SZENT ANDRÁS és SZENT BENEDEK
*Lengyelország, 10. század +Szkalka, 1010 körül
A
fehér kámzsás pálosok Czestochowájába vasúton utazó magyar zarándok
többnyire a Vág folyó völgyének veszi az útját. A vonat ablakán
kitekintve Lipótvár (Leopoldov) vasúti csomópontjától kezdve egyik
várrom a másikat éri. Ezek sorában a folyó jobb partján Trencséntől nem
messze a Fehér-Kárpátok hegyvonulatában található a szkalkai klastromrom
és a hajdani bencés apátságnak ma is használatban levő, kéttornyú
temploma. Július 17-én, majd különösen az ezt követő vasárnapon közeli
és távolabbi zarándokok lepik el e búcsújáró helyet.
András és
Benedek életét Boldog Mór pécsi püspök írta meg. Eszerint Szent István
királyunk uralma idején jöttek lengyel hazájukból Magyarországra.
Zoerardus (Szvorad, magyarosan: Szórád) lengyel hagyomány szerint már
odahaza is remeteként élt a Dunajec folyó mellett, ami nem valószínűtlen
adat, ha figyelembe vesszük, hogy Ottó császár Boleszláv lengyel
fejedelem kérésére Szent Romuáldnak, a kamalduliak későbbi
rendalapítójának egyik Ravenna környéki szigetmonostorából küldött
hithirdető szerzeteseket. Magyarországon előbb a Szent István alapította
zoborhegyi bencés apátság tagjai lettek, Nyitra vára közelében. Ott
adta Fülöp apát Zoerardusnak az András nevet. Úgy látszik azonban szíve
itt is a korábban megszokott remeteélet felé vonzotta, mert Fülöp apát
engedélyével remeteségbe vonult a Trencsénnel átellenben emelkedő
Szkalka (= kis szikla) barlangjába. Az ilyen remeteséget nem úgy kell
elgondolnunk, hogy a kolostori közösséggel minden kapcsolat megszakadt.
András időnként megjelent Zoborhegyen, hogy részt vegyen a közös ünnepi
zsolozsmán és konventmisén, de avégett is, hogy Fülöp apát kezéből
átvegye a kopott helyett az új rendi ruhát, vagy a nagyböjt 40 napjára
való 40 darab kókuszdiót. Másrészt a szerzetestársai is
meg-meglátogatták őt szkalkai magányában. A nem messze fakadó hőforrás
vize is odavonzhatta azokat, akiknek köszvényére vagy más ízületi bajára
hasznos volt ez a kénes hévíz. (Ma kiváló fürdőhely Trencsénteplic,
szlovák nevén Trencianske Teplice.) Különösen barátja és tanítványa,
Benedek volt gyakori vendége.
András nemcsak ételben s italban
tartott szigorú mértéket. A testének szükséges alvást is minden módon
megkurtította. Pihenőhelye egy tölgy laposra faragott törzse volt. Ezt
azonban sövénnyel fonta körül, a sövényt pedig teletűzdelte kihegyezett
nádszálakkal, hogy fölébredjen, ha elszundítva oldalt dől és a sövényhez
ér. A feje fölé fából faragott korongot helyezett, s négy nagy követ
függesztett föl rá, hogy a feje ezekbe ütközzék, ha előredől vagy
hátrahanyatlik szunyókálás közben. Az önfegyelmezésnek ezen eszközeivel
szokták őt később ábrázolni.
Bizonyára a favágás is a hazájából
és korábbi földműves életmódjából magával hozott készsége volt. Ezt
szkalkai magányában is kiadósan gyakorolhatta, hiszen akkoriban az a
terület még a gyepük (korabeli országhatár) előtti őserdő volt. András
szerette ezt a munkát, de a sok böjtölés miatt hiányzott hozzá a testi
ereje, s ezért nemegyszer elájult munkája közben. Mindez csakhamar
felőrölte életerejét, úgyhogy egy alkalommal a tisztelői holtan találtak
rá barlangjában. Tüstént értesítették a zoborhegyi bencéseket, akik a
holttestét Nyitrára szállították, s ott a Szent Emmerám tiszteletére
épült székesegyházban temették el.
A történtek után Benedek
vonult el a szkalkai magányba... De csak 3 évvel élte túl mesterét.
Rablók támadtak rá kincseket keresve rejtekében. Mikor rájöttek, hogy
csalódtak számításukban, agyonütötték, holttestét lehurcolták a Vág
partjára, és a sebes folyóba vetették. Később a hívek megtalálták,
Nyitrára szállították, s az ottani székesegyházban mestere, Szent András
mellé temették.
Az említett szkalkai bencés apátságot Jakab
nyitrai püspök alapította 1224-ben. A két remete koporsója azonban a
nyitrai székesegyházban van, a keresztlevétel oltára mögötti kápolnában,
s ide, valamint a zoborhegyi kolostor romjaihoz kegyelettel
zarándokolnak a város és környéke szlovák és magyar katolikusai.
Személyük és működésük így három közép-európai ország helyi egyházának
összekötő hídja.
--------------------------------------------------------------------------------
Boldog Mór püspök így ír a szent remetékről legendájukban (Vargha Damján fordításában):
,,Egyszer
a vadonban tanyázó rablók egy erdőben összekaptak, és a hosszas
verekedésben egyikük súlyosan megsebesült. Az összecsapás után, minthogy
a sebesültet társai nem akarták az erdőben elhagyni;
meghányták-vetették a dolgot, és úgy határoztak, hogy a fentebb említett
András (ez volt Zoerard szerzetesi neve) barlangjába viszik, akinek
híre ekkor már a környéken mindenfelé elterjedt. Minthogy azonban a
helye még jó messze volt, a rabló útközben kiszenvedett. A holttestet
mindazonáltal elcipelték a barlanghoz, és ott letették. Mikor azután úgy
éjféltájt a hullát el akarták földelni, a lélek visszatért a halottba,
és kezdett fölemelkedni. Erre a jelenlevők szörnyen megrémültek, és
ijedtükben futásnak eredtek. De az újra életre ébredt visszahívta őket,
mondván: Barátaim, ne féljetek, ne fussatok el, engem Szent Zoerard
támasztott föl életre a halálból. Azok pedig örömükben sírva fakadtak,
és kérték, hogy menjen velük. Ő azonban kijelentette, hogy ebből a
barlangból sohasem távozik el, hanem mindvégig ott szolgál Istennek és
Szent Zoerardnak. Úgy is cselekedett, ahogy megfogadta, és egész
haláláig ott maradt.''
--------------------------------------------------------------------------------
Urunk
és Istenünk, ki megörvendeztetsz minket Szent András remete és Szent
Benedek vértanú ünnepével, kérünk, segíts, hogy az örök boldogságban
velük együtt dicsőíthessünk Téged!
SZENT ANDRÁS Példája:
Imádhoz keress csendes magányos helyet - akár egy templomban.
SZENT BENEDEK Példája:
A Világ képtelen megérteni, hogy a mi számunkra Isten a legnagyobb kincs!
Szent Elek hitvalló,
Szent IV. Leó pápa és hitvalló, † 855
Szent Marcellina szűz, † 397
POSTEL SZENT MÁRIA-MAGDOLNA rendalapító, apáca
Szent IV. Leó pápa és hitvalló, † 855
Szent Marcellina szűz, † 397
POSTEL SZENT MÁRIA-MAGDOLNA rendalapító, apáca
*Barfleur, 1756. november 28. +Saint-Sauveur-le-Vicomte, 1846. július 16.
Marie-Madeleine
Postel 1756. november 28-án született Barfleurben. Mivel születésekor
csaknem meghalt, szükségkeresztségben részesült; a
Julie-Françoise-Catherine nevet kapta. Már gyermekkorában feltűnt nagy
jámborságával, felebaráti szeretetével és önsanyargatásaival.
Megengedték neki, hogy már kilencévesen az első szentáldozásához
járulhasson. Később a valognes-i bencés nővéreknél kapott rendkívül
gondos nevelést. A szerzeteséletre nem érzett hivatást, így tizennyolc
évesen visszatért családjához, és Barfleurban nevelőintézetet nyitott.
Mint kiváló nevelő csakhamar nagyszerű eredményt ért el. Ebben az időben
kezdett vezeklő életmódjához haláláig hű maradt. Teljes megtartóztatást
és szigorú böjtölést vállalt; ostorozta magát, vezeklőövet és vasfűzőt
hordott.
A forradalom zűrzavarai közepette határozott
ellenállást tanúsított Barfleur új plébánosával szemben, aki letette az
alkotmányos esküt. Julie Postel saját házában oratóriumot rendezett be, s
megszerezte az engedélyt, hogy ott őrizhesse az Oltáriszentséget, sőt
áldoztathasson is. Ismételten csak hajszálnyira kerülte el a
letartóztatást. A vallásszabadság visszaállítása Barfleurben nem
jelentette a béke idejét, mert a körülmények különleges találkozása
folytán a plébánia két plébános viszálykodásának tárgya lett; Julie
Postel befolyása nagymértékben hozzájárult az egység helyreállításához.
Julie
Postel régóta olyan kongregáció alapítására gondolt, amely az oktatást
és a betegápolást szolgálja. Amikor 1805-ben felajánlották, hogy
Cherbourg-ban vegyen át egy iskolát, lelkivezetőjéül és tanácsosául a
szent életű Cabart abbét választotta, aki hajlandóságot mutatott terve
iránt. Sikerült megnyernie három jelentkezőt, és a püspök is bátorította
szándékában. A kis közösség, amely a ,,Pauvres Filles de la
Miséricorde'' (Irgalmasság Szegény Nővérei) nevet kapta, 1807.
szeptember 8-án tette le első fogadalmait. Julie Postelt Mária- Magdolna
rendi nevén főnöknővé nevezték ki. A nővérek száma lassanként
növekedett, és így végre átvehették Octeville iskoláját. Rövid idő múlva
azonban a Gondviselés Nővérei Cherbourgban ismét megnyitották azt az
iskolát, amely a forradalom előtt az övék volt. Postel anya erre
visszavonult, és 1810 végén kis csoportjával együtt elhagyta a várost.
1811 szeptemberében Tamerville-ben berendezkedtek egy volt iskolában, s
legelőször is maguk köré gyűjtöttek egy tucat árva gyermeket. A helybeli
tanítónőnek, aki versenytársait vélte bennük, sikerült ellenük
hangolnia a városi tanácsot. A nővérek ezért elhagyták Tamerville-t, és
Valognes-ban alkalmi munkákból tengették életüket, meglehetős szűkösen.
Ebben az időben a több haláleset által megtizedelt kis közösségnek már
csak hat tagja volt, ezért Cabart abbé a feloszlatásukat javasolta.
Rendíthetetlen bizalmában azonban Mária-Magdolna anya elutasította ezt a
javaslatot.
Végül sikerült megvetniök a lábukat egy Tamerville
közelében lévő faluban, ahol 1816 júliusában a polgármester rájuk bízott
egy iskolát. A főnöknő megszervezett itt egy virágzó nevelőintézetet,
és a törvény követelményei szerint hatvanhárom évesen még vizsgákat is
tett, hogy megkapja a tanítási engedélyt. Utánpótlásuk növekedett, s így
lehetővé vált néhány további alapítás létrehozása a közelben. Anyaház
céljára sikerült megvásárolniok az egykori Saint-Sauveur le Vicomte
apátság elhanyagolt épületeit. Idővel azután sikerült itt a közösséget
némiképp megfelelő módon elhelyezni. 1837-ben a kongregáció elöljáróul
kapta Delamare abbét, a későbbi luçoni püspököt, aki nagy segítséget
jelentett a főnöknő anyának. A nővéreknek végleges alkotmányt adott,
amely a keresztény iskolatestvérek szabályzatának mintájára készült.
Ekkor a kongregáció minden tagja noviciátust végzett, majd 1838.
szeptember 21-én új fogadalmakat tettek. Az új regula ellenére Delamare
abbé megengedte az idős Postel anyának, hogy folytassa addigi
vezekléseit. Postel anya ezután nemsokára olyan munkához fogott hozzá,
amelyet nagyon a szívén viselt: a szép, de romokban heverő apátsági
templom helyreállításához. Szegénységük ellenére határozottan kezdett
munkához, és akkor sem hagyta abba, amikor 1842. november 24-én egy
forgószél ledöntötte a nagy tornyot, és tönkretette az addigi
eredményeket. A nővérek gyűjtögettek és koldultak, s az alapítónő halála
után sikerült befejezni a művet.
Mária-Magdolna anya utolsó
éveit egy fájdalmas összeütközés árnyékolta be. Saint-Sauveur plébánosa
elismerte ugyan az anya kiváló erényeit, de különös módon irigykedett
rá, és mindent megtett, hogy nehézségeket gördítsen eléje. Így a falu
iskoláját először más nővéreknek, majd egy laikus tanítónőnek adatta át;
gondja volt rá, hogy a helyi közigazgatás megtagadja az árva gyermekek
részére alapított otthontól a szerény anyagi támogatást is. Mindezek a
zaklatások sem voltak képesek megakadályozni a kongregáció további
fejlődését.
1841-ben és 1842-ben is tizenhét új nővér tett
fogadalmat. Halálakor Mária-Magdolna anya harminchét alapítására
tekinthetett vissza, közülük egy Párizsban volt.
Az iránta
megnyilvánult tisztelet egészen szokatlan volt. Alázatossága ellenére
sem maradtak rejtve nővérei előtt természetfölötti adományai, s az
életében előfordult rendkívüli jelenségek sem: csodák, jelenések,
jövendölések, a szellemek megkülönböztetése, eksztázisok. Mindig
egyszerű, barátságos, jóságos, tapintatos és figyelmes tudott lenni.
1846 elején észrevehetően lehanyatlott ereje és egészsége. Miután előre
megmondta halála napját, 1846. július 16-án elhunyt. Sírja csakhamar sok
zarándok célja lett. 1908. január 22-én boldoggá, 1925. május 24-én
szentté avatták.
Imádság:
Add,
Urunk, Istenünk, hogy Szent Mária Magdolna szűz példája szítsa fel
szívünkben az istenszeretet lángját, amelyet szerzetescsaládja tagjaiban
is fellobbantott Egyházad elmúlhatatlan dicsőségére. A mi Urunk Jézus
Krisztus által.
Szent Marina nagyvértanúnő
Marina
a - piszidiai Antiochiában született, nemes de pogány szülőktől. Atyja
pogány pap volt. Hamar elveszítve anyját, atyja nevelőnőre bízta rá,
Felserdülve szép külsejű és szép lelkű leány lett belőle. Ebben az
időben a keresztények ellen, nagy üldözést rendeltek el. A papok és akik
gyöngének érezték magukat a kínzásokra, elrejtőztek, és titokban
tanítottak és a pogányságból sokat vezettek Krisztus hitére. Marina is
hallott Jézusról, hitt benne, de nem volt alkalma, hogy a
vízkeresztségben részesüljön. Kívánta, hogy vére ontásával
keresztelkedjen meg. Atyja, hallván, hogy leánya hivő lett, kitagadta,
Dioklécián császár alatt Marinát elfogták és kegyetlenül megkínozták.
Kampókkal marcangolták testét, csontjai is kilátszottak. A helytartó is
elfordította erre arcát, de a vértanúnő állhatatosán tűrt. De sem a tűz,
sem a víz, sem a beléje vert szögek nem ingatták meg hitében.
Példájával sok pogányt terített a keresztény hitre. Végül a piszidiai
Antiochiában fejezték le a III. század végén, vagy a IV. század elején.
SZENT SPERATUS és TÁRSAI vértanúk
+Karthágó, 180. július 17.
Kereszténynek
lenni azt jelenti: egyszerűnek lenni. A zsoltár szava szerint: ,,Isten
az én védőpajzsom, Ő menti meg az igaz (egyszerű) szívűeket'' (Zsolt
7,11). Már az Ószövetség népében, majd még inkább az ókeresztény
közösségekben éppen a kisemberek, a szegények, együgyűek és elnyomottak
voltak azok, akik különleges bensőséggel tartottak ki hitük mellett.
Földi javaktól mentesen inkább tudták magukat fenntartás nélkül átadni
Isten szolgálatára, mint a gazdagok, hatalmasok és tekintélyesek. Már az
Úr tanítványai is csaknem kivétel nélkül a ,,szegények'' és a
,,kicsik'' osztályából származtak, és Jézus áldotta mennyei Atyját, mert
elrejtette mindezt az okosak és a bölcsek elől, a kicsinyeknek viszont
kinyilatkoztatta.
Speratus és társai is ilyen tekintély, rang és
állás nélküli emberek voltak, és éppen ezért választotta ki őket
Krisztus megbízható tanúivá. ,,Africa Proconsularis''-nak (a mai
Tunéziának) ma már nem létező, Scili nevű városkájából származtak. Ebben
a római fennhatóság alatt álló afrikai tartományban a gazdag rómaiak
hatalmas földbirtokokat vásároltak össze vagy béreltek, s megművelésükre
-- rabszolgákként vagy bérlőkként -- a bennszülött lakosságot vonták
be, és municípiumokban (állami igazgatású kisvárosokban) egyesítették
őket.
Ilyen környezetből származhatott Krisztusnak az a tizenkét
vértanúja is, akikről a keresztény irodalom legrégibb latin dokumentuma
tudósít.
Marcus Aurelius császár fia, Commodus (180--192) csak
néhány hónappal előbb foglalta el a trónt, amikor Africa provincia
prokonzula, Saturninus elé vezettek Karthágóban hét férfit és öt nőt,
mert kereszténynek vallották magukat. Letartóztatásuk okát nem ismerjük.
A fiatal Commodus császár, akinek a kedvese, Marcia maga is a
keresztény hitre tért, az új vallással szemben közömbös volt, és nem
adott ki keresztényellenes rendelkezéseket. Scili város elöljáróit
valószínűleg pogányok feljelentése késztette ezeknek a keresztényeknek
az őrizetbe vételére. A feljelentés jogi alapját Marcus Aureliusnak
akkor még érvényes ediktuma képezhette.
A scilibeliek
kihallgatásának és vértanúságának története egy tömören megfogalmazott
jegyzőkönyvben maradt fenn, amelyről a keresztény közösség másolatot
készített. A prokonzul eszerint a bírósági eljárást ezekkel a szavakkal
kezdte: ,,Visszanyerhetitek urunk, a császár kegyét, ha észre tértek.''
Speratus, a szószólójuk valamennyiük nevében visszautasította az
állítást, mintha valamiféle jogtalanságot követtek volna el: ,,Sohasem
tettünk semmi jogelleneset, és nem foglalkoztunk helytelen dolgokkal.
Senkit nem átkoztunk, inkább megköszöntük, ha rosszul bántak velünk.
Császárunknak is megadtuk a köteles tiszteletet.'' A prokonzul
visszavágott: ,,Mi is jámborok vagyunk.'' (Ez közvetve arra utal, hogy
foglyai nyilvánvalóan jámbor emberek voltak.) Meg is kísérelte, hogy
római módon jámbornak mutatkozzék, s ezt kívánatossá tegye azzal, hogy
kilátást nyújt szabadon bocsátásukra. ,,Kultuszunk egyszerű: urunk, a
császár géniuszára esküszünk, és imádkozunk a jólétéért; nektek is ezt
kell tennetek.''
Római felfogás szerint minden embernek megvan a
géniusza, a védőistene. A római polgárnak a császár védőistenéhez
kellett imádkoznia, hogy áldja meg a császárt, és meg kellett esküdnie
erre a géniuszra, hogy hűséges lesz az uralkodóhoz és az államhoz,
amelyet a császár képvisel. A keresztényeknek az ilyenféle esküvéseket
meg kellett tagadniok, mert semmiféle ,,géniuszt'' nem tisztelhettek
istenként. A prokonzul felhívása, hogy imádkozzanak a császár
,,jólétéért'', azon a módon, ahogy ezt az imádságot megkívánták, a
keresztények számára szintén teljesíthetetlen volt. A rómaiak felfogása
szerint ugyanis csak a római állam által elismert istenséghez, nem pedig
a keresztények Istenéhez imádkozhattak hatékonyan a császár jólétéért.
Az államtól idegen istent ugyanis, akit nem vettek fel a római istenek
Pantheonjába, az ,,állam ellenségének'' tekintették.
Speratus
mindjárt rátért a prokonzul által el nem várható követelésre, és
válaszában annak előbbi állításához csatlakozott: ,,Kultuszunk
egyszerű.'' Hozzátette: ,,Ha egyszer majd nyugodtan meghallgatsz,
megismertetlek az egyszerűség misztériumával.''
Speratus
válaszával arra utalt, hogy a kereszténység kultusza sokkal egyszerűbb
minden pogány rítusnál. A prokonzul azonban attól tartott, hogy Speratus
megvetően akar nyilatkozni a római kultuszról, ezért azt mondta:
,,Ha
bírálni akarod a kultuszunkat, akkor nem hallgatlak meg. Esküdj inkább
urunk, a császár géniuszára!'' Speratus így válaszolt: ,,Nem ismerem el e
világ istencsászárságát; sokkal inkább szolgálok annak az Istennek,
akit ember még nem látott, és nem is láthat.'' Saturninus prokonzul erre
a többiekhez fordult: ,,Hagyjátok el ezt a babonát!'' Speratus
visszavágott: ,,Az a babona rossz, amely gyilkosságra és hamis tanúságra
ösztönöz.'' Saturninus, megint csak a többiekhez fordulva: ,,Ne
legyetek bűntársak ilyen esztelenségben!''
A tizenegy férfi és
nő közül még négyen válaszoltak röviden és velősen; a többi hét némán
csatlakozott szószólójához. Cittinus ezt mondta: ,,Senkit sem félünk
Urunkon, Istenünkön kívül, aki a mennyben van.'' Donáta így szólt:
,,Nagy tisztelet illeti meg a császárt mint császárt, de egyedül Istent
féljük.'' Vestia megvallotta: ,,Keresztény vagyok.'' Secunda ezt mondta:
,,Ami vagyok, az akarok lenni.''
A prokonzul megkérdezte
Speratustól: ,,Kitartasz hát amellett, hogy keresztény maradsz?''
Speratunus így felelt: ,,Keresztény vagyok.'' És valamennyien
egyetértettek vele. Saturninus erre azt kérdezte: ,,Akartok még egy kis
gondolkodási időt?'' Speratus: ,,Ilyen igaz ügyben nincs szükség már
megfontolásra.'' Saturninus még egy kérdést tett fel: ,,Mi van a
dobozotokban?'' (A letartóztatáskor nyilván lefoglaltak egy szentírási
kéziratokat tartalmazó dobozt.) Speratus: ,,Pálnak, egy igaz férfiúnak a
könyvei és levelei.'' Saturninus: ,,Harmincnapi haladékot kaptok.
Fontoljátok meg még egyszer!'' Speratus elismételte: ,,Keresztény
vagyok.'' És valamennyien egyetértettek vele. A prokonzul ezután
kihirdette az ítéletet: ,,Speratus, Narcalus, Cittinus, Donáta, Vestia,
Secunda és a többiek megvallották, hogy a keresztény rítus szerint
élnek. Bár megkapták a lehetőséget a római kultuszhoz való
visszatérésre, megmakacsolták magukat. Ezért elhatározom és kihirdetem:
karddal kell őket kivégezni.''
Speratus felkiáltott: ,,Köszönjük
Istennek!'' Erre a hallgatagon egyetértők és elítéltek csoportjából
Narcalus ötödikként vette át a szót és ezt mondta: ,,Ma mint vértanúk a
mennyben leszünk. Istennek legyen hála!'' A prokonzul ezután kikiáltatta
a hírnökkel: ,,Megparancsoltam, hogy Speratust, Narcalust, Cittinust,
Veturiust, Félixet, Aquilinust, Laetantiust, Januariát, Generosát,
Vestiát, Donátát és Secundát vezessék el (kivégzésre).
Mindnyájan felkiáltottak: ,,Istennek legyen hála!''
A
bírósági jegyzőkönyv keresztény másolója záradékul még hozzáfűzte:
,,Valamennyien azonnal megkapták a vértanúság koronáját, most pedig az
Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel együtt uralkodnak mindörökké.
Amen.''
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése