Artém
vértanú katona volt. Katonai szolgálatát Nagy Konstantin uralkodása
idején kezdte meg. Amikor a császárral együtt ő is látta az égen
megjelent kereszt jelét, hitében megerősödött. Hűséges embere maradt a
császárnak és házának. Konstantin fia: Konstanciusz is becsülte Artém
tetteit és kitüntette. Halála után a hitehagyott Julián császár először
titokban, később nyíltan bálványimádó lett. Artém megjelent előtte
Antiochiában és szemére hányta cselekedeteit. A császár, haragjában
megfosztotta őt katonai rangjától és börtönbe vetette. Különféle
kínzásokat kellett elszenvednie: éhséget, szomjúságot, veréseket, éles
vasakat, nehéz köveket, végül fejvesztésre ítélték. A vesztőhelyen
hosszú imádság után a kard alá hajtotta fejét. Lefejezték a 363. évben.
Holtteste később Konstantinápolyba került és sírjánál sok csoda történt.
Boldog CONTARDO* FERRINI III. r. (1859-1902)
Milánóban
született. Apja muegyetemi tanár volt. Mint legidosebb fiú a családban
ragyogó tehetségnek bizonyult. Elso szentáldozása (12 éves korában)
fordulatot hozott lelki életében. Késobb hugának írt levelében
elsoáldozása napját „egy örök, kimondhatatlan szövetség” napjának
nevezi. A tudós pálya vonzotta. 17 éves korában kezdte meg jogi
tanulmányait Páviában. Minden erejével küzdött, hogy léha életu
kollégista társai kozött megmaradjon az erények útján. A testiség
kísértésével úgy fordult szembe, hogy fogadalommal kötelezte el magát a
szuzi tisztaságra. Társai Szent Alajosnak nevezték. A tanulás mellett
sokat imádkozott, elmélkedett s olvasta a szentírást. Naponta részt vett
a szentmisén és áldozott. Tanulmányait kiváló eredménnyel végezte el, s
jutalmul a berlini jogi egyetemre küldték a római jog tanulmányozására.
Két év múlva visszatért hazájába, ahol különbözo egyetemeken húsz évig
tanított, legtöbbször Páviában. A húsz év alatt kétszáz tudományos
munkát tett közzé. Amint egyetemi évei alatt példájával diáktársai tükre
volt, az maradt hallgatói számára tanárkodása alatt is. Diáktársait
lelkiekben is segítette, megvalósította a világiak apostolkodását.
Tanári éveinek elején, 1886-ban belépett Szent Ferenc III. rendjébe,
éppen akkor, amikor XIII. Leó pápa a III. rend felvirágoztatásán
fáradozott. Nagy tudása mellett alázatos ember maradt. Tudásánál többre
értékelte lelkének Isten felé való szárnyalását, az isteni titkokkal
való gazdagodását. Mindennapi szentmiséje elott egy negyedórát
imádkozott, munkája közben gyakran emelte szívét Istelhez, órák hosszat
tudott imádkozni a Legszentebb elott. XI. Piusz még mint Ratti Achilles
Milánóban többször térdelt a templomban Contardo mellett. Állította,
hogy angyalként imádkozott. Fiatalon, 43 évés korában halt meg. Mégis
élete teljes, befejezett volt. Évente szüleivel a Lago Maggiore* tó
mellett szokta tölteni nyári szabadságát. Az egyik hegyi túrán fertozött
patakból ivott s tífuszba esett, mely halálát okozta. Egész Itália
szentnek tartotta. Tanártársai voltak az elsok, akik boldoggá avatása
megindítását szorgalmazták. XI. Piusz azt mondta róla: „Az o állásában
és napjainkban gyakorolt hite és keresztény élete valóságos csodának
tunik számomra.” XII. Piusz pedig a boldoggá avatáskor „korunkban a
katolikus férfi mintaképének” nevezte. 1947- ben történt a boldoggá
avatása. Egyik vasárnap valaki kereste. A portás így válaszolt:
„Vasárnap nehezen lehet megtalálni a professzor urat, mert a templomban
van, és ott mindig sok a tennivalója.”
Imádság:
Istenünk,
te Boldog Contardot csodálatraméltóvá tetted azzal, hogy tudását
jámborságával egyesítette; add meg nekünk, szolgáidnak, hogy téged igaz
Istennek ismerjünk és mindenek fölött szeressünk. A mi Urunk Jézus
Krisztus által.
KENTY SZENT JÁNOS
Kety (olv. Kenti) városkában született (Krakkó közelében) 1390-ben,
vagy 1397-ben. 16 éves korában a krakkói egyetemre küldték, bölcseletet
és hittudományt tanult, mégpedig kiváló eredménnyel.
Pappá
szentelték, és a krakkói egyetemen tanított. Az egyetem falán emléktábla
emlékeztet erre, benn láthatók cellája és felszerelési tárgyai. Az
egyetemmel szemben van a Szent Anna templom, ahol misézett és prédikált.
Rövid ideig plébános volt Olkusz-ban, de hamarosan visszatért az egyetemi katedrához.
Szelídsége
és felebaráti szeretetben mutatott kiválósága tanítását igen hatékonnyá
tette, paptársai és növendékei példaképüknek tekintették. Télidőben
odaadta koldusoknak a cipőjét, meg köpenyét. Gyalog elzarándokolt
Jeruzsálembe, meg Rómába.
Meghalt 1473. december 24-én Krakkóban. Halála után Lengyelország és Litvánia védőszentje lett. 1767-ben szentté avatták.
Példája:
a nagy tudás még kevés - szeretet és szeretet kell hogy kiegészítse!
Szent Kleopátra
SZENT VENDEL remete
SZENT VENDEL remete
*Skócia, 554 körül(?). +Tholev, 617. (?)
Vendel,
akit Wendalin, Wandalin és Windilin néven is neveznek legendái, ír-skót
nemzetségből származott. Élete a Szent Patrik (lásd: A szentek élete,
125. o.) utáni időre esik, amikor a pogányság még éreztette hatását, és
még nem indult el a Szent Bonifáchoz és köréhez (lásd: A szentek élete,
247. o.) kapcsolódó misszió a kontinens felé.
A legendák
szerint, melyek 1417 után keletkeztek ugyan, de történeti hitelességük
aligha vonható kétségbe, Vendel királyfi a mi fogalmaink szerint egy
törzs vezérének a fia volt. Korán jelét adta a jámborságnak és a
keresztény műveltség, sőt a papság iránti vonzódásának, amit atyja nem
jó szemmel nézett. Épp azért, hogy elvonja a tanulástól, nyájainak
őrzését bízta rá. De mint annyiszor, amikor valakit szolgai munkára
kényszerítenek, hogy elvonják Istentől, Vendellel is az ellenkezője
történt annak, amit atyja akart: a juhok legeltetése közben, a mezők
csendjében megérlelődött szívében a remeteség, az Istenben elmerült
szemlélődés utáni vágy. El is határozta, hogy amint lehet, remete lesz,
de előbb elzarándokol a Szentföldre és Rómába. Talált magához hasonló
hat ifjút, akikkel útnak is indult.
Rómába meg is érkezett a kis
zarándokcsoport, a szentföldi útról azonban le kellett mondaniuk.
Háborús hírek jöttek: perzsák és arabok támadásai érték a Szentföldet, s
végül nem sokkal később, 614-ben el is pusztítottak minden
zarándokhelyet. Vendel társaival együtt elindult hazafelé. A remeteség
iránti vágy azonban oly erőssé nőtt a szívében, hogy Trier közelében, a
várostól fél nap járóföldnyire megtelepedtek az erdőben. Kunyhót
építettek maguknak és szigorú böjtölés és imádság közben megkezdték a
pusztai remeték életét. Olykor azonban koldulniok kellett. Egy ilyen
alkalommal Vendelt megszidta egy gazda: ahelyett, hogy tétlenkedve
koldul, inkább dolgozna és ő segítene másokon. Ez Vendelt arra
késztette, hogy elszegődjön a gazdához, aki előbb a disznóit, majd a
marháit, végül a juhait bízta az őrzésére.
Legendája elmondja,
hogy Vendel mindig a legjobb legelőt kereste a juhoknak, és fáradságot
nem kímélve járta nyájával a dombokat, szíve pedig szüntelenül
remetecellája után vágyott. Ez a vágya oly kedves volt Isten előtt, hogy
angyalok jöttek, és nyájával együtt fölemelték és elvitték a
cellájához. Csakhogy a cella közelében nem volt víz a juhoknak. Vendel
ekkor felfohászkodott, majd a földbe szúrta pásztorbotját, és mindjárt
bő forrás fakadt a földből. Gazdája éppen arra lovagolt és kemény
szavakkal kérte számon Vendeltől, miért vitte oly messzire a jószágot.
Vendel megígérte, hogy a kellő időben nyájával együtt otthon lesz.
Amikor a gazda -- vágtában hajtva lovát -- hazaért, megdöbbenve látta,
hogy Vendel már várja, a juhok pedig mind az akolban vannak.
E
csodák láttára gazdája elbocsátotta: belátta, hogy nem munkakerülő
naplopás a remeteélet. Vendel visszatért, de nem sokáig maradt egyedül. A
körülötte letelepedett remeték annyira tisztelték, hogy elöljárójukká
választották. Az egyik legenda szerint még Vendel életében közösséget
alkottak, kolostort építettek és a bencés regula szerint élő közösség
apátjává választották Vendelt, aki így halt meg 617-ben.
Azon a
helyen temették el, ahol a remetekunyhója állt. Tisztelete a sírja körül
azonnal megkezdődött, -- s hamarosan kápolnát emeltek, mely a csodák
következtében zarándokhellyé vált. Vendel csodái főleg a járványos
betegségek áldozatain mutatkoztak, illetve azok tapasztalták jóságos
közbenjárását, akik állataik bajaiban hívták segítségül. Így telt el hét
évszázad. A nagy térítések szentjei mellett szélesebb körben nem
terjedt el az egyszerű pásztor-remete-apát tisztelete. Trier azonban
rendkívüli módon tapasztalta égi segítségét: 1320-ban pestis ütötte fel a
fejét a városban, de Szent Vendel segítségül hívása után hirtelen
megszűnt a járvány. Hálából Balduin herceg templomot építtetett, melyet
1360 pünkösdjén szenteltek fel, és átvitték Vendel ereklyéit a
kápolnából az új templomba. 1506-ban márvány szarkofágot készítettek, s
mindaddig, amíg a tholeyi kolostor állt, ünnepi körmenettel emlékeztek
az ereklyék átviteléről. Később, amikor hitetlenül hallgatták a
Vendel-legendákat, ismételten felnyitották a sírt, hogy újabb és újabb
nemzedékek bizonyosodhassanak meg az ereklyék hitelességéről.
A
Római Kalendáriumba ugyan nem került be Vendel ünnepe, de Európa- szerte
több mint 1500 templomot ajánlottak az ő oltalmába, s ezek közül kb.
160 zarándokhely. A német nyelvterületen Hollandiától Tirolig
hagyományos tiszteletét a német telepesek magukkal hozták Kelet-
Európába, így hazánkba is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése