karthauzi rendet,
amelynek elterjesztésén lázas buzgósággal dolgozott, megerősítse. Az
1142-ben összegyűlt 8 prior elhatározta, hogy a chartreuse-i prior lesz
mindig az általános rendfőnök, akinek a többi priorok engedelmességgel
tartoznak. Így Antelmus lett az első rendfőnök. 1151-ben azonban
csatlakozva egy vitához, amely a karthauziakat két csoportra szakította,
lemondott megbízatásáról, és megint egyszerű szerzetes lett. Portes
kolostora nemsokára priorjává választotta, ettől kezdve ezt a házat,
amelybe annak idején novíciusként lépett be, nagy körültekintéssel
vezette. Széles körű karitatív tevékenységet fejtett ki, amikor éhínség
miatt a szerencsétlen nép csapatosan özönlött a kolostor kapujához.
Amikor
a nagy karthauzi kolostor új priorja, Baziliusz szükségesnek tartotta,
hogy egy tapasztalt ember tanácsát kérje, Antelmus haladéktalanul
elindult hozzá. Amikor arról volt szó, hogy II. Sándort vagy az
ellenpápát választja-e, megértette, hogy a szerzeteseket és az egész
rendet meg kell nyernie a törvényes pápa ügyének. 1163-ban Sándor, hogy
viszonozza melléállását, Belley püspöki székébe emelte.
Antelmusra
új megpróbáltatások vártak, s ezek hivatalából adódtak, amely a pápaság
és császárság szakadatlan vitájának idejében igen nehéz volt.
Grenoble-ban, ahol különösen áttekinthetetlen volt a helyzet, a
törvényes püspöknek nem sikerült elfoglalnia püspöki székét. Ekkor
Antelmus Baziliusz egyetértésével közbelépett érdekében VII. Lajos
királynál. Minden erejével tevékenykedett III. Sándor pápa pártja
szószólójaként. Többek között rábízták azt a különleges küldetést is,
hogy Anglia királyát és Becket Tamást (lásd: A szentek élete, 738. o.)
békítse ki egymással. Barbarossa Frigyes császár azonban keresztülhúzta
ennek a tervnek kivitelét. Néhány évvel később a császár mégis
felruházta Antelmust a közvetlenség kiváltságával, azaz kegyura a
császár lett. Így Belley püspöke megszabadult a Savoya grófjától,
Humbertustól való függéstől, és közvetlenül a császár alá került. Nem
lehetetlen, hogy Antelmus, akit nyugtalanítottak a savoyai
mesterkedései, kifejezetten kérte is ezt a kegyet; emellett szól, hogy
ettől a naptól kezdve a gróf még ellenségesebb lett iránta, embereit a
püspök ellen bujtogatta, sőt nem riadt vissza Belley egy papjának
meggyilkolásától sem. Amikor e gaztette miatt kiközösítés sújtotta, a
bűnös kihallgatást kért Rómában, és a pápától el is nyerte a
feloldozást. Antelmus meghajolt ugyan a római szó előtt, de elhatározta,
hogy visszavonul Chartreuse-be. A pápának nagy fáradozásába került,
hogy Antelmus visszatérjen püspöki templomába. Nem maradt azonban ott
hosszú ideig: kora (időközben hetvenéves lett) és betegsége felmorzsolta
erejét. Halálos ágyán megbocsátott a nyilvános bocsánatkérésre hozzá
érkező grófnak.
Antelmust nagyon kedvelték, s halálát
megsiratták egyházmegyéjének hívei. Jelek és csodák történtek sírjánál, s
évszázadokon át tisztelték ereklyéit (ezek ma is a székesegyházban
találhatók). Tisztelete spontán módon és igen gyorsan elterjedt; a
karthauziak 1607-től hivatalosan is szentként tisztelik.
BOLDOG HERKULÁN (1309-1451)
A
Perugia* közelében lévo Piagale városkában született, elnevezése:
Boldog Piagale-i Herkulán (latinosan: Plagario-i). Belépve a
Ferenc-rendbe nagy elszántsággal törekedett az erényes életre. Amint
pappá szentelték, Krisztus huséges szolgája akart lenni és különösen az
igehirdetés által szolgálni a lelkek üdvét. Muködési területe Toszkána
és Romagna* városai, községei. Különösen gyakran és nagy hatással
beszélt Krisztus szenvedésérol. Az volt a vélemény, hogy ezen a téren
korának összes szónokát felülmúlta. Úgy bsezélt, hogy hallgatói
legtöbbször hangos zokogásba törtek ki. A toszkánai Aquila városban egy
nagypénteken oly szívhez szólóan beszélt, hogy a hívek egész beszéde
alatt hangosan zokogtak. Egy nemesasszony, Maria Catalana azonban nem
hatódott meg, sot visszatetszo volt számára a nép sírása, ezért
felkiáltott: „Elég, Herkulán testvér, elég!” A szónok erre hangosan
válaszolt: „Még jobban, Donna Maria, még jobban! Igen! Sírjunk,
zokogjunk! Nem tudunk elég könynyet ejteni Krisztus szenvedésén; több
vért ontott érettünk az Úr, mint amenynyi könnyet valaha is ejthetünk.”
Persze o nemcsak beszélt, hanem imáiban, elmélkedéseiben és
vezekléseiben folyton át is élte Urunk szenvedését. Luccában*, ahol
nagyböjti prédikációkat tartott, nagy volt a szorongás: ellenség
fenyegette a várost és elfogyott a gabona is. Herkulán bátorította oket:
bízzanak Isten gondviselésében. S ígérte, hogy a húsvéti idoben
megszunik az éhínség és eltávozik az ellenség. Ez be is következett.
Áldásos muködése 1451. máj. 28-án ért véget a romagnai
Castel-Nuovo*-ban. Állandó tiszteletét IX. Piusz pápa erosítette meg
1860-ban.
„Mivel a világ nem ismerte föl Istent isteni
bölcsességében, úgy tetszett Istennek, hogy oktalannak látszó
igehirdetéssel üdvözítse a hívoket. A zsidók csodákat követelnek, a
görögök bölcsességet keresnek. Mi azonban a megfeszített Krisztust
hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan botrány, a pogányoknak oktalanság, de a
meghívottaknak, akár zsidók, akár görögök: Krisztus, Isten ereje és
Isten bölcsessége.” (1 Kor 1,21 sk.)
Imádság:
Istenünk,
te Boldog Herkulánt szent Fiad szenvedése iránt különös buzgósággal
tuntetted ki. Add, hogy Urunk szenvedésérol elmélkedve mi is iránta való
szeretetre gyulladjunk. A mi Urunk Jézus Krisztus által.
Szent János vértanú, † 362
Szent Pál vértanú, † 362
Szent Pelágiusz vértanú, † 825
Szent Szalviusz püspök és vértanú, † ~760
Szent Vigilius (Örs) püspök és vértanú
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése